شناسهٔ خبر: 29885164 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: قدسنا | لینک خبر

رسانه نزدیک به حماس پاسخ گفت:

رای 87 کشور عضو سازمان ملل علیه حماس بود یا علیه کل فلسطین؟

قطعنامه اخیر آمریکا در سازمان ملل متحد درباره فلسطین (که البته بخاطر رای کم تصویب نشد) تنها علیه حماس نبود بلکه تمام مردم فلسطین که در موضعی ملی، پروژه آمریکایی – اسرائیلی را نفی می کنند را نیز هدف قرار دارد و در درجه اول حق فلسطینیان برای مبارزه ملی به هر صورت ممکن علیه اشغالگری نظامی سرزمین فلسطین را نشانه رفت.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش خبرگزاری قدس (قدسنا) دکتر ناصر ناصر تحلیلگر فلسطینی در نشریه الکترونیکی الرساله (نزدیک به جنبش حماس)در مطلبی پیرامون موافقت 87 کشور با طرح پیشنهادی آمریکا علیه مقاومت در غزه که از سوی جریانات سازشکار فلسطینی به عنوان یک شکست برای حماس تبلیغ می شد، نوشت:  قطعنامه اخیر آمریکا در سازمان ملل متحد درباره فلسطین (که البته بخاطر رای کم تصویب نشد) تنها علیه حماس نبود بلکه تمام مردم فلسطین که در موضعی ملی، پروژه آمریکایی – اسرائیلی را نفی می کنند را نیز هدف قرار دارد و در درجه اول حق فلسطینیان برای مبارزه ملی به هر صورت ممکن علیه اشغالگری نظامی سرزمین فلسطین از سوی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد، بنابراین 87 کشور علیه حق مبارزه رای داده و 57 کشور دیگر با این حق موافقت کردند.

 

وی تصریح کرد: گروه های مقاومت فلسطینی بر اساس موضع گیری های علنی خود به درستی در ارتباط با تمام کشورهای جهان که حق ملت فلسطین برای دفاع از خود را محفوظ می دانند تاکید داشته اند، اصولاً این روند باید توسط دولت وحدت ملی هدایت شود اما اختلافات موجود مانعی بر سر راه این مساله است. بااین وجود این اختلافات به حدی نیست که ابومازن نتواند برای مقابله با تلاش های آمریکایی – اسرائیلی ناکام اخیر کاری نکند.

 

ناصر می نویسد:  از یک سو در حالی که تمام گروه های مقاومت به منافع ناچیز و مفاسد بزرگی که جریان مذاکره و روند سازش  برای ملت فلسطین محقق کرده، تاکید دارند اما این جریان بر توانمندیشان برای مواجهه بین المللی بااسراییل از جمله ملغی کردن قطعنامه های ضد فلسطینی و فعال کردن قطعنامه های ضد اشغالگری ظالمان اسراییل علیه ملت فلسطین  افزوده اند امری که با استقبال شدید تمامی ملت فلسطین روبرو شد اما در مقابل در ازای بهای بزرگی دست از تمامی اشکال مقاومت برداشته اند و تنها به برخی شیوه های محدود بسنده کرده اند. اضافه کنید به اینها تقویت هماهنگی های امنیتی جریان سازش در هر شرایطی و بدون هیچ افق سیاسی مشخصی با طرف اسراییلی. هماهنگی مبهمی که بی سرانجام بودن این افق ها حداقل در کوتاه مدت و میان مدت روشن است.

 

الرساله نوشت:  چالش بزرگ پیش روی ملت فلسطین در حال حاضر ضرورت تحقق آشتی و مشارکت ملی است که توافقات پیشین مانند سند اسرا و توافقات قاهره 2011 و 2017 متضمن آن است که بر آشتی فکری و سیاسی میان برنامه های گروهای مختلف برای مذاکره و مقاومت در عرصه بین المللی و مبارزه در سرزمین فلسطین تاکید دارد. اما توافقات کاعذی با تمام اهمیتی که دارد نتوانسته و نمی تواند جایگزینی مناسب برای اهداف صادقانه و اراده محکم برای مشارکت ملی و نه دیکتاتوری ملی باشد، بنابراین آیا ملت فلسطین در مواجهه با این چالش موفق خواهد شد و آیا برخی رهبران گروه ها خواهند توانست از تنگ نظری حزبی عبور کرده و 87 کشور علیه ملت فلسطین و نه تنها علیه حماس را ببینند؟

 

گفتنی است در جریان رای گیری اخیر در مجمع عمومی سازمان ملل بر سر طرح پیشنهادی آمریکا برای محکوم کردن مقاومت در نوار غزه که آمریکایی ها می بایست رای دو سوم اعضای مجمع عمومی (193 کشور) را بدست می اوردند،‌ این طرح قادر نشد رای اکثریت دو سومی را بدست آورد لیکن لابی آمریکایی - صهیونیستی موفق شده بودند 87 رای برای تصویب این طرح بدست آوردند که اگرچه برای تصویب کافی نبود اما جریانات هوادار اسراییل ان را موفقیتی برای اسراییل و شکستی برای حماس می دانستند. این موضوع دست مایه ای شده بود برای حمله جریان مذاکره فلسطینی به جریان مقاومت در سطح رسانه. این قطعنامه در نهایت با 87 رای موافق،‌57 رای مخالف و 33 رای ممتنع موفق نشد تصویب گردد.

 

جنبش حماس شکست قطعنامه آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل را سیلی محکمی به دولت آمریکا دانست.

 

جنبش حماس طی بیانیه ای تاکید کرد که تروریست حقیقی که باید از سوی همگان محکوم شود، رژیم اشغالگر صهیونیستی است.

 

این جنبش تداوم اشغال فلسطین، کوچاندن میلیون ها فلسطینی از شهر و دیار خود، ارتکاب انواع و اقسام جنایت علیه فلسطینیان، غارت و چپاول اموال و املاک آنها، یهودی سازی قدس، شهرک سازی در اراضی اشغالی و محروم کردن آوارگان فلسطینی از بازگشت به سرزمین اصلی خود را به شدت محکوم کرد.

 

جنبش حماس از تمامی کشورهایی که در برابر قطعنامه آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل ایستاده و به آن رای مخالف دادند و از مقاومت و ملت فلسطین و مسئله عادلانه آن حمایت کردند، تقدیر و تشکر کرد.

این جنبش همچنین از کشورهایی که در کنار آمریکا و رژیم صهیونیستی ایستاده و به این قطعنامه رای موافق دادند، خواست در مواضع و سیاست های خود تجدید نظر کنند و این اشتباه تاریخی و خطرناک خود در حق ملت مظلوم فلسطین را تصحیح کنند.

 

در این بیانیه آمده است که شکست آمریکا در تصویب قطعنامه مدنظر خود پیروزی بزرگی برای حقوق ملت فلسطین، کشورهای اسلامی و عربی، تمامی آزادگان و دوستداران ملت فلسطین در سراسر جهان و شکستی بزرگ برای سیاست های استعمارگرانه و زورگویی هایی آمریکا در منطقه است.

 

این در حالی است که نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل به عنوان پخت پز کننده این قطعنامه وقتی که محرز شد طرح پیشنهادی اش در مجمع عمومی رای لازم را کسب نکرد به حالت قهر سالن اجلاس را ترک کرد.

 

انتهای پیام/

نظر شما