شناسهٔ خبر: 29885239 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه همشهری | لینک خبر

اژه‌ای: پولشویی در کشور داریم

صاحب‌خبر -

پای موضوع پولشویی و سخنان وزیر خارجه در این خصوص، به نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه هم باز شد. غلامحسین‌محسنی اژه‌ای با بیان اینکه در کشور ما هم عده‌ای به‌خاطر پولشویی محکوم شده‌اند، گفت: برخی در کشور (به خاطر جرم پولشویی) در حال محاکمه شدن هستند. او گفته در کشور ما هم پولشویی وجود دارد البته نه به اندازه برخی کشورهای دیگر دنیا. 21 آبان‌ماه محمدجواد ظریف در گفت‌وگویی تصویری با خبرآنلاین گفته بود: پولشویی گسترده در کشور یک واقعیت است. این سخنان با واکنش دادستان کل کشور روبه‌رو شد و حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری از وزیر خارجه خواسته بود در این رابطه توضیح دهد. ظریف هم نامه‌ای به دادستانی نوشت. برخی از نماینده‌های مجلس هم به‌دنبال استیضاح ظریف بودند که نهایتاً با کم شدن امضا‌کنندگان این موضوع از دستور کار مجلس خارج شد. غلامحسین محسنی اژه‌ای که روز گذشته در یکصدوسی‌وچهارمین نشست خبری خود با رسانه‌ها سخن می‌گفت، در این رابطه گفت: جواب نامه دادستان کل را داده‌اند و دادستان کل هم اعلام کرده‌اند که در این جواب، اسناد و مدارکی درخصوص پولشویی ارائه نشده است.

معاون اول قوه قضاییه با این حال دیروز حتی مثالی درخصوص پولشویی در کشور هم زد و گفت: مانند آقایی که ۵۰ میلیارد گرفته بود و بخشی از این مبلغ به‌حساب فرد دیگری واریز شده بود و آن فرد نیز این مبلغ را به‌حساب خانم همان فرد اول واریز کرده بود؛ یا مانند فردی که مدتی در تیم هسته‌ای حضور داشت و محکوم شد و یکی از موارد اتهامی‌اش این بود که در زمانی که با اینها کار می‌کرد با یک شرکت انگلیسی- آمریکایی قرارداد بسته و به آن شرکت اعلام کرده بود که پول را در یک کشور دیگر به حسابی با نام دیگری واریز کنند؛ در واقع معنای پولشویی همین است که پول را با ترتیباتی انتقال می‌دهند که نامی از خودشان نباشد. وی در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا پرونده معاون ارزی سابق بانک مرکزی در دادگاه ویژه رسیدگی می‌شود، گفت: بله نوع اتهام به‌گونه‌ای است که در دادگاه ویژه رسیدگی می‌شود و هنوز تعیین وقت نشده چون پرونده ۹ متهم دارد و برخی از افراد در بانک‌ مرکزی هستند و برخی هم در خارج از بانک مرکزی در حال تحقیق است. سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سؤال دیگری درباره فعالیت افرادی به‌عنوان عامل نفوذ در امر کاهش جمعیت در کشور و اینکه آیا کسی در این رابطه بازداشت شده است؟ گفت: دشمن تلاش می‌کند تا نفوذ خود را در تصمیم‌گیری‌ها مؤثر کند و تصمیم‌گیری‌ها را به سمت خود ببرد. معاون اول قوه قضاییه گفت: هم‌اکنون هم وزارت اطلاعات به‌خوبی این موضوع را رصد می‌کند و برای ما گزارش می‌فرستد. وی افزود: درخصوص موضوعی که شما گفتید یک نفر بازداشت شده و ۳ تا ۴ نفر هم تحت تعقیب قرار گرفته‌اند و به تعدادی هم تذکر داده شده است.

   نشنیده‌ام باقری خط قرمز باشد

سخنگوی قوه قضاییه از نهایی‌شدن حکم اعدام حمید باقری درمنی هم خبر داد. وی در پاسخ به سؤال همشهری که چرا محاکمه این فرد با اینکه مربوط به دولت احمدی‌نژاد بوده، طول کشیده است و با وجود اینکه موضوع پرونده این فرد مربوط به پرونده‌های اخیر اقتصادی نیست، شما چرا این پرونده را در این ایام رسیدگی کرده‌اید، گفت: اینکه می‌گویید مربوط به قبل بوده درست است و پرونده‌ای بود که تعداد بسیاری کلاهبرداری داشت که بررسی هر کدام از آنها و حسابرسی و کارشناسی‌هایش طولانی شد. او در پاسخ به سؤالی هم که برخی رسانه‌ها ادعا کرده‌اند او خط قرمز احمدی‌نژاد بوده است یا خیر؟ گفت: این فرد خط قرمز نبوده و من هم این موضوع را نشنیده‌ام و نخستین‌بار از شما شنیدم. محاکمه «حمید باقری درمنی» یکی از یاران حلقه اقتصادی دولت دهم و حلقه بهار و اسفندیار رحیم‌مشایی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور دولت دهم از 3 شهریور‌ماه امسال آغاز شده بود. به‌صورت اتفاقی یا احتمالا به‌صورت هماهنگ شده در این روز در دادگاهی دیگر هم مشایی به‌خاطر اتهاماتی دیگر محاکمه شد. سال 1392، سایت‌ مشرق به نقل از سایت الف سندی را علیه باقری درمنی منتشر کرده بود. این سند نشان می‌داد احمدی‌نژاد و مشایی با دستور به بانک‌ها مانع بازپس‌گیری وام‌های دریافتی کلان یک ابربدهکار بانکی شده‌اند؛ بدهکاری که بعد‌ها رسانه‌ها مدعی شدند همین حمید باقری درمنی است. دفتر محمود احمدی‌نژاد البته این سند را جعلی خوانده است.

نظر شما