شناسهٔ خبر: 29889140 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

استفاده از منابع خزر باید همسو با صلح و امنیت منطقه باشد

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: نهایی شدن پروتکل ایمنی دریانوردی در دریای خزر و استفاده از ظرفیت های آن همسو با صلح و امنیت جمعی، مهمترین اولویت اقتصادی منطقه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛­­ نادر پسنده در حاشیه چهارمین اجلاس بررسی همکاری‌ های کشورهای حاشیه خزر در زمینه ایمنی دریانوردی این دریا در تهران و در جمع خبرنگاران افزود: دریای خزر به پنج کشور حاشیه آن تعلق دارد و کشورهای منطقه باید از منابع موجود این دریا در راستای برقراری امنیت و صلح به خوبی از آن استفاده کنند.
وی با بیان اینکه همه پنج کشور همسایه خزر یعنی ایران، روسیه، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان به دنبال دریای خزر پاک و ایمن هستند، گفت: نمایندگان این کشورها در این اجلاس 2 روز تلاش خواهند کرد تا پروتکل ایمنی دریانوردی خزر به تصویب نهایی برسد.
مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: توافق بر بازرسی های همسان کشتی های تجاری و اجرای مقررات حاکم بر دریا نوردی در این دریا از مهمترین اهداف این اجلاس در تهران­است.
پسنده افزود: در آخرین اجلاس که خرداد ماه گذشته در تهران برگزار شد، نمایندگان کشورهای حاشیه خزر توافق کردند در چهارمین اجلاس در تهران با تشکیل 2 کمیته ، کار خود را به پیش ببرند و انتظار داریم نمایندگان کشورها بتوانند در حوزه ایمنی دریانوردی در خزر به یک تفاهم کلی دست پیدا کنند.
همچنین در این اجلاس رئیس اداره ماهیگیری وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در سخنانی گفت: تامین امنیت و اجرای مقررات و کنوانسیون های بین المللی در دریای خزر برای 5 کشور حاشیه آن مهم است و امیدواریم بتوانیم در این 2 روز به اهداف مورد نظر خود برسیم.
وامق رحیمف بر حفظ محیط زیست دریای خزر تاکید کرد و افزود: همه 5 کشور حاشیه خزر باید به حفظ محیط زیست دریای خزر اهتمام داشته باشند تا مسایل زیست محیطی این دریا بیشتر حفظ شود.
چهارمین نشست بررسی همکاری های تامین ایمنی و امنیت دریانوردی در دریای خزر با حضور نمایندگانی از کشورهای جمهوری اسلامی ایران، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، روسیه و ترکمنستان روزهای 19 و 20 آذر در هتل همای تهران برپاست.
در این نشست، ایمنی دریانوردی شامل ایمنی تردد شناورها در دریای خزر و عملیات دریایی و نیز بهره مندی از ظرفیت های حقوقی در خصوص کنترل و بازرسی کشتی ها در این آبراهه،­ مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.
موضوع اصلی این نشست، بررسی همکاری در زمینه تامین ایمنی دریانوردی در دریای خزر و مذاکره بر سر بهره مندی از ظرفیت های حقوقی تعدادی از کنوانسیون های دریایی سازمان بین المللی دریانوردی در خصوص کنترل و بازرسی کشتی ها در این دریا است.
ایمنی دریانوردی و بهسازی مکانیزم های تعامل در امور تجسس و نجات دریایی با لحاظ ویژگی های جغرافیایی و شرایط دریای خزر از دیگر مواردی است که در دستور کار اجلاس چهارم تهران قرار دارد.

نظر شما