شناسهٔ خبر: 29885563 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

امام جمعه ارومیه مطرح کرد:

ارجحیت مسئله تعلیم بر خلقت

حجت الاسلام قریشی گفت: خداوند اول تعلیم انسان را بیان می کند بعد خلقت را و این نشان می دهد اگر مسئله تعلیم و تعلم وجود نداشته باشد مسئله خلقت جایگاهی ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان از ارومیه، حجت الاسلام و المسلمین محمدمهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه صبح امروز(19 آذر) در یادواره شهدای سواد آموزی استان گفت: دین مقدس اسلام دینی است که در هیچ یک از ادیان و مکاتب دیگر همچون دین اسلام به جایگاه سواد، تعلیم، تعلم و معلمی ارزش قائل نبودند.

 

وی افزود: از اولین آیاتی که به پیامبر اسلام نازل شد درباره خواندن و مسئله تعلیم و تعلم است و خداوند اول تعلیم انسان را بیان می کند بعد خلقت را و این نشان می دهد اگر مسئله تعلیم و تعلم وجود نداشته باشد مسئله خلقت جایگاهی ندارد.

 

قریشی به قران بعنوان معجزه پیامبر اشاره کرد و ادامه داد: ما در قسم هایمان به مقدسات قسم می خوریم و خداوند در آیات قرآن به نون و قلم قسم میخورد و این نشان می دهد مسئله تعلیم و تعلم در اسلام بسیار مهم و باارزش است.

 

وی تصریح کرد: پیامبر بزرگوار فرموده اند یک ساعتی که عالمی استراحت میکند و در علم خود تلاش می کند از هفتاد  سال  عبادت عابدی که عبادات مستحبی انجام می دهد ارزشمند تر است.

 

امام جمعه ارومیه به جایگاه شهدای فرهنگی اشاره و خاطر نشان کرد: بالای هر خوبی، خوبی دیگری هست تا جایی که انسان به شهادت برسد و وقتی به شهادت رسید دیگر بالاتر از آن نیست ولی خود شهدا نیز دارای مقام های مختلفی هستند و شهدای معلم و سواد آموزی آنچه که ظاهر آیات و عبادات نشان می دهد یک سرو گردن از سایر شهدا بالاتر هستند.

 

وی به عمق آیات قرآن اشاره کرد و افزود: انسان هرچه در آیات تدبر می کند باز حیرتی بدنبال دارد و خداوند متعال در سوره مبارک توبه می فرمایند خداوند مشتری است و از مومنان جان و مال شان را در مقابل بهشت معامله می کند.

 

قریشی ادامه داد: در معامله کالا و جنسی باید باشد و خریدار و فروشنده و سند و قباله از ارکان  خرید است و خدا دراین آیه به این چهار مورد اشاره می کند و کالا را جان و عمل مومنین بیان می کند و خریدار و فروشنده نیز مومن و خدا ست و در مقابل بهشت را می دهد.

 

وی خاطر نشان کرد: شهدا در راه خدا می کشند و کشته می شوند و این یک معامله ای است که سند معامله در قرآن و تورات و انجیل بیان شده و خداوند متعال به آن تاکید می کنند.

 

امام جمعه ارومیه بالاترین فوض و رستگاری عظیم را شهادت عنوان کرد و گفت: این که مومنان جان ومال خود را بفروشند و خدا مژده می دهد به مومنان که چنین معامله ای را انجام بدهند خود رستگاری بزرگی است.

 

قریشی خاطر نشان کرد: ما غبطه می خوریم به شهدا که رفتند و به مقام والا رسیدند و ما باید از خدا بخواهیم در مسئولیتی که بر گردن ما گذاشته خوب عمل کنیم و امانتی را که به ما سپرده شده را به بهترین نحو نگهداری کنیم.

 

در پایان این مراسم از خانواده 6 شهید سوادآموزی آذربایجان غربی شهیدان رحمتی، مختارپور، قلندری، رضوان خواه، سلامت و نقی زاده تقدیر و تشکر شد.

 

نظر شما