شناسهٔ خبر: 29891669 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

به بهانه بیست و دومین اجلاس کمیسیون مشترک مرزی/

توسعه منطقه در گرو گسترش مراودات مرزی ایران و پاکستان

زاهدان - ایرنا - افزایش همکاری های اقتصادی و تجاری ایران و پاکستان در کنار ارتقای امنیت پایدار در مرزهای مشترک نوید بخش توسعه منطقه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا وجود بیش از 900 کیلومتر مرز مشترک و ارتباطات فرهنگی، اعتقادی، دینی و تاریخی بین جمهوری اسلامی ایران و پاکستان می تواند در ارتقای همکاری های اقتصادی و تجاری و امنیتی و تقویت پیوندهای بین 2 کشور و در نتیجه توسعه منطقه موثر باشد.
سیستان و بلوچستان یکی از راههای راحت و امن دسترسی پاکستان به خاورمیانه و کشورهای اروپا و آفریقاست که این موضوع یک موقعیت طلایی را برای این استان و کشور همسایه فراهم کرده است.
قرارگیری استان مرزی سیستان و بلوچستان در مجاورت آبهای بین المللی و آزاد، بنادر و خلیج های گواتر، چابهار، پزم و جاسک و همسایگی با کشورهای عمان، افغانستان و پاکستان و نزدیکی به حوزه شبه قاره هند و چین به طور ذاتی از نظر ویژگی مکانی و موقعیت جغرافیایی به این منطقه یک هویت تاریخی ترانزیتی و ژئواکونومیک فرامرزی بخشیده است.
از مجموع سه کریدور حمل و نقل جهانی، 2 کریدور از ایران می گذرد که کریدور سیستان و بلوچستان در جنوب شرق از مهمترین مناطق با دارا بودن قابلیت های ترانزیتی و حمل و نقل است.
در مجموع سیستان و بلوچستان به عنوان معبر ترانزیتی مهم که در یک سمت آن اقتصاد حوزه خلیج فارس با یک تراز بالای تجاری و بازرگانی و در سمت دیگر آن بازارهای متنوع مصرف قرار دارد می تواند دروازه امن ارتباطی کشورهای منطقه به ویژه پاکستان با دنیا باشد.
روابط اقتصادی پاکستان با سیستان و بلوچستان دارای گستردگی فراوانی است و راه آهنی که از زاهدان به پاکستان کشیده شده و همچنان در مسیر تبادلات اقتصادی منطقه فعال است در پیمان تاریخی بین ایران، پاکستان و ترکیه و قراردادهای همکاری های اقتصادی و نظامی بین این سه کشور نقش مهمی دارد.
از منظر کارشناسان حوزه اقتصادی به منظور افزایش مبادلات بین سیستان و بلوچستان و پاکستان می توان از ظرفیت های مختلف با ایجاد خطوط منظم حمل و نقل دریایی مسافری و باری، خواهر خواندگی بنادر گوادر و چابهار، ایجاد مجتمع های مشترک دفاتر تجاری بین بازرگانان، ایجاد شهرک های صنعتی سرمایه گذاری در 2 منطقه آزاد تجاری چابهار و گوادر، سرمایه گذاری در بخش معادن 2 کشور، سرمایه گذاری در زمینه ایجاد شرکت های حمل و نقل مشترک اعم از مسافربری و باربری و پذیرش بیماران کشور پاکستان به عنوان توریسم درمانی بهره گرفت.
همچنین سرمایه گذاری در زمینه تبادل توریسم و گردشگر با توجه به قرابت های قومی، فرهنگی و تاریخی، جذب و پذیرش دانشجویان پاکستانی با توجه به امکانات بالقوه دانشگاهی استان، برگزاری کمیته های مشترک و دائمی به صورت هر6 ماه یکبار بین مسئولان گمرکی، پایانه های مرزی، گذرنامه و مرزبانی 2کشور در نقاط مرزی با هدف تبادل اطلاعات تجاری در صورت اعلام هر یک از طرفین و ایجاد تاسیسات متقابل توسط پاکستان در مقابل پایانه ها و بازارچه های مرزی جمهوری اسلامی ایران می تواند به عنوان نکات مهم در افزایش تبادلات مورد توجه قرار گیرد.

**روابط اقتصادی سیستان و بلوچستان و کشور پاکستان گره خورده به هم
معاون امنیتی انتظامی و سرپرست معاونت سیاسی اجتماعی استانداری سیستان و بلوچستان در بیست و دومین اجلاس مشترک مرزی ایران و پاکستان در زاهدان گفت: ارتباط دوستانه ایران و پاکستان سابقه دیرینه دارد و مردم این دو کشور روابط نزدیک فرهنگی اجتماعی و حتی خویشاوندی دارند.
محمد هادی مرعشی افزود: 2 کشور اسلامی و همسایه «ایران و پاکستان» دارای قرابت های فرهنگی، تاریخی، مذهبی و منافع اقتصادی بسیاری هستند که توسعه روابط مشترک می تواند منجر به شکوفایی اقتصادی و امنیتی در جنوب شرق ایران و ایالت بلوچستان پاکستان شود.
وی ادامه داد: نمی توان 2 استان سیستان و بلوچستان ایران و بلوچستان پاکستان را از هم جدا کرد زیرا در گذشته ها این مناطق یکی بوده و هنوز بسیاری از نسبت های خانوادگی پا برجاست.
معاون امنیتی انتظامی و سرپرست معاونت سیاسی اجتماعی استانداری سیستان و بلوچستان تصریح کرد: از آنجایی که مردم این استان و ایالت بلوچستان پاکستان به دلیل قرابت های قومی و مذهبی همواره با یکدیگر تعامل دارند ضروریست امنیت در منطقه برقرار شود تا روابط سهولت یابد.

**دست یافتن به اهداف مشترک اقتصادی وامنیتی 2 کشور دراولویت است
دبیر کل ایالت بلوچستان پاکستان نیز گفت: با توجه به اهمیت مراودات مرزی ایران و پاکستان تلاش برای دست یافتن به اهداف مشترک امنیتی و اقتصادی باید تداوم یابد و این مهم در اولویت برنامه های ما قرار دارد.
دکتر اختر نذیر نیز در نشست مشترک مرزی در زاهدان اظهار داشت: مردم ایران و پاکستان از قرن ها پیش تاکنون با هم ارتباطات مذهبی، تاریخی و تجاری بسیار گسترده ای داشته اند و تلاش برای افزایش این ارتباطات از اهداف مهم 2 کشور دوست و همسایه است.
وی تصریح کرد: ایران و پاکستان بر اساس حسن همجواری روابط تاریخی دارند که باید به بهترین شکل ادامه یابد.
دبیر کل ایالت بلوچستان پاکستان با اشاره به ظرفیت های کویته مرکز ایالت بلوچستان گفت: هم اینک در بخش راه آهن ماهانه حدود 6 تا هشت قطار در مسیر کویته به زاهدان تردد می کنند.
وی افزود: این منطقه ای است که 2 کشور می توانند برای بهبود اقتصاد و گردشگری تلاش کنند.
نذیر تصریح کرد: علاوه بر راه آهن و جاده برای تردد مسافران مسیر دریایی بین بنادر گوادر پاکستان و چابهار ایران نیز وجود دارد که می تواند برای تردد زوار استفاده شود.
وی با بیان اینکه اقدامات با هدف ایجاد اعتماد روابط بین 2 کشور باید در دستور کار قرار گیرد گفت: ارتقای سطح روابط تجاری و مبادلات بین ساکنان مرز در 2 طرف بسیار مهم است به طوری که باید سعی کنیم به سطحی از روابط دست یابیم که دهه 50 و 60 شاهد آن بودیم.

**فرصت های سرمایه گذاری مشترک سیستان و بلوچستان و پاکستان
مدیر کل دفتر جذب و حمایت از سرمایه ‌گذاری استانداری سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: این استان با دارا بودن ظرفیت ها و فرصت های فراوان اقتصادی زمینه خوبی را برای سرمایه گذاری کشورهای منطقه به ویژه پاکستان فراهم کرده است.
ماندانا زنگنه افزود: با وجود ظرفیت های فراوان سیستان و بلوچستان می توان از این پتانسیل ها در راستای تبادل اقتصادی و سرمایه گذاری مشترک بهره گرفت.
وی با اشاره به موضوعات پیشنهادی سیستان و بلوچستان برای طرح در مذاکرات 2 جانبه اقتصادی ایران و پاکستان گفت: برگزاری نمایشگاه های اختصاصی برای معرفی فرصت های سرمایه گذاری، تجاری و تولیدات داخلی 2 کشور، برقراری پروازهای منظم بین شرکت های هواپیمایی در چارچوب موافقت نامه دو جانبه، صدور ویزای کثیرالورود 30 روزه و یک ساله بدون در نظر گرفتن محل تولد و تسریع در روند صدور ویزای تجاری بین 2 طرف و تهیه تفاهم نامه همکاری سرمایه گذاری و اقتصادی با ایالت سند پاکستان از جمله موارد پیشنهادی بوده است.
زنگنه ادامه داد: برای افزایش ارتباط سرمایه گذاری مشترک در زمینه محصولات نساجی بین ایران و پاکستان در شرکت بافت بلوچ، پیگیری تاسیس دفاتر قرنطینه ای در پایانه های مرزی توسط پاکستان، توسعه خطوط ریلی و مسیرهای ارتباطی بین دو کشور، ساخت بنادر زمینی مشترک و بنادر خشک با سرمایه گذاری دو طرف با توجه به اعلام آمادگی کشور پاکستان، تاسیس شعب بانک های تجاری بر اساس قوانین و مقررات مالی و بانکی دو کشور در بنادر و مناطق آزاد چابهار و گوادر و دعوت از اتاق های بازرگانی کراچی و کویته در نشست میز کشوری پاکستان پیشنهاد شده است.
مدیر کل دفتر جذب و حمایت از سرمایه ‌گذاری استانداری سیستان و بلوچستان حمل و نقل، معادن، بنادر و توریست درمانی را از دیگر فرصت های مشترک سرمایه گذاری بین 2 کشور ذکر کرد.
7316 **6081

نظر شما