شناسهٔ خبر: 29890672 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کارشناس سی ان ان: صدای پای انقلاب در فرانسه به گوش می رسد

تهران – ایرنا – کارشناس شبکه خبری سی ان ان در تحلیل حوادث اخیر فرانسه و آنچه که پیش روی امانوئل مکرون رئیس جمهوری این کشور قرار گرفته است، گفت: نوعی تحول در فرانسه حس می شود و صدای پای انقلاب به گوش می رسد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، سی ان ان در ویژه برنامه 'جی.پی.اس' با 'جورج آزبرن' (George Osborne) وزیر سابق خزانه داری انگلیس در دوره نخست وزیری دیوید کامرون، نیکلاس برنز (Nicholas Burns) معاون پیشین امور سیاسی وزارت خارجه آمریکا در دوران ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش و'صوفیا پِدِر' (Sophia Peder) رئیس شعبه نشریه انگلیسی 'اکونومیست' در پاریس به تحلیل وقایع اخیر فرانسه پرداخت.
پِدِر در باره تحولات اخیر فرانسه به سی ان ان گفت:این خیزش برای امانوئل مکرون بسیار جدی است و این نخستین بحران سیاسی است که وی با آن مواجه می شود.
رئیس شعبه اکونومیست در پاریس در ادامه گفت: این ناآرامی ها برخاسته از داخل فرانسه بوده و برخورد با آن برای مکرون بسیار دشوار خواهد بود.
وی افزود: برخورد با این بحران از دو جهت برای مکرون دشوار خواهد بود. یکی از لحاظ امنیتی، نا امنی که اکنون در خیابان های پاریس شاهدیم از 1968تاکنون بی سابقه است و دیگری در زمینه سیاسی می باشد. مکرون با سطحی از مخالفان روبروست که مذاکره و گفت و گو با آنها به نوعی ناممکن می نماید و مایل نیستند با دولت مذاکره کنند و این جنبش با حمایت افکار عمومی فرانسویان همراه است.
پِدِر ادامه داد: اقداماتی که دولت برای مقابله با این ناآرامی ها انجام داده ناکافی بوده و به نوعی حس انقلاب وجود دارد که این موضوع مستقیم متوجه خود رئیس جمهوری است، این بحرانی جدی برای مکرون که تنها 18 ماه رئیس جمهوری فرانسه بوده، به شمار می رود.

**آزبرن :اعمال مالیات بر سوخت در انگلیس هم به شکست انجامید
جورج آزبرن وزیر سابق خزانه داری انگلیس نیز در باره تحولات اخیر فرانسه به سی ان ان گفت:اگر از هر وزیر دارایی سوال کنید خواهد گفت که افزایش مالیات سوخت از سخت ترین کارها است.
وی افزود:ما این کار را شش سال پیش در انگلیس انجام دادیم و شکست خوردیم. به عنوان وزیر خزانه داری باید بگویم در اینگونه اموری که تصمیم به افزایش مالیات گرفته می شد مشکلاتی وجود دارد، چرا که این موارد برای مردم کاملا (از لحاظ معیشتی) قابل لمس است.
آزبرن ادامه داد: اگر اعتراضات در فرانسه درحد مالیات سوخت باقی بماند، دولت مکرون می تواند از پس آن بر آید اما چالش آن زمانی است که این اعتراض ها شدت یابد و به دیگر موارد و مشکلات اقتصادی و اجتماعی سرایت کند آنگاه کار برای دولت مکرون دشوار خواهد شد.
وزیرسابق خزانه داری انگلیس افزود: فرانسه همواره چراغ راه اروپا قلمداد شده و به نفع دیگر دولت های اروپایی است که مکرون دراین بحران موفق شود.

**برنز: شکست مکرون هشداری برای اروپا است
نیکلاس برنز معاون پیشین امور سیاسی وزارت خارجه آمریکا نیز دراین باره به سی ان ان گفت: این لحظه سرنوشت سازی برای مکرون است چرا که وی درعین حال از حامیان سنتی و احزاب داخلی در فرانسه برخوردار نیست.
وی افزود: علاوه بر مکرون، هم اکنون انگلامرکل نیز در آلمان در موضع ضعف قرار دارد ودرانگلیس نیز 'ترزا می' با بحران سیاسی پیرامون 'برگزیت' دست به گریبان می باشدو ترامپ نیز نقش رهبری غرب را به کنار گذاشته است.
وی ادامه داد:مکرون دراین میان تلاش کرده بود تا نقش رهبری غرب را برعهده گیرد، چرا که شاهد چنین اعتماد به نفسی در غرب نبودیم،این حس اعتماد به نفس را در 'شی جین پینگ' رئیس جمهوری چین و یا ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه می بینیم . اما این امر را در میان رهبران کشورهای آمریکای شمالی همچون ترامپ نمی بینیم.آنان خود را به نوعی کنار کشیده اند. شکست مکرون می تواند دراین میان هشداری برای باقی اروپا در زمینه ادامه اتحاد میان آنها باشد.
به گزارش ایرنا، اعتراضات ضددولتی در فرانسه از 17نوامبر (26 آبان) در مخالفت به افزایش مالیات سوخت آغاز شد، جنبشی که به«جلیقه زردها» معروف شده توانست دولت را وادار به عقب نشینی کند.قرار بود دولت در سال آینده میلادی مالیات سوخت را افزایش دهد.در پی اعتراضات این طرح لغو شد که یک تغییر موضع بزرگ در دولت مکرون به شمار می آید.این تغییر موضع چهار میلیارد یورو هزینه برای دولت مکرون به دنبال خواهد داشت.
شنبه گذشته برابر با 17 آذرماه ، معترضان به سیاست های اقتصادی مکرون از جمله سیاست افزایش مالیات سوخت برای چهارمین هفته متوالی به خیابان ها آمدند.
این در حالی است که امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه که میزان محبوبیتش به پایین ترین سطح رسیده است ؛ قرار است امروز (دوشنبه) در جمع مقامات اتحادیه های کارگری ، سخنرانی کند.
تحلیلگران و کارشناسان دراین مورد که مکرون دراین نشست به موفقیتی دست یابد امید چندانی ندارند و معترضان اعلام کرده اند که برای پنجمین هفته متوالی، شنبه آینده برابر با 24 آذرماه به خیابان ها خواهند آمد.
اروپام **1302**1590

نظر شما