شناسهٔ خبر: 29888628 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

ورودی آب سدهای کردستان ۶ برابر افزایش یافت

R7848/P1357/S6,66/CT11

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: میزان ورودی آب به سدهای استان در سال آبی جاری نسبت به سال گذشته در همین مدت بیش از ۶ برابر افزایش داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، کامران خرم ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه دبی ورودی آب در سال آبی گذشته در این مقطع به سد‌های استان 19 مترمکعب بر ثانیه بود اظهار داشت: این میزان اکنون بر اثر بارندگی‌های موثر پاییزه به بیش از 6 برابر رسیده و به 118 مترمکعب بر ثانیه افزایش یافته است.

وی میزان آب موجود در مخازن سد‌های استان در سال گذشته همین ایام را یک‌هزار و 161 میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: این میزان امسال یکهزار و 289 میلیون مترمکعب است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان با بیان اینکه سد گاوشان، پرآب‌ترین و بزرگترین سد استان است، میزان آب موجود در مخزن این سد را 504 میلیون مترمکعب عنوان کرد و افزود: این میزان آب معادل 91 درصد حجم کل مخزن این سد را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون 12 سد در استان در حال بهره‌برداری و 10 سد هم در دست اجراست، تصریح کرد: اکنون به‌طور میانگین 65 درصد حجم مخازن سدهای در دست بهره‌برداری پر بوده که این میزان سال گذشته 51 درصد بود.

خرم به میزان بارندگی‌های سال آبی جاری هم اشاره کرد و ادامه داد: از ابتدای مهر تاکنون متوسط بارندگی در استان 172 میلی‌متر بوده در حالیکه در سال آبی گذشته تا این تاریخ میانگین بارندگی استان معادل 74 میلی‌متر بوده که افزایش 133 درصدی و در مقایسه با دراز مدت افزایش 56 درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی تأکید کرد: این حجم از بارندگی‌ها به منزله عبور از خشکسالی نیست چراکه خشکسالی در یک سال اتفاق نمی‌افتد که در یک سال پربارش از بین برود.

گفتنی است کل مصرف سالیانه آب در استان در سه بخش شرب، صنعتی و کشاورزی به میزان هزار و 273 میلیون مترمکعب است که 12 میلیون مترمکعب آن به بخش شرب، 70 میلیون مترمکعب به بخش صنعت و هزار و 82 میلیون مترمکعب به بخش کشاورزی اختصاص دارد.

انتهای پیام/ح

نظر شما