شناسهٔ خبر: 29887945 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بررسی رسانه ها

سایه انتخابات بر اقدامات اخیر طیف های سیاسی

تهران-ایرنا- بررسی رسانه های داخلی حکایت از آن دارد که انتخابات مجلس و ریاست جمهوری آینده، بر رفتار برخی شخصیت های سیاسی منتسب به طیف های اصلاح طلب و اصولگرا سایه افکنده و به سخنرانی ها و اظهارنظرهای آنان رنگ و بوی انتخاباتی داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه نشریات خبری؛ بررسی امروز(19 آذرماه) روزنامه ها، تارنماها و خبرگزاری های داخلی از آغاز زودهنگام تحرکات و گمانه زنی ها پیرامون انتخابات 98 و 1400 حکایت دارد و در این راستا اظهارات انتخاباتی برخی از فعالان سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا واکنش های رسانه ای گسترده ای را به همراه داشته است.
رسانه های اصلاح طلب امروز، محورهای سخنرانی رقبای انتخاباتی حسن روحانی به مناسبت روز دانشجو را مورد توجه قرار داده و صحبت های آنان را ماهی گیری از آب گل آلود و برگزاری چنین نشست هایی را نوعی جلسات زودهنگام انتخاباتی تعبیر کرده اند همچنین این رسانه ها به بررسی اقدامات اخیر اصولگرایان برای موفقیت در انتخابات پیش رو پرداخته اند.
در مقابل رسانه های منتسب به جریان اصولگرا به صورت یکپارچه با اشاره به صحبت های اخیر سعید حجاریان، به واکاوی موضوع عبور اصلاح طلبان از روحانی پرداخته و مدعی شده اند که در آستانه انتخابات، اصلاح طلبان با دیدن نتیجه مدیریت ناکارآمد در بدنه دولت به دنبال عبور از رئیس‌جمهور و پیروزی در انتخابات بعدی هستند.

رسانه های اصلاح طلب
...............................
**سخنرانی انتخاباتی رقبای روحانی
روزنامه شرق در مطلبی با عنوان'روحانی زیر تیغ رقبا' نوشت: عزت‌الله ضرغامی، ابراهیم رئیسی، محمدباقر قالیباف و سعید جلیلی به ‌مناسبت روز دانشجو به‌ ترتیب یکشنبه در دانشگاه‌های یزد، شهید بهشتی و تهران سخنرانی کردند... از اولی به عنوان نامزد بالقوه ریاست‌جمهوری 1400 نام می‌برند و سه ‌نفر دیگر رقبای انتخاباتی روحانی بودند و محتمل است که دوباره هم نامزد شوند. حتی درباره رئیسی گفته می‌شود که لیدر جریان اصولگرایی در انتخابات آتی مجلس هم هست.

روزنامه قانون در مطلبی با عنوان 'ماهی گیران آب های گل آلود' نوشت: اینکه عده‌ای به مناسبت‌های مختلف به سمت جریان مقابل خود هجمه بیاورند ولی هیچ راهکار مشخصی برای برون رفت از وضعیت فعلی نداشته باشند به نوعی سیاسی‌گری بوده و در میان افکار عمومی این رویه منفور است... دولت دوم حسن‌روحانی را می‌توان یکی از دولت‌های ناکارآمد بعد از انقلاب ولو بعد از کودتای 28 مرداد خواند ولی اینکه عده‌ای در این اوضاع قصد داشته ‌باشند از آب‌گل آلود ماهی بگیرند و فضا را به سمتی ببرند که گویی مردم اشتباه کرده‌اند، وقت خود را تلف نکنند و بدانند اگر میان آن‌ها و هرکس غیر آن‌ها( حتی احمدی‌نژاد) رقابتی باشد، مردم آن‌ها را قبول نخواهند کرد و به سمتی می‌روند که جای قدم آن‌ها نباشد.

روزنامه ابتکار در گزارشی با عنوان 'حفظ حال و هوای 96 برای 1400؟' نوشت: انتقادات از سوی رقیب انتخاباتی روحانی همچنان ادامه دارد گویا سید ابراهیم رئیسی قرار نیست فضای انتخاباتی 96 را فراموش کند او چه در جلسات زودهنگام انتخاباتی خود و چه در دیدار با دانشجویان همیشه به دولت روحانی تاخته است. نامزد انتخابات ریاست جمهوری 1396 و رقیب اصلی روحانی حالا که نزدیک یک سال است دوباره جلسات انتخاباتی خود را از سر گرفته است، می‌گوید «خدا رحم کرد که ما رئیس‌جمهوری نشدیم که دلار بشود پنج هزار تومان».

**وظیفه اصلاح طلبان در قبال دولت
روزنامه اعتماد در ستون سرمقاله خود به قلم الهه کولایی نوشت: در انتخابات سال های 1392 و 1396 اصلاح طلبان با توجه به شعارهای حسن روحانی و همچنین استراتژی انتخاباتی مبنی بر شرایط به صورت گسترده و موثری از او حمایت کردند.... بی‌تردید اصلاح‌طلبان باید مسوولیت این حمایت‌های خود و نتایج آن را برعهده گیرند اما آنها باید بتوانند واقعیت‌ها و قدر مقدور‌ها را به درستی مورد توجه قرار داده و برای جامعه نیز تبیین کنند... طرح برخی اظهارنظرها در بیان ناکام ماندن دولت در برآورده کردن مطالبات مردم در عرصه سیاست داخلی یا خارجی نباید جامعه را از گزینه‌های واقعی و مقدورات موجود دور کند و مردم را به اشتباه بیندازد.

در مقابل محمدقسیم عثمانی نماینده اصلاح‌طلب بوکان و عضو فراکسیون امید در گفت و گو با روزنامه آرمان گفت: همراهی و ادامه همراهی با دولت آقای روحانی، در بین مردم این فضا را به‌وجود خواهد آورد که اصلاح‌طلبان در وضع موجود دخیل بوده‌اند و دلیل مشکلات و معضلات هم جریان اصلاحات به‌عنوان حامی اصلی دولت است. لذا به نظرم جریان اصلاحات باید این ذکاوت را به خرج دهد که هر چه به زمان انتخابات نزدیکتر می‌شویم، بیشتر در قامت منتقد وضع موجود ظاهر شود و نه به عنوان مدافع آن.

به گزارش تارنمای بهار نیوز، معصومه ابتکار عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه اصلاح ‌طلبان از صندوق‌های رأی قهر نمی‌کنند، گفت: جریان اصلاح طلبی یک سازوکار روشنی دارد، افراد شاخص مثل آقای خاتمی یا آقای عارف مواضع این جریان را بیان می کنند. اینکه جریان اصلاحات تصمیم گرفت در ائتلاف کامل با جریان اعتدال به آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری 92 و 96 رأی دهد یک تصمیم راهبردی بود و بر این تصمیم کماکان استوار است.

**خیز اصولگرایان برای انتخابات پیش رو
تارنمای فرارو در مطلبی با عنوان ' گم شده اصولگرایان!' نوشت: هنوز زمان زیادی تا انتخابات مجلس باقی مانده اما به نظر می‌ رسد جریان اصولگرا تا حدود زیادی برای ورود به فضای انتخاباتی عجله دارد و برای تهیه لیست انتخابات، فعالیت خود را آغاز کرده اما آنچه از شواهد و قرائن پیداست، نه تنها نتوانسته اند انسجام خود را به دست بیاورند بلکه نسبت به دوره قبل فضای چنددستگی میان آن‌ها افزایش پیدا کرده است.

حسین قربانزاده، مشاور محمدباقر قالیباف در گفت و گو با تارنمای انتخاب گفت: دولت مستقر با چالش جدی تری مواجه است که سرمایه های اجتماعی خود را از دست می دهد ولی ‏این به این معنا نیست که جریان اصوگرایی جایگزین است.‏ قطعا اگر این ادامه یابد اینکه شب انتخابات یک اقتصاددان در لیست بیاوریم و بگوییم لیست مان انتخاباتی است، ‏جوابگو نیست. یعنی از الان باید به دغدغه های مردم توجه شود.اگر این تغییر و تحول به وجود نیاید، و در بر همان پاشنه ‏بچرخد، برای جریان اصلاح طلبی این خطر را دارد که اقبال مردمی را از دست بدهد و برای جریان اصولگرایی نیز این خطر را ‏دارد که نمی تواند خودش را به عنوان جایگزین دولت مستقر مطرح کند.‏

نورمحمد تربتی‌نژاد نماینده اصلاح‌طلب مردم گرگان در گفت‌و‌گو با ایلنا درباره احتمال حضور علی لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم گفت: به نظر من آقای لاریجانی که ریاست مجلس شورای اسلامی را دارد، ظرفیت نامزدی ریاست جمهوری را دارند. برخی دیگر از افراد و شخصیت‌های اجرایی دیگر نیز دارای این ظرفیت هستند و به نظر من ما نباید دیدگاه‌ها را به افراد خاصی محدود کنیم.

رسانه های اصولگرا
.........................
**عبور اصلاح طلبان از دولت در آستانه انتخابات
روزنامه کیهان در ستون نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای نوشت:با نزدیک شدن انتخابات، مدعیان اصلاحات با دیدن نتیجه مدیریت ناکارآمد در بدنه دولت که اتفاقا این ناکارآمدی نیز حاصل حضور وابستگان به این جریان در دولت است به دنبال عبور از رئیس‌جمهور و پیروزی در انتخابات بعدی افتاده‌اند و این در حالی است که به اذعان شخصیت‌های اصلاح‌طلبی چون کرباسچی دیگر مردم این بهانه‌ها را نمی‌پذیرند، مدعیان اصلاحات تاکید دارند که این جریان نمی‌تواند حساب خود را از دولت جدا کند و این مسئله را جامعه پذیرا نیست...جریان اصلاحات عادت به پاسخگویی ندارد و امروز که نتیجه مدیریت وابستگان به این جریان مشخص شده است خود را به کناری زده و قصد عبور از دولت را دارند.

روزنامه جوان در مطلبی با عنوان 'اصلاح‌طلبان عبور از روحانی را مستندسازی می‌کنند' نوشت: سطح اختلاف نظر میان چهره‌های شناخته شده جریان اصلاح طلب نسبت به ادامه حمایت از دولت و شخص رئیس‌جمهور یا تعمیق شکاف‌ها و در نهایت عبور از دولت حسن روحانی، به طرز قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است...اختلاف نظر مشهود میان بهزاد نبوی و طیفی از جریان اصلاحات با سعید حجاریان و سایر افراد وابسته به این جریان، دو دستگی شکل گرفته بین تصمیم‌گیران آن را دچار چالش‌های اساسی خواهد کرد و در انتخابات سال آتی مجلس شورای اسلامی را وارد فاز جدیدی خواهد شد.

روزنامه صبح نو در ستون سر مقاله خود زیر عنوان 'پریشان‌گویی' نوشت: جریان دوم خرداد که در برآمدن دولت فعلی نقش محوری داشته، اکنون می‌خواهد با طرح انتقادهایی از آن عبور کند و هزینه‌های این حمایت را ندهد. علاوه بر آن، چشمی نیز به انتخابات پیش رو دارد و با آنکه در تمام مصاحبه‌های سرانش می‌گوید که گدای رأی نیست اما نمی‌تواند اشتیاقش را به کسب قدرت از این مسیر کتمان کند.

افکار نیوز در گزارشی نوشت: اصلاح طلبان حامی اصلی روحانی بوده و حالا باید پاسخگوی دولت باشند اما گویا با توجه به سخنان حجاریان درباره جدایی از روحانی و سخنان پر حاشیه حق شناس مشخص می شود اصلاح طلبان می خواهند فضای حاشیه ها را پر رنگ کنند تا بتوانند از آب گل آلود فضای سیاسی در انتخابات 1400 ماهی بگیرند.

*گروه نشریات خبری
پژوهشم**1181**1025

نظر شما