شناسهٔ خبر: 29888369 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

آمادگی ترکیه برای انتقال پرونده خاشقچی به سطح تحقیقات بین‌المللی است

«عبدالحمید گُل» وزیر دادگستری ترکیه امروز (دوشنبه) از امتناع دولت سعودی در استرداد عاملان قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد ریاض شدیدا انتقاد کرد.

صاحب‌خبر -

وزیر دادگستری ترکیه با اعلام آمادگی برای انتقال تحقیقات پرونده قتل روزنامه‌نگار منتفد سعودی به سطح بین‌المللی، از ریاض خواست با آنکارا همکاری سازنده داشته باشد.
عبدالحمید گل طی نشست خبری در آنکارا با بیان اینکه موضع سعودی‌ها در مورد پرونده خاشقچی باید سازنده باشد، گفت: «در چهارچوب قوانین بین‌المللی، مجددا (از ریاض) می‌خواهیم که متهمان به قتل خاشقچی را به ما تسلیم کنند».

به نوشته وبگاه شبکه «الجزیره» وی ضمن تاکید بر لزوم پیداشدن جسد خاشقچی توضیح داد: «تلاش می‌کنیم تا از طریق همکاری با جامعه جهانی، نتایج خوبی را در پرونده تحقیقات (این قتل) به‌دست بیاوریم».

وزیر دادگستری ترکیه همچنین افزود که تمام مقدمات قانونی و فنی برای انتقال پرونده قتل خاشقچی به سازمان‌های تحقیقاتی بین‌المللی فراهم شده است.

یک مقام در این وزارتخانه همچنین به الجزیره گفت که وزارت امور خارجه ترکیه از عربستان سعودی مجددا درخواست کرده که 20 مظنون به دست داشتن در قتل خاشقچی را به آنکارا تحویل دهد.

وی توضیح داد که وزارت امور خارجه سعودی به این درخواست ترکیه بی‌اعتنایی می‌کند لکن اگر برای روشن شدن حقیقت جدی هستند، باید آن مظنونان را به ترکیه استرداد کنند.

این مقام ترکیه‌ای با اشاره به صحبت‌های وزیر دادگستری این کشور مبنی بر انتقال پرونده به سطح جهانی، اضافه کرد که حتی اگر تحقیقات بین‌المللی نیز آغاز شوند نیز تلاش ترکیه تا پایان ماجرا ادامه خواهد داشت.

شبکه خبری «سی. ان. ان» شامگاه گذشته گزارش داد که به ترنسکریپت ( متن ترجمه شده) فایل صوتی لحظات پایانی جدال جمال خاشقچی با جوخه ترور در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول دست یافته است.

خاشقچی ۵۹ ساله چهارشنبه در تاریخ نهم مهر (دوم اکتبر) برای امور ازدواج خود به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول مراجعه کرد اما دیگر از آن خارج نشد. درپی فشارهای ترکیه و افشای قطره‌چکانی اطلاعات از نحوه به قتل رسیدن وی، دادستانی کل عربستان سعودی بعد از تغییر چند باره ادعاهای خود در این باره، نهایتا در تاریخ 24 آبان (15 نوامبر) اذعان کرد که این روزنامه‌نگار منتقد در داخل کنسولگری تکه تکه شده است.  / فارس

کلمات کلیدی

برچسب‌ها:

نظر شما