شناسهٔ خبر: 29887621 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

` کسر درصد پوششي` براي بيمه محصولات زراعي حذف شد

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - تبريز- ايرنا - رئيس سازمان جهادکشاورزي آذربايجان شرقي از حذف کسر درصد پوششي براي بيمه محصولات زراعي خبر داد.

اکبر فتحي روز دوشنبه در جلسه ستاد بيمه کشاورزي آذربايجان شرقي با بيان اينکه پيش از اين تا 30 درصد خسارت در بخش کشاورزي قابل بررسي نبود، گفت: از اين پس اگر خسارتي اتفاق بيفتد بر مبناي 100 درصد محاسبه مي شود و عددي تحت عنوان کسر پوشش، محاسبه نخواهد شد.
وي با بيان اينکه در استاني زندگي مي‌کنيم که تحت تأثير عوامل قهري قرار دارد، يادآوري کرد: سرما، سيل و تگرگ از جمله پديده‌هاي جوي هستند که همواره بخش کشاورزي را تهديد مي‌کند و امسال نيز کشاورزان استان آذربايجان شرقي تحت تأثير اين عوامل بخشي از محصول خود را از دست دادند.
وي با بيان اينکه بيمه نشدن محصولات زراعي و باغي در موعد مقرر، روند پرداخت خسارت‌ها را با چالش مواجه مي‌کند، افزود: بيمه کشاورزي در مواقع بحران راهگشاي جبران خسارت است که اين ظرفيت بايد در بين کشاورزان نهادينه شود.
وي اظهارداشت: با وجود تمامي تنگناهاي صندوق بيمه کشاورزي، بيمه محصولات کشاورزي تنها جايگزين مناسب و راهگشاي جبران خسارت در بحث کشاورزي است.
وي با بيان اينکه رسانه ها مي‌توانند بهترين نقش را در ترغيب کشاورزان به بيمه کردن محصولات کشاورزي ايفا کنند، گفت: انتظار مي‌رود اصحاب رسانه با تقويت نقاط قوت بيمه کشاورزي، بهره‌برداران را به آن سمت سوق دهند تا با اين اقدامات بتوان ضريب امنيت سرمايه‌گذاري در مقوله کشاورزي را افزايش داد.
وي با بيان اينکه در شرايطي که کشاورزي با ريسک بسياري همراه است، داشتن بيمه مي‌تواند به بهره‌برداران اين بخش بسيار کمک کند، ابراز داشت: با دارا بودن بيمه کشاورزي در شرايط خسارت، دولت بهتر مي‌تواند به مردم خدمات‌رساني کند.
فتحي با بيان اينکه با در نظر گرفتن ميزان کم استقبال و کاهش رغبت کشاورزان به بيمه محصولات کشاورزي در استان، مي بايد نسبت به فرهنگ‌سازي مقوله بيمه کشاورزي اقدام کرد، ادامه داد: از تمامي مروجان و توليد کنندگان بخش کشاورزي مي خواهم تا در سال زراعي جديد با انگيزه و اراده اي مضاعف، به منظور تحقق اهداف تعيين شده در برنامه اقتصاد مقاومتي و ارتقاي امنيت غذايي، نهايت کوشش و جديت را داشته باشند.
وي با بيان اينکه توسعه کشاورزي و پايداري درآمد زارعان و دامداران در محيط پر خطر و با ريسک فراوان کشاورزي استان بدون اتخاذ و اجراي سياست هاي مناسب بيمه کشاورزي و فعاليت هاي دامي امکان پذير نيست، افزود: بطور قطع تحقق اهداف و مأموريت هاي صندوق بيمه براي آنکه به نحو مطلوب در جريان توسعه کشاورزي ايفاي نقش کند علاوه بر حاکميت مديريت علمي و صحيح بر اين صندوق، نيازمند حمايت دولت و مجلس براي تقويت ساختارها و فراهم کردن ابزارهاي لازم و کافي براي اين منظور است.
رئيس سازمان جهادکشاورزي استان تسهيل در جهت پرداخت حق بيمه، آساني در عمليات بيمه گري و پرداخت غرامت، کاهش هزينه هاي کشاورزان و کوتاه شدن بروکراسي اداري، ارائه تعهدات و خدمات متفاوت و ايجاد ثبات و امنيت درآمد را از جمله راهکارهاي موجود جهت بالا بردن سطح بيمه محصولات کشاورزي دانست .
وي گفت: سازمان نظام مهندسي کشاورزي و منابع طبيعي و سازمان نظام دامپزشکي بايد به طور جدي در مورد بيمه محصولات کشاورزي ورود کرده و از توان کارشناسان پهنه در شهرستان ها براي ترغيب کشاورزان و بهره برداران نيز استفاده شود .
وي ضمن انتقاد از تعيين حقوق ثابت براي کارگزاران بيمه، آن را در کاهش سقف بيمه محصولات کشاورزي موثر دانست و افزود: لازم است به کارگزاران بيمه سقفي کارشناسي شده براي بيمه محصولات کشاورزي تعيين شود تا جهت بالا بردن سطح بيمه احساس مسئوليت کنند.
مدير صندوق بيمه محصولات کشاورزي آذربايجان شرقي نيز اعلام کرد: با تامين منابع مالي از طرف دولت، وضعيت مالي صندوق محصولات کشاورزي، امسال بهتر است و اگر بتوانيم فرم هاي خسارت را در سيستم وارد کنيم به زودي پرداخت خواهد شد.
شهرام نريماني اعلام کرد: آخرين مهلت براي بيمه محصولات زراعي آخر آذر ماه و مهلت پاياني براي بيمه محصولات باغي، آخر دي ماه امسال است. وي افزود: از آغاز بيمه محصولات زراعي و باغي در سال زراعي جاري تاکنون 38 هزار هکتار از اراضي زراعي و 212 هکتار از باغات استان تحت پوشش صندوق قرار گرفته اند که اين ميزان با توجه به مدت مشابه سال قبل رقم پاييني است.
وي ميزان غرامت پرداخت شده به خسارت ديدگان محصولات زراعي و باغي استان ناشي از مخاطرات آب و هوايي و تغييرات جوي در سال گذشته را 135 ميليارد تومان اعلام کرد.
3071
انتهاي پيام /*

نظر شما