شناسهٔ خبر: 29890062 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دستیابی محققان ایرانی به پروتکل تکثیر خرمای مجول

کرج- ایرنا- محققان پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی وابسته به وزارت جهاد کشاورزی با استفاده از روش کشت بافت موفق به پروتکل تکثیر خرمای رقم «مجول» شدند.

صاحب‌خبر -

«خرمای مجول بومی کشور آفریقایی تونس بوده که علاوه بر مقاومت در برابر خشکی و کم آبی، میزان تولید محصول آن نیز بالا است .»
به گزارش ایرنا، دکتر «نیره اعظم خوش خلق سیما »رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ایران مستقر در کرج روز دوشنبه در آستانه هفته پژوهش در جمع خبرنگاران افزود: محققان و پژوهشگران این پژوهشگاه با دستیابی به دانش فنی کشت بافت نهال خرمای مجول زمینه تولید انبوه این نهال را در کشور فراهم کردند.
وی گفت: خرمای مجول بومی کشور تونس بوده که رقمی با کیفیت و سودمند است.
خوش خلق سیما افزود: محصول به دست آمده از این درخت دارای کیفیت بالا و بازارپسند است ضمن آنکه درخت خرمای مجول در شرایط سخت اقلیمی به خصوص خشکی تحمل بالایی دارد و می تواند جایگزین نخل های کنونی کشور شود.
وی همچنین صادرات بالا و ارزآوری مناسب را از دیگر مزایای تولید این خرما دانست و اظهار امیدواری کرد که با تولید انبوه این محصول درآمد کشاورزان و باغدران ایرانی افزایش یابد.
خوش خلق سیما اظهار داشت: هشت سال جنگ تحمیلی علاوه بر اینکه تعداد زیادی از جوانان و مردم این سرزمین را از ما گرفت به منابع طبیعی و اندوخته های کشاورزی ایران اسلامی صدمات زیادی وارد کرد و نتیجه آن از بین رفتن باغات و نخلستان های زیادی در مناطق جنوبی کشور بود.
وی یادآور شد: برای بازسازی نهالستان ها یکی از روش ها کشت بافت است که در زمان کوتاه می تواند نهال های هدفمند یکسانی را تولید و در اختیار کشاورز قرار دهد.
این محقق افزود: اکنون پس از سال ها تحقیق توسط پژوهشگران، در هفته پژوهش قرارداد واگذاری دانش فنی تولید محصول خرمای مجول به بخش خصوصی منعقد می شود.

***هفته پژوهش زمانی برای احیای تفکر فناوری بیوتکنولوژی در اذهان مردم
رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ایران در ادامه به فرا رسیدن هفته پژوهش اشاره کرد و گفت: پژوهش کشف کاربردهای جدید دانش کهن را فراهم می کند .
خوش خلق سیما ادامه داد: در این هفته در نظر داریم جامعه را با پژوهش های تقاضا محور خود که می تواند زیربنای یک جامعه دانش بنیان باشد آشنا کنیم.
وی گفت: درصدد هستیم تا نتایج تلاش های شبانه روزی محققان پژوهشگاه بیوتکنولوژی را در زمینه مقابله با شرایط سخت کم آبی و شوری آب و خاک و تولید محصول با کیفیت را به نمایش بگذاریم.

***کشت گیاه سالیکورنیا در 150 هکتار از اراضی شور کشور
این محقق با بیان اینکه بخش زیادی از اراضی کشورمان دچار شوری یا با آب شور تغذیه می شود، گفت: یکی از کشت های جدید در کشورمان کشت گیاه سالیکورنیا است که مقاومت زیادی به شوری آب و خاک دارد.
وی با اشاره به تغییر اقلیم و ایجاد چالش های محیطی، افزود: کشت گیاه علوفه ای سالیکورنیا بهترین پاسخ به چالش های زیست محیطی است.
خوش خلق سیما افزود: تغییر اقلیم برای ما تنش محیطی مثل خشکی و شوری ایجاد می کند و برای حل این چالش از راه فناوری باید وارد شویم.
این محقق، گیاه سالیکورنیا را بهترین راهکار برای چالش شوری آب و خاک محیطی دانست و گفت: کشت این گیاه به صورت آزمایشی از سال 93 در بعضی از نقاط کشور آغاز شدکه نتیجه خوبی داد و اکنون این محصول در حدود 150 هکتار از اراضی کشور کشت شده است.
وی اظهار داشت: این گیاه یکی از روش های کوچک برای جلوگیری از طغیان نمک در دریاچه ارومیه و حاشیه دریای عمان بوده و در مناطقی از بوشهر، چابهارو گرگان هم کشت شد که از آب دریا برای کشت آن مورد استفاده قرار گرفت.
خوش خلق سیما گفت: محققان ایرانی می توانند در شرایط شوری آب و خاک محصولات با کیفیت تولید کنند و دراین زمینه به فناوری دست یافته اند.
رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ایران ، تولید گیاه ارزن را نمونه ای از دستاوردها برای مقابله با کم آبی و شوری آب و خاک برشمرد و افزود: ارزن گیاهی است که علاوه بر مصرف دام و طیور می تواند به صورت خوراکی مورد استفاده انسان قرار گیرد.
وی با بیان اینکه ما می توانیم از آب دریا اقتصاد کشاورزی ایجاد کنیم، گفت: یکی دیگر از قراردادهای پژوهشگاه با بخش خصوصی در هفته پژوهش انتقال دانش فنی کشت گیاه سالیکورنیا می باشد.
***دستیابی به والدین بذور هیبرید با مهندسی معکوس
خوش خلق سیما ادامه داد: محققان پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی از طریق مهندسی معکوس موفق شده اند به والدین بذور هیبرید دست یابند.
وی با بیان اینکه تا کنون 95 درصد این بذور وارد کشور می شد، افزود: محققان ایرانی به بذر هیبرید خیار که تا پیش از این وارد کشور می شد دست یافته و به زودی نیز به بذر هیبرید فلفل دلمه ای و گوجه فرنگی دست می یابیم.
خوش خلق سیما یکی دیگر از قراردادهای منعقد شده در هفته پژوهش را انتقال دانش فنی تولید شیر تخمیری عنوان کرد و اظهار داشت: شیر تخمیری از سویه های بومی کشور تولید شده که مقداری ترش مزه است و ماندگاری بالایی دارد ضمن اینکه سطح کلسترول را هم پایین می آورد.
این محقق با بیان اینکه یکی از برنامه های هفته پژوهش روز درب های باز پژوهشگاه بیوتکنولوژی می باشد، گفت: در این هفته به آحاد مردم می گوییم که فناوری های نو می توانند تولید اقتصاد کرده و از خروج ارز جلوگیری کند ضمن اینکه می تواند کارآفرینی بالایی داشته باشد.
خوش خلق سیما با بیان اینکه در پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی 57 محقق مشغول فعالیت هستند، افزود: تولیدات علمی این پژوهشگاه در رده اول تمام موسسات تحقیقاتی وزارت جهاد کشاورزی است.

*** دریافت مجوز واردات 22 رخداد ذرت از کمیته تراریخته وزارت جهاد کشاورزی
رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ایران در ادامه با اشاره به اینکه از سال 1394 کمیته تراریخته در وزارت جهاد کشاورزی تأسیس شده و نمایندگانی از وزارت علوم، جهاد کشاورزی، سازمان محیط زیست و معاونت‌‌های مختلف وزارت جهاد در این کمیته حضور دارند، گفت: ریاست این کمیته برعهده رئیس سازمان تحقیقات و آموزش و ترویج کشاورزی است.
وی تصریح کرد: بین سال های 85 تا 94 محصولات تراریخته بدون هیچ نظارتی وارد کشور می‌شدند و پس از سال ۹۴، از ۱۴8 رخداد ذرت در دنیا پس از تشکیل این کمیته تنها 22 رخداد مجوز واردات گرفتند، این تعداد در اتاق تهاتر آنالیز بررسی شده‌اند.
وی یادآور شد: برای آزمایش این نوع محصولات مشکلی نداریم چرا که 2 آزمایشگاه مجهز در وزارت علوم و وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه وجود دارد.

این محقق با بیان اینکه بین سال های 85 تا 94 حدود پنج میلیارد دلار واردات محصولات تراریخته را داشتیم، اظهار امیدواری کرد که در آینده ای نزدیک بخشی از اراضی کشور را زیر کشت گیاهان تراریخته برود.
وی اضافه کرد: محققان این پژوهشگاه در آزمایشگاه پژوهشگاه در حال ردیابی این محصولات هستند و هر محصول وارداتی را نمونه گیری و به ما کد می دهند و ما کدها را ردیابی می کنیم که آیا رخدادی است که کمیته به آن مجوز داده یا نه؟
خوش خلق سیما با بیان اینکه ردیابی برای ذرت به صورت صددرصد انجام می شود، گفت: برای محصول سویا به دلیل مصرف خوراکی بایستی وزارت بهداشت کار ردیابی را انجام دهد ولی مردم با خیال راحت و بدون دغدغه مصرف این محصولات را داشته باشند.
وی افزود: برای محصول برنج هنوز به جایی نرسیدیم تا مجوزش را از کمیته تراریخته بگیریم و یکسری آزمایشات در حال انجام است ولی برای سیب زمینی در کشت گلخانه ای موفق بودیم وکشت آزمایشی میدانی خودش را در اراضی باید بگذارند که از سال آینده اینکار آغاز می شود.
وی تاکید کرد که اگر در محصول سیب زمینی موفق باشیم تمام مستندات درخواست سیب زمینی از کمیته تراریخته را خواهیم داشت.

***خدمت به کشور با تولید محصول سالم
خوش خلق سیما با بیان اینکه کشور در تحریم است، گفت: در سال حمایت از تولید داخلی باید هر غذای سالم را در کشور تولید کنیم و نگذاریم ارز خارج شود.
وی افزود: محققان ایرانی توانمندی بالایی در خلق نوآوری دارند وباید از این ظرفیت ها به خوبی استفاده شود.
پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ایران از سال 1379 با هدف توسعه و استفاده از فناوری های نوین کشاورزی به منظور حل مشکلات بخش کشاورزی، تامین امنیت غذایی کشور، ارتقای سطح سلامت غذایی جامعه، حفاظت از منابع پایه و بسترهای زیست محیطی در راستای توسعه پایدار، تولید علم و ثروت و کمک به ایجاد اشتغال مولد و خوداتکایی در محصولات کشاورزی در کرج تاسیس شده است.
6156/ 6155

نظر شما