شناسهٔ خبر: 29891905 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گام نخست طرح کشاورزی مقام معظم رهبری در شلمچه به بار نشست

آبادان - ایرنا - گام نخست طرح کشاورزی مقام معظم رهبری در منطقه مرزی شلمچه در خرمشهر با کشت محصول گندم ، جو و کاشت نخل به بار نشست.

صاحب‌خبر -

مدیر حوزه اجرایی طرح احیای اراضی کشاورزی مقام معظم رهبری در آبادان و خرمشهر روز دوشنبه در جریان بازدید از روند اجرای این طرح در منطقه مرزی شلمچه به خبرنگار ایرنا گفت: عملیات اجرایی پنجهزار هکتار از اراضی کشاورزی طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری در شلمچه با اعتباری بالغ بر 750 میلیارد ریال به بهره برداری رسید.
محمد بنی تمیم اظهار داشت: عملیات اجرایی این طرح که شامل احداث شبکه آبیاری ، زهکشی و تسطیح اراضی می باشد از سال 1394 آغاز شده و پس از سه سال اکنون امکان کشت انواع محصولات کشاورزی و نیز کاشت نخل برای کشاورزان منطقه شلمچه فراهم شده است.
وی بیان داشت:با اجرای طرح کشاورزی مذکور پس از گذشت 38 سال برای نخستین بار امکان کشت محصول در زمین های منطقه مرزی شلمچه فراهم شده ضمن اینکه فرصت های شغلی قابل توجهی در بخش کشاورزی برای اهالی بومی این منطقه فراهم شده است.
مدیر حوزه اجرایی طرح احیای اراضی کشاورزی طرح مقام معظم رهبری در آبادان و خرمشهر افزود: احیای پنجهزار هکتار اراضی کشاورزی منطقه مرزی شلمچه خرمشهر در حالی انجام شد که این زمین ها در هشت سال جنگ تحمیلی منطقه عملیاتی بوده و پس از جنگ نیز به صورت بایر رها شده و در مدت 38 سال هیچگونه عملیات کشاورزی بر روی آنها انجام نشد.
وی تبدیل اراضی بایر به کشاورزی ، احیای دوباره زمین های منطقه جنگی شلمچه ، استفاده بهینه از منابع آب و خاک و نیز اشتغالزایی را از جمله مزایای این طرح مهم کشاورزی برشمرد و گفت: احیای زمین های کشاورزی مذکور در حالی صورت گرفت که این زمین ها پیش از آغاز جنگ تحمیلی روستاهای مسکونی و نخیلات بودند که در طول جنگ تخریب شدند.
بنی تمیم با اشاره به کاربری کشاورزی زمین های شلمچه اولویت کشت در این زمین ها را کاشت نخیلات عنوان کرد و گفت:در گام نخست و به منظور آماده سازی اراضی مذکور 500 هکتار از زمین های شلمچه یک به زیر کشت گندم و جو رفته و در شلمچه 2 نیز بیش از 300 اصله پاجوش نخل کاشته شد.
مدیر حوزه اجرایی طرح احیای اراضی کشاورزی مقام معظم رهبری در آبادان و خرمشهر
گفت: با اجرای این طرح در منطقه مرزی شلمچه و کشت اراضی چهار هزار و 200 فرصت شغلی به صورت مستقیم در منطقه ایجاد می شود.
وی با بیان اینکه 32 هزار هکتار از طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری در محدوده شهرستان های آبادان و خرمشهر قرار دارد بیان داشت:از این میزان 16 هزار و 600 هکتار آماده سازی شده و پیش بینی می شود تا اواخر امسال به طور کامل به زیر کشت بروند.
بنی تمیم افزود: آب مورد نیاز زمین های کشاورزی مذکور از رودخانه کارون تامین می شود.
تاکنون 295 هزار هکتار از زمین های کشاورزی خوزستان در قالب طرح رهبر معظم انقلاب به زیر کشت رفته است.
موسسه جهاد نصر مجری طرح ملی 550 هزار هکتاری رهبر معظم انقلاب است. این طرح همزمان با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید در سال 1392 با تخصیص 1.5 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی سرعت گرفت.
آبان ماه امسال گام نخست این طرح 550 هزار هکتاری شامل تجهیز و نوسازی 295 هزار هکتار به صورت رسمی در سفر اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری به خوزستان به بهر برداری رسید.
قرار است گام دوم این طرح ملی با تخصیص اعتبار مورد نیاز از محل صندوق توسعه ملی یا فاینانس در سطح 265 هزار هکتار از زمین های کشاورزی خوزستان تا سال 1400 به بهره برداری برسد.
در سفر رهبرمعظم انقلاب در سال 1375 به خوزستان طرح 800 هزار هکتاری معظم له که بعدها به 550 هزار هکتار کاهش یافت به تصویب رسید.500هزار هکتار این طرح در خوزستان و 50 هزار هکتار آن در استان ایلام است.
با اجرای کامل طرح 550هزار هکتاری رهبر معظم انقلاب ، تولیدات سالانه زراعی و باغی استان خوزستان از 15.8 میلیون تن فعلی به 25میلیون تن خواهد رسید ضمن آنکه 300 هزار فرصت شغلی جدید در بخش کشاورزی این استان ایجاد می شود.
7100/6068

نظر شما