شناسهٔ خبر: 29892181 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مشارکت ۵۰ نهاد در همایش علمی پژوهشی اخلاق و رسانه

رئیس شورای سیاست گذاری همایش علمی پژوهشی اخلاق و رسانه گفت: در این همایش ۵۰ نهاد حوزوی و دانشگاهی مشارکت کرده اند و ارتقای دانش نظری در بخش اخلاق رسانه از جمله اهداف برگزاری این همایش است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ حسین رضی در نشست خبری نخستین همایش علمی پژوهشی اخلاق و رسانه افزود: با توجه به رسالت رسانه ملی و تأکید مقام معظم رهبری در تقویت اخلاق در پیام‌های تولیدی و رسانه‌ای به نظرمان رسید این همایش را برگزار کنیم، البته برگزاری این همایش از ۲ سال پیش در دستور کار قرار داشت و چهارشنبه ۲۱ آذر شاهد برگزاری آن خواهیم بود.

وی گفت: پرداختن به مباحث علمی، آسیب شناسی مباحث رسانه و بررسی آن‌ها از منظر چارچوب‌های اخلاقی به ویژه اخلاق اسلامی رسانه از موضوع‌های این همایش است.

رئیس شورای سیاست گذاری نخستین همایش علمی پژوهشی اخلاق و رسانه افزود: به غیر از آسیب شناسی نیازمند تولید دانش نظری هستیم، جنبه‌های کارکردی و تأثیر عملی اخلاق در رسانه نیز از رویکرد‌های ماست؛ فصل مشترک اخلاق و رسانه فصل جدیدی است که فعالیت‌هایی در آن شروع شده است، اما باید جهش بزرگی در زمینه ادبیات و اخلاق در رسانه داشته باشیم.

رضی گفت: امیدواریم مقالات و اقدامات این همایش سر منشاء ایجاد تحول در اخلاق رسانه باشد. در بخش تهیه کنندگی، کارگردانی، تدوین و دیگر حوزه‌های کاربردی اخلاق از مهم‌ترین مسائل است، ان شاءالله با نشست‌های علمی تخصصی بتوانیم ابعاد مختلف مسائل رسانه از نگاه اخلاق را بررسی کنیم و بگوییم یک رسانه اخلاقی چگونه است.

وی افزود: امیدواریم بتوانیم در این بخش باب رسانه‌ای را بگشاییم. به طور مثال اخلاق پزشکی به یک منشور تبدیل شده است و باید در رسانه هم با توجه به فرهنگ خود چنین چیزی تهیه کنیم.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نظارت صدا و سیما گفت: این همایش با مشارکت ۵۰ مؤسسه حوزوی و دانشگاهی برگزار می‌شود و بنا داریم بعد از برگزاری همایش اصلی، همایش‌های فرعی را برگزار کنیم این مسأله باید یک جریان جدی در دانشگاه و حوزه باشد.

دبیر علمی نخستین همایش علمی پژوهشی اخلاق و رسانه نیز در این نشست گفت: از ابتدای سال ۹۶ مطالعات گسترده‌ای در بخش اخلاق و رسانه صورت گرفت، ما در بخش اخلاق رسانه به لحاظ دانش نظری در ابتدای راه هستیم و یکی از اهداف این همایش بهبود همین مسأله بوده است.

محمدحسین ظریفیان افزود: فراخوان مقالات در تیر امسال منتشر شد و آثار در دو بخش رسانه اخلاقی و اخلاق رسانه‌ای قرار داده شدند، ۳۰ موضوع مشخص شد و ۳۵۲ چکیده مقاله دریافت کردیم که در نهایت، ۱۵۰ مقاله داوری شد.

وی گفت: چهارشنبه ۲۱ آذر ۹۷ نخستین همایش اخلاق و رسانه با حضور رئیس سازمان صدا و سیما و مدیر حوزه‌های علمیه کشور برگزار و در آن ۶ کتاب رونمایی می‌شود که ۳ کتاب ترجمه هستند، راهنمای مطالعاتی در بخش اخلاق و رسانه و کتاب چکیده مقالات از دیگر آثاری است که در این همایش رونمایی خواهد شد.

نظر شما