شناسهٔ خبر: 29892400 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مسیر اقتصاد | لینک خبر

به نفع مشترکین پرمصرف یا عموم مردم؟

تصمیم راهبردی رئیس جمهور برای جلوگیری از قطعی برق تابستان ۹۸

علی بختیاری

مشترکین پرمصرف برق در جهان با توجه به مصرف بالایی که دارند، بهای بسیار بیشتری نسبت به مشترکین کم مصرف پرداخت می کنند. اصلاح تعرفه برق مشترکین پرمصرف در کشور ما نیازمند مجوز رئیس جمهور است و باید دید دکتر روحانی طی هفته های آتی، چه تصمیمی در این زمینه اتخاذ خواهد کرد؟ طبق گزارش ها و آمار وزارت نیرو، در صورتی که در این زمینه اقدامی صورت نگیرد، خاموشی برق در تابستان ۹۸ قطعی خواهد بود؛ که این به ضرر تولیدکنندگان و عموم مردم تمام می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش مقاومتی نیوز در کشورهای مختلف جهان، مشترکین پرمصرف برق با توجه به مصرف بالایی که دارند، بهای بسیار بیشتری نسبت به مشترکین کم مصرف پرداخت می کنند.

به عنوان نمونه طبق تعرفه‌های منتشر شده توسط کمیسیون تنظیم مقررات برق ایالت ماهاراشترای هند (MERC)، تعرفه برق خانگی به صورت پلکانی مطابق با جدول زیر از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸ افزایش یافته است:

تعرفه برق بخش خانگی ایالات ماهاراشترا هند

همان‌طور که در جدول تعرفه‌های بالا مشاهده می‌شود، میزان افزایش تعرفه برق از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸ برای پلکان‌های مختلف، متفاوت می باشد.

در طی ۶ سال نه تنها تعرفه پله مصرفی ۱۰۰-۰ کیلو وات‌ ساعت افزایش نیافته، بلکه برای حمایت از این مشترکین که کم‌مصرف بوده و الگوی مصرف را رعایت می‌کنند، تعرفه برق کاهش ۹ درصدی داشته است. همچنین در پلکان‌های بعدی، هرچه میزان مصرف افزوده شده میزان افزایش تعرفه طی این شش سال نیز زیاد تر شده است.

تعرفه برق آخرین پله مصرف در طی ۶ سال، ۳۲ درصد افزایش داشته است. این افزایش تعرفه نه تنها به اقتصاد برق هند کمک می‌کند بلکه باعث بازدارندگی از مصرف بی‌رویه شده و تشویق مصرف بهینه برق برای مشترکین پرمصرف می‌شود.

همچنین با وجود بیشتر بودن درآمد سرانه اسمی مردم ایران، تعرفه برق پرمصرف‌های این ایالت ۶.۵ برابر پرمصرف‌های ایران است که در گزارش افزایش ۳۲ درصدی تعرفه برق پرمصرف‌ها در یک ایالت هند  به تفصیل بیان شده است.

افزایش تعرفه یکسان و ناعادلانه در ایران طی سال های اخیر

در ایران، افزایش تعرفه طی سال‌های اخیر برای کلیه پلکان‌های مصرف به صورت یکسان اعمال شده است. طی ۵ سال اخیر، از سال ۱۳۹۲ تا به امسال (۱۳۹۷) شاهد افزایش بیش از ۵۰ درصدی تعرفه برق برای کلیه پلکان‌ها به صورت یکسان بوده‌ایم. درحالیکه تعرفه برق مشترکین کم‌مصرف نباید افزایش یابد و تنها تعرفه مشترکین پرمصرف باید افزایش یابد.

تصمیم راهبردی رئیس جمهور برای جلوگیری از قطعی برق تابستان ۹۸

افزایش تعرفه مشترکین پرمصرف برق نیاز به اجازه شخص رئیس جمهور دارد. در انتهای سال ۹۲ توسط وزیر نیرو قدمی در راستای افزایش تعرفه برق مشترکین پرمصرف برداشته شد، اما با دستور شخص رئیس جمهور شاهد باطل شدن قبوض برق صادره در فروردین سال ۹۳ بودیم.

بررسی ها نشان می دهد مشترکین پرمصرف برق که تنها ۲۰ درصد از کل مشترکین برق خانگی را تشکیل می دهند، بیش از ۴۲ درصد از برق بخش خانگی را به تنهایی مصرف می کنند و در زمان اوج بار بیش از ۲۱ درصد کل مصرف برق کشور توسط این مشترکین انجام می شود.

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی و وزارت نیرو و نهادهای پژوهشی با الگوگیری از تجربیات جهانی در این زمینه قصد دارند که با ابزار تعرفه برق مصرف این مشترکین را متعادل کرده و اقتصاد برق کشور را نجات داده و همچنین کشور را از بروز خاموشی در سال آینده در امان دارند. با این حال عملیاتی شدن این اقدام نیازمند مجوز رئیس جمهور است و باید دید ایشان طی هفته های آتی، چه تصمیمی در این زمینه اتخاذ خواهد کرد؟

طبق گزارش ها و آمار وزارت نیرو، در صورتی که در این زمینه اقدامی صورت نگیرد، خاموشی برق در تابستان ۹۸ قطعی خواهد بود که این به ضرر تولیدکنندگان و عموم مردم تمام می شود.

انتهای پیام/ نفت و انرژی

نظر شما