شناسهٔ خبر: 29892001 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

یکی از رسالت‌های مدیران، انتقال دانش و تجربه است

گروه فرهنگی- مدیرکل ارتباطات و هماهنگی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد گفت: یکی از رسالت‌های مدیران، انتقال دانش و تجربه در گذشته بوده است و باید دانش و تجربه خود را به دیگران منتقل کنیم، چراکه کسب تجربه کار به آسانی صورت نمی‌گیرد.

صاحب‌خبر -

یکی از رسالت‌های مدیران، انتقال دانش و تجربه استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام و المسلمین علی ملانوری روز گذشته 18 آذرماه در مراسم دوره آموزشی توجیهی «مبین» که با حضور روسای گروه، کارشناسان قرآن و عترت استان‌ها در مجتمع فرهنگی اقامتی آفتاب ولایت برگزار شد، اظهار کرد: بنده معتقد هستم نوع نگاه جدید دنیا به دانش، نگاه صرف دانشگاهی نیست و مجموعه دانش‌هایی که در اثر تجربه اداری و یا تجربه زیستی برای انسان فراهم می‌شود، دانش کمی نیست.

مدیرکل ارتباطات و هماهنگی معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد تصریح کرد: ما در یک رویه مستمر اداری و یک زندگی تکراری به کار خود ادامه می‌دهیم و هیچ لذتی هم از زندگی نمی‌بریم و باید مستندسازی به معنای متفاوت باشد یعنی مستند کردن به زندگی است.

وی عنوان کرد: حجم دانش تجربی در ساختارهای اداری در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... وجود دارد که میراث فوق العاده گرانبهایی است و نه تنها دیگران به آن احترام نمی‌گذارند که خودمان هم به داشته‌های خود احترام نمی‌گذاریم.

ملانوری با بیان اینکه ما نسبت به تجربه‌های انسانی مسئول هستیم و باید قدر و ارزش خودمان را بدانیم، خاطرنشان کرد: جنس گفت‌وگوی بنده کاملا جنس گفت‌وگوی‌های تجربی است و تجربه‌های خود را در این گفتمان به کار می‌گیرم.

وی بیان کرد: در ابتدا قصد داریم در مورد اداره کل هماهنگی و ارتباطات معاونت قرآن صحبت کنم و این اداره نه در جای فعلی بلکه در جایگاه بایسته‌ای هم قلب، مغز و هم مهد معاونت قرآن است و اگر حوزه تبلیغ و ترویج، یک حوزه تخصصی است، این اداره کل به صورت فرابخشی آنچه که برای جریان پیدا کردن در هر استان نیاز است براساس شرایط و موارد در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

مدیرکل ارتباطات و هماهنگی معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد اضافه کرد: سه جهت در اداره کل هماهنگی و ارتباطات معاونت قرآن امروز وجود دارد؛ هماهنگی با استان‌ها، هماهنگ کردن دستگاه‌های فرهنگی کشور که فعالیت قرآنی دارند و مسئله سامانه جامع قرآنی که پوشش دهنده همه این موسسات است.

ملانوری گفت: درست است که واژه همایش و یا گردهمایی با بار منفی در کشور ما شناخته شده است اما واقعیت این است که برای رسیدن به یک موضوع باید متخصصان و کارشناسان را دور هم جمع شوند و با حضور در همایش‌ها بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند تا به یک هماهنگی منسجم برسند.

وی عنوان کرد: تا اواسط سال آینده در نظر داریم چهار همایش برگزار کنیم و ادامه مسیر ‌دهیم. اولین همایش دوره آموزشی و توجیهی «مبین» است، دومین همایش در ارتباط با مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، سومین همایش که امیدواریم در هفته‌های آخر سال جاری به آن برسیم همایش «متولیان قرآنی کشور» در تهران و در نهایت همایش «مدیران موسسات قرآنی» در سراسر کشور است.

ملانوری افزود: ما باید تا سال آینده در حوزه ساختاری، اهداف، سیاست‌ها، راهبردها و فعالیت‌های مهم به جمع‌بندی رسیده باشیم که تکلیف خودمان را مشخص کنیم و به طور کلی شفاف‌تر و روشن‌تر با خود و دیگران رفتار و حرکت کنیم. ما فرهنگ را ارزش می‌دانیم برای چیزی که اخلاق، تربیت و آینده نسل ما را بخواهد تامین کند، باید هزینه کنیم.

وی با بیان اینکه اگر قرار باشد برنامه آینده را داشته باشیم باید تغییرات اساسی در مدل‌های مدیریتی صورت گیرد، تصریح کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یک اداره بین بخشی است که تخصص آن هماهنگی، ارتباط، تحلیل و فرا تحلیل است. باید گفت با رنج فراوان، زحماتی کشیده می‌شود، اما بهره‌برداری زیادی صورت نمی‌گیرد، چراکه در این موضوعات محورهای مشخصی وجود ندارد و شاخص‌های معینی تنظیم نشده است و این امر باعث می‌شود که برنامه‌ها اثرگذار نباشند.

مدیرکل ارتباطات و هماهنگی معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که در معاونت قرآن وجود دارد، تفاهم نامه‌های متکثر و از هم جدا هستند. در حالی که ما باید سطح هر استان از اعتبارات فعالیت‌های قرآنی را مشخص کنیم و هر استان با توجه به شرایط از یک مزایا و سهمی برخوردار باشد و آنچه که در استان اتفاق می‌افتد در این تفاهم نامه درج شود. جمعیت، مرزی بودن، نقاط قوت فرهنگی و مسائل خاص فرهنگی در هر استان اعتبار می‌خواهد و در جایی دیگر لزومی ندارد که از این اعتبار برخوردار شود.

ملانوری خاطرنشان کرد: انسان‌شناسی، دانش، اطلاعات، اخلاق و نوآوری کلماتی هستند که مدیران باید در برنامه‌ها و فعالیت‌های خود به کار گیرند. انسان شناسی و یا جهان بینی به معنای کامل باید در انسان مفهوم پیدا کند و جایگاه خود و دیگران را بشناسیم و به عبارتی تکلیف خود را مشخص کند، دانش کلمه‌ای است که باید برای آن تلاش کرد تا بیشتر بدانیم، در کل نظام اسلامی، در جهان سالی 40 میلیون جلد قرآن منتشر و در نظام مسیحیت، سالیانه 200 میلیون جلد انجیل اهدا می‌شود.

وی اظهار کرد: ما متاسفانه فقر اطلاعات در حوزه کل، فرهنگ و قرآن داریم، در فعالیت‌ها و برنامه‌های خود اخلاق و در نهایت نگاه و ایده نو داشته باشیم تا بتوانیم در نوآوری پیشتاز باشیم و باید گفت در هماهنگ سازی فردی موفق است که نوآوری داشته باشد.

مدیرکل ارتباطات و هماهنگی معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد تصریح کرد: نکته دیگری که لازم است عنوان شود این است که قدرت آینده پژوهی و آینده نگری داشته باشیم تا بتوانیم پنج الی 6 موضوع را در نظر بگیریم و آینده آن‌ها را بسنجیم.

انتهای پیام

نظر شما