شناسهٔ خبر: 29887454 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

مدیر دارالقرآن الکریم مسجد امام خمینی(ره):

لباس قاریان مصری، همان لباس روحانیون این کشور است

حجت‌الاسلام درچه‌ای گفت: لباس متحدالشکل قاریان مصری، همان لباس روحانیون این کشور است، در واقع چون مصری‌ها نگاهی ویژه به قاریان قرآن دارند، همان نگاهی که به روحانیون دارند، برای قاریان قرآن این کشور نیز قائل هستند.

صاحب‌خبر -

«حجت‌الاسلام سیدمحمدجواد درچهای» در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، با اشاره به روایتی از پیامبر اسلام «إِنَّما نُصِبَتِ المَساجِدَ لِلقِرآنِ؛ مسجدها را برای قرآن ساخته‌اند» گفت: برنامه‌های فرهنگی مساجد با محوریت قرآن برگزار شوند و نباید به جلسات تلاوت و روخوانی قرآن در آنها بسنده شود.

 

وی افزود: باید ابعاد مختلف قرآن اعم از تلاوت، تفسیر و حفظ قرآن کریم در مساجد مدنظر باشند، همچنان که توجه به این کتاب مقدس پس از انقلاب اسلامی بیشتر شده است.

 

مدیر دارالقرآن الکریم مسجد امام خمینی(ره) بازار تهران خاطرنشان کرد: فعالیت مساجد در حوزه فرهنگی و قرآنی قابل مقایسه با دوره قبل از انقلاب اسلامی نیست با این وجود تا نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.

 

وی در ادامه با بیان اینکه به تعبیر یکی از اساتید، مسجد و قرآن دو همزاد یکدیگر هستند و با هم متولد شده اند، گفت: در بسیاری از روایات وقتی از قرآن یاد می شود از مسجد نیز یادی می شود و هرجا از قرآن نامی برده می شود، نامی از مسجد نیز به میان می آید. ضمن اینکه قرآن نیز بارها ما را به مساجد ارجاع می دهد.

 

درچه ای اضافه کرد: اجرای طرح تلاوت نور و کرسی های تلاوت قرآن در مساجد بسیار خوب است اما کافی نیست و باید کمیت و کیفیت کرسی های تلاوت افزایش یابد و به جای ماهی یا هفتگی یک بار، باید هر روز در مساجد برپا شود.

 

 

وی خاطرنشان کرد: تعداد قاریان خوش صدا که قرآن را با صوت و لحنی زیبا می خوانند به برکت انقلاب اسلامی در کشور زیاد شده است و در هر شهر و محله ای نیز چنین قاریانی حضور دارند، بنابراین امکان استفاده از آنان برای برگزاری روزانه کرسی های تلاوت در مساجد به ویژه مساجد جامع هر شهر یک منطقه ای وجود دارد.

 

بسیاری از اساتید و قاریان مشهور مصری، قاری مساجد هستند

قاری و موذن راتب مسجد امام خمینی(ره) گفت: بسیاری از اساتید و قاریان مشهور مصری، قاری مساجد هستند و من گاهی در این باره از آنان سوال که کردم، گفته اند که قاری مسجد حضرت زینب(ع) یا مسجد امام حسین(ع) در مصر هستند.

 

وی افزود: بسیاری از مساجد کشور مصر قاری راتب دارند و مردم همانطور که از یک روحانی حمایت می کنند از یک قاری نیز حمایت می کنند و از برنامه های او استقبال می کنند.

 

درچه ای در همین ارتباط اضافه کرد: جالب است بدانید لباس متحدالشکل قاریان مصری، همان لباس روحانیون در این کشور است. در واقع چون مصری ها نگاهی ویژه به قاریان قرآن دارند، نگاهی چون نگاهی که به روحانیون دارند، به قاریان دارند.

 

وی خاطرنشان کرد: برخی فکر می کنند لباس قاریان مصری، لباس مختص به این گروه است درحالی که این لباس، همان لباس روحانیون است؛ همین یکسان بودن لباس ها نشان دهنده احترام یکسانی است که  مردم مصر به قاریان قرآن و روحانیون و ائمه جماعات مساجد کشورشان قائل هستند.

 

مدیر دارالقرآن الکریم مسجد امام خمینی(ره) افزود: طرح این سخن به این معنا نیست که من معتقدم باید قاریان کشورمان لباس روحانیت را بر تن کنند، خیر؛ بلکه بحث من درباره اهمیت قائل شدن برای جایگاه قاریان به ویژه قاریان مساجد است.

 

وی گفت: اگر مساجد کشورمان باید به وجود یک قاری راتب مزین شوند آنگاه مردم و نمازگزاران نیز با کلام خدا مانوس می شوند. در واقع شنیدن قرائت زنده قرآن و میزان اثرگذاری آن در مردم، قابل مقایسه با پخش بهترین و خوش ترین قرائت قاریان مشهور جهان از طریق رادیو یا تلویزیون نیست.

 

 

 

نظر شما