شناسهٔ خبر: 29892360 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

دبیر کل خانه اقتصاد ایران در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد:

مجلس به روند انتخاب رئیس بانک مرکزی ورود کند

دبیر کل خانه اقتصاد ایران بابیان اینکه انتخاب رئیس‌کل بانک مرکزی از سمت مجلس قدم مهمی برای استقلال بانک مرکزی است گفت: رئیس بانک مرکزی باید برای تغییرات، تصمیمات و سیاست‌های بانکی و پولی پاسخگو باشد.

صاحب‌خبر -

مسعود دانشمند دبیر کل خانه اقتصاد ایران در گفتگو با جام جم آنلاین بابیان اینکه دغدغه اهالی اقتصاد استقلال کامل بانک مرکزی به‌عنوان مدیر بازار پولی برخوردار باشد گفت: این استقلال کمک می‌کند که بانک مرکزی در قالب سیاست‌های مدون و مصوب مجلس شورای اسلامی بتواند بازار پولی را مدیریت کند.

وی ادامه داد: متأسفانه در حال حاضر بانک مرکزی ما به‌عنوان صندوق مالی دولت عمل می‌کند، یعنی دولت هر سیاستی دارد ارائه می‌کند و بانک مرکزی هم آن را اجرایی می‌کند.

دانشمند اعمال و رفتار بانک مرکزی، تا قبل از انتصاب ریاست جدید آن را منفعلانه دانست و گفت: تا پیش از آن‌یک دولتی یک تصمیم می‌گرفت و بانک مرکزی دنباله آن را در بازار می‌گرفت و آن خواسته‌ها را اجرا می‌کرد بدون آنکه خودش در بازار و جریان پولی اثرگذار باشد، برای همین شاهد افزایش دلار و التهابات و افزایش قیمت‌های ارز بودیم.

دبیر کل خانه اقتصاد تصریح کرد: همه مشکلات پولی و اقتصادی کشور یک ریشه‌اش برمی‌گردد به‌نظام بانکی، بانک مرکزی و نظام پولی، ما تصور می‌کنیم بانک مرکزی استقلالش ازآنجا شروع می‌شود که رئیس‌کل بانک مرکزی را باید مجلس شورای اسلامی انتخاب کند و رئیس‌جمهور ابلاغ آن را بدهد.

وی افزود: وقتی مجلس در انتخاب رئیس‌کل بانک مرکزی دخالتی ندارد پس رئیس بانک مرکزی به مجلس پاسخگو نخواهد بود، طبق قانون تنها وزرا به مجلس به دلیل کسب رأی اعتماد پاسخگو هستند.

این فعال اقتصادی با تأکید بر اینکه قانون انتخاب رئیس‌کل بانک مرکزی باید تغییر کند گفت: رئیس بانک مرکزی را باید مجلس انتخاب کند که در صورت عملکرد نامناسب و رفتار و سیاست‌های نادرست پولی و اقتصادی مجلس بتواند از او سؤال کند و حتی رأی اعتماد خود را پس بگیرد اگر این مورد حل شود سایر موارد هم حل خواهد شد،

دانشمند با اشاره به دولتی بودن بانک مرکزی تصریح کرد: نه‌تنها نبودن استقلال بانک مرکزی یک مشکل بزرگ است که متأسفانه شورای پول و اعتبار هم عملاً دولتی است، تقریباً همه اعضای عضو آن دولتی هستند، درواقع باید گفت شورای پول و اعتبار دولت نه شورای پول و اعتبار بانک مرکزی.

وی با اشاره به زیاد بودن ابزارهای پولی در بازار خاطرنشان کرد: بانک مرکزی باید بتواند از این ابزارهای پولی، بازار را در جهات افزایش ارزش پول ملی مدیریت کند، جریان پول را نظم دهد و جلوی رشد نقدینگی بگیرد و پول پرفشار را وارد بازار نکند.

دبیر کل خانه اقتصاد ایران ‌یکی از معضلات اقتصاد را بازار پولی و تأثیرگذاری آن را بر بازار سرمایه دانست و عنوان کرد: اگر بورس ما دچار نوسان شده است یک گره آن در همین بازار پولی است، یکی از کلیدهای اصلی برای داشتن استقلال اقتصادی و بالا بردن ارزش پول همین استقلال بانک مرکزی از دولت است.

دانشمند با تلاش برای افزایش ارزش پول ملی را لازم و ضروری خواند و گفت: قطعاً ریال با تولید تقویت خواهد شد و این تولید بدون کمک نظام بانکی شکل نخواهد گرفت، بنابراین نظام بانکی باید به تولید کمک کند به‌شرط اینکه به معوقه تبدیل نشود و بر کار تولید نظارت شود.

وی ادامه داد: بانک مرکزی باید آل سی داخلی را فعال کند، درنتیجه واحد تولیدی برای خریدهای مواد اولیه خود به‌جای خرید نقدی از آل سی استفاده کند، به‌جای اینکه به واحدهای تولیدی پول نقد بدهیم بیاییم به آن‌ها امکان خرید بدهیم،

دانشمند با تأکید بر اینکه افزایش تولید ناخالص داخلی، ایجاد اشتغال و بالا رفتن سرانه تولید باعث بالا رفتن ارزش پول ملی می‌شود تصریح کرد: تقویت پول ملی به معنای کاهش ارزهای خارجی در کشور است، آن چیزی که باعث کاهش ارز در بازار می‌شود دلیل منطقی وجود ندارد کما اینکه برای افزایش آن‌هم دلیل منطقی وجود نداشت.

وی عدم نظارت صحیح بر بازار ارز را ناشی از عدم استقلال بانک مرکزی برشمرد و گفت: آن‌طور که مشخص است در بازار دلاری چاپ‌نشده، از آسمان‌ هم نیامده، پس با چه منطقی قیمت دلار کاهش پیداکرده است؟ از کجا آمده که عرضه و تقاضا را به سمتی برده که کاهش پیداکرده است؟ بالا رفتن و پایین نرخ ارز، به معنای حرکت‌های اعمال فشار از بیرون است، بدون اینکه پارامترهای اقتصادی در آن دخالتی داشته باشد.

دبیر کل خانه اقتصاد در پایان با اشاره به اینکه دولت به‌عنوان بزرگ‌ترین دارنده ارز در کشور قیمت‌ها را در بازار مشخص و ابلاغ می‌کند گفت: این عرضه کردن دلار توسط دولت و شرکت‌های وابسته به آن توجیه اقتصادی ندارد بلکه توجیهات سیاسی دارد.

وی همچنین تأکید کرد: قطعاً اصلاحات نظام بانکی هم می‌تواند در افزایش ارزش پول ملی مؤثر باشد، چراکه در جریان تولید خودش را نشان می‌دهد و این امر اشتغال و صادرات را افزایش می‌دهد.

نظر شما