شناسهٔ خبر: 29889997 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

معاون اتاق بازرگانی:

تعرفه 20 درصدی، مانع ورود کالاهای ایرانی به لبنان شد

معاون امور بین‌الملل اتاق ایران گفت: باوجود ظرفیت‌های قابل‌توجه در بازار لبنان و ارتباط خوب با لبنان، هنوز این بازار برای تجار ایرانی ناشناخته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا از پایگاه خبری اتاق ایران، نخستین نشست کمیته مشترک ایران و لبنان که روز یکشنبه در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد به معرفی اعضای کمیته و بررسی زمینه‌های حضور فعالان بخش خصوصی ایران در بازار طرف مقابل اختصاص پیدا کرد.

در این نشست، اعضا وجود تعرفه 20 درصدی برای ورود کالاهای ایرانی به خاک لبنان را مانعی جدی در برابر تجار ایرانی دانستند و تأکید کردند این تعرفه برای هیچ‌یک از رقبای آن‌ها در این بازار منظور نشده است و فقط مختص ایرانیان است.

محمدرضا کرباسی، معاون بین‌الملل اتاق ایران، طی سخنانی در این نشست با اشاره به اهمیت لبنان ازنظر جغرافیایی و فرهنگی برای ایران گفت: بازرگانان لبنانی علاقه بالایی به همکاری با ایرانیان دارند هرچند متأسفانه به هر دلیلی تا به امروز نتوانستیم از فرصت‌های موجود استفاده کنیم.

وی تمرکز تجار لبنانی بر انواع خدمات را موردتوجه قرارداد و تأکید کرد: لبنان، بازار خوبی برای ارائه انواع خدمات است. البته می‌توانیم در حوزه انرژی، گردشگری، ساختمان‌سازی و کشاورزی نیز زمینه تعامل و همکاری را فراهم کنیم.

معاون بین‌الملل اتاق ایران در بخش دیگری از سخنان خود به گردشگری سلامت اشاره و فعالیت در این حوزه را نیز برای ارتباط مؤثر با لبنان، مفید ارزیابی کرد. وی تصریح کرد: زمانی که وارد این بازار شویم، می‌توانیم بازار کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین را نیز در اختیار بگیریم.

همکاری در بازسازی سوریه نیز پروژه دیگری است که به اعتقاد کرباسی ایران می‌تواند با لبنان در آن همکاری داشته باشد. کرباسی گفت: به اعتقاد من دسترسی به سوریه از طریق لبنان آسان‌تر است.

در ادامه اعضای کمیته پس از معرفی خود به بیان مهم‌ترین مشکلات موجود در ارتباط با لبنان پرداختند. حمل‌ونقل و مبادلات بانکی مهم‌ترین مسائلی بودند که در این نشست به‌عنوان مانع در برابر کار با لبنان مطرح شدند.

گفتنی است امیرتقدسی رئیس و فهیمه صباغی ده آبادی نائب رئیس این کمیته هستند. همچنین مصطفی حدادی بناب، علی‌اکبر قاسمی، سیدجلال ختائی خسروشاهی، حمیدرضا خلیلی، محمدکریمی، خسرو بیاتیان، رامین رمضانی کلمر، محسن قاسم جهرودی، علی احتشامی و صالح ادیب زاده اعضای کمیته هستند. زینب چلداوی نیز به نمایندگی از وزارت امور خارجه در این کمیته حضور دارد.

سطح فعالیت‌های تجاری با لبنان را ارتقا دهیم

محمدحسین سجادنژاد، نماینده سازمان توسعه تجارت در کمیته مشترک ایران و لبنان، توانایی‌ها و ظرفیت‌های موجود برای ایران در لبنان را در حوزه تجارت و سرمایه‌گذاری، بسیار مطلوب ارزیابی کرد و افزود: میزان واردات این کشور سالانه حدود 20 میلیارد دلار و میزان صادرات آن بالغ‌بر 3 میلیارد دلار برآورد می‌شود. در این کشور صنعت بزرگی وجود ندارد اما تجارت بسیار رونق گرفته و در بخش خدمات پیشرفت‌های قابل‌ملاحظه‌ای وجود داشته است.

به گفته سجادنژاد، بانکداری و گردشگری در لبنان ازجمله حوزه‌هایی هستند که بسیار موردتوجه بوده و در مسیر رشد قرار دارند.

وی ادامه داد: 77 بانک در این کشور فعال هستند که همگی متعلق به بخش خصوصی است. باید توجه داشت که رفتار اقتصادی این کشور با دیگر کشورهای عربی متفاوت بوده و به سبک اروپا کار می‌کنند. حتی نوع مصرف آن‌ها نیز با کشورهای عربی فرق می‌کند.

بر اساس اظهارات نماینده سازمان توسعه تجارت در کمیته مشترک ایران و لبنان، برای کار در بازار این کشور باید نمایندگی احداث کرد و شریک لبنانی داشت.

سجادنژاد در بخش دیگری از سخنان خود میزان سرمایه‌گذاری خارجی که به‌صورت سالانه در این کشور اتفاق می‌افتد را در حدود 10 تا 15 میلیارد دلار عنوان کرد و از برنامه‌ریزی‌های بلندمدت فعالان اقتصادی لبنان برای سرمایه‌گذاری در بازار سایر کشورها خبر داد.

وی در مورد وجود عوارض واردات برای کالاهای ایرانی نیز گفت: مدتی است که با جدیت به دنبال حذف این عوارض هستیم. برخی مشکلات در این رابطه وجود دارد که باید آن‌ها را برطرف کنیم؛ اما امیدواریم در اسرع وقت این مانع را از سر راه تجارت با لبنان برداریم.

در ادامه فضلی، مدیر میز لبنان در وزارت امور خارجه از برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی خط هوایی تجاری بین دو کشور خبر داد و گفت: در حال حاضر در فصل زمستان هفته‌ای 3 پرواز و در فصل تابستان هفته‌ای 7 پرواز بین دو کشور صورت می‌گیرد.

وی در انتها خالی بودن بازار لبنان از محصولات ایرانی را موردانتقاد قرارداد و تصریح کرد: با توجه به ظرفیت‌هایی که وجود دارد باید سطح فعالیت‌های خود را در این کشور بالا ببریم. متأسفانه شرکت‌های ایرانی بعدازاینکه فعالیت خود را در این بازار آغاز می‌کنند به‌تدریج کیفیت را ازدست‌داده و کم‌کم قیمت را هم افزایش می‌دهند، این رویکرد موجب می‌شود به‌مرور، محصولات ایرانی از بازار لبنان حذف شوند.

انتهای پیام/4092/ 4083/

 

نظر شما