شناسهٔ خبر: 29885126 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: نصر-قدیمی | لینک خبر

«کجوار» در انتظار هوای پاک/

بوی پالایشگاه قوزبالای‌قوز آلودگی هوا

نصر ، بوی نامطبوع پالایشگاه تبریز و وارونگی هوا این روزها به قوز بالای قوز آلودگی هوا در منطقه «کجوار» تبریز تبدیل شده و مردم این منطقه در انتظار هوای پاک هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش نصر به نقل از مهر،  کجوار یکی از روستاهای تاریخی شهر تبریز و الان حاشیه شهر تبریز در کنار باغ معروف است که در جنوب غرب شهر جنب پالایشگاه و پتروشیمی تبریز واقع شده و مدتی است که جزء محدودهٔ شهرداری منطقهٔ ۷ تبریز محسوب می‌شود.

طبق قانون تقسیمات کشوری ایران، این محله قبلاً یکی از روستاهای دهستان سرد صحرا بخش مرکزی شهرستان تبریز محسوب می‌شد که در سال ۱۳۸۵، به شهر تبریز پیوست و امروزه یکی از محله‌های پیرامون شهر به‌حساب می‌آید.

روستای «کجوار» و همسایه اش باغ معروف حالا تبدیل به یکی از مناطق حاشیه ای شهر تبریز شده اند و یکی از مناطق مهاجر پذیر تبریز نیز محسوب می شوند. این منطقه این روزها حال خوشی ندارد،آلودگی هوای تبریز که بخشی از مربوط به همین منطقه است که نزدیک به نیروگاه حرارتی،پالایشگاه و پتروشیمی است ولی آنچه که مردم این منطقه را عاصی کرده بوی بد هوایی است که استنشاق می کنند.

موضوع پخش بوی نامطبوع در کجوار تبریز سال هاست که گریبان گیر مردم این منطقه شده است و اهالی منطقه کجوار به جهت نزدیک بودن به پالایشگاه تبریز تحت تاثیر فراوان این بو و مشکلات زیست محیطی هستند.

این روزها شاهد اعتراض شدید مردم این منطقه به وضعیت موجود و آلودگی هوا هستیم. این درحالیست که سال گذشته برخی از مسئولان از رفع کامل بوی نامطبوع متصاعد شده در پالایشگاه تبریز خبر دادند ولی در روزهای اخیر بازهم شاهد گسترش این بوی نامطبوع در منطقه کجوار تبریز هستیم.

با اینکه مسئولان می گویند اقدامات زیادی در احصاء این مشکل انجام دادند ولی بازهم مردم با انتشار مجدد بوی بد مواجه شده اند.

مشکل بوی بد در کجوار تمام نشدنی است

یکی از روستاییان کجوار در خصوص این مشکل اظهار داشت: مشکل بوی بد در کجوار تمام نشدنی است، هر سال در این فصل از سال این بو در روستای کجوار گسترش پیدا می کند.

علی علیزاده ادامه داد: با اینکه مسئولان می گویند مشکل حل می شود ولی هرگز مشکل حل نمی شود و شاهد گسترش این بوی نامطبوع در روزهای اخیر نیز بودیم که مشکلاتی را برای مردم به وجود آورد.

وی با تاکید بر اینکه دیداری با مدیرکل محیط زیست آذربایجان شرقی در خصوص این بوی نامطبوع داشتیم، گفت: آقای مدیرکل قول دادند تا این مشکل به زودی حل شود.

علیزاده در خصوص منشا این بود گفت: گفته می شود بوی نامطبوع از پتروشیمی و پالایشگاه تبریز است که متاسفانه این آلودگی با موضوع وارونگی هوا درهم می پیچد و وضعیت را در این روستا بحرانی می کند.

وی افزود: اخیرا بعداز گسترش این بوی بد شاهد به وجود آمدن بیماری و مشکلات جدی برای چند نفر از روستاییان و کودکان بودیم.

علیزاده گفت: آیا این انصاف است که نصف شب بچه‌های ما به خاطر بوی غلیظ مواد شیمیایی با احساس خفگی از خواب بلند شوند و دیگر تا صبح، از سر درد نتوانند بخوابند؟ این کودکان تا چند سال می‌توانند چنین هوای مسمومی را تنفس کنند؟ راستی امید به زندگی این کودکان چند سال است؟ فکری هم به حال کودکان بی گناه ما کنید.

منشاء بوی نامطبوع کجوار از پالایشگاه تبریز است

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی در این خصوص گفت: منشاء بوی نامطبوع کجوار از پالایشگاه تبریز است.

حمید قاسمی با بیان اینکه بازدیدی از پالایشگاه تبریز انجام دادیم، گفت: در این بازدید مشخص شد که منشاء بوی نامطبوع از واحد بنزین سازی پالایشگاه تبریز بود که فرایندهای شیمیایی علت بروز این بوی نامطبوع بوده است.

برخی از مردم منطقه کجوار معتقد هستند که این بوی نامطبوع از پتروشیمی است ولی بررسی های ما نشان داد که این بو از پتروشیمی است.وی با اشاره به اینکه منشاء آلودگی و بوی نامطبوع کجوار از پتروشیمی تبریز نبوده است، ادامه داد: برخی از مردم منطقه کجوار معتقد هستند که این بوی نامطبوع از پتروشیمی است ولی بررسی های ما نشان داد که این بو از پتروشیمی است.

قاسمی با تاکید بر اینکه فرآیندهای شیمیایی علت بروز این بوی نامطبوع است، گفت: شرکت پالایش نفت تبریز اخطاریه زیست محیطی گرفت و مدیران آن نیز برای پاسخگویی در این خصوص به سازمان دعوت شدند.

وی سپس گفت: این بو هم اکنون رفع شده است و باید تلاش کنیم دیگر شاهد این چنین اتفاقاتی نباشیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه سیستم های سنجش آلودگی آنلاین حفاظت محیط زیست در پالایشگاه تبریز مستقر هستند، گفت: آلودگی و بوی نامطبوع متصاعد شده از واحد بنزین سازی پالایشگاه تبریز ممکن است به دلیل مشکلات فنی و با تغییرات مربوط به رطوبت، دما و فشار رخ داده باشد.

وی ابراز داشت: در هر حالت باید شرکت پالایش نفت تبریز این مشکل را حل کند و در صورت لزوم فرایند واحد بنزین سازی را اصلاح کند.

پرونده پالایشگاه تبریز همچنان در اداره‌کل حفاظت محیط زیست مفتوح است و چنانچه برای جلوگیری از آلایندگی اقدامی صورت نگیرد، با اعمال ماده ۶۸۸ یعنی اقدام علیه بهداشت و سلامت عمومی موضوع را به دادستانی ارجاع می‌دهیم.قاسمی افزود: پرونده پالایشگاه تبریز همچنان در اداره‌کل حفاظت محیط زیست مفتوح است و چنانچه برای جلوگیری از آلایندگی اقدامی صورت نگیرد، با اعمال ماده ۶۸۸ یعنی اقدام علیه بهداشت و سلامت عمومی موضوع را به دادستانی ارجاع می‌دهیم.

وی ضرب الاجلی نیز به مدیران پالایشگاه داد و گفت: تولید و اقتصاد مهم هستند ولی مهم تر از آن ها محیط زیست و سلامت مردم است.

قاسمی تاکید کرد: تا فردا باید تکلیف این موضوع مشخص شود و برنامه اجرای طرح های کاهش اثرات زیست محیطی پتروشیمی و پالایشگاه تبریز ارائه شود.

مردم «کجوار» از مسائل زیست محیطی به شدت ناراحت هستند

این مسائل در حالی است که موضوع آلودگی هوا و بوی بد در کجوار به جلسه شورای اداری و معارفه استاندار جدید آذربایجان شرقی کشیده شد و امام جمعه تبریز از این وضعیت به شدت انتقاد کرد.

حجت الاسلام سیدمحمد علی آل هاشم در این خصوص گفت: مردم «کجوار» از مسائل زیست محیطی به شدت ناراحت هستند.

البته ناگفته نماند که این اعتراض های مردمی فقط مربوط به یکی دو روز و یکی دو سال نبوده و سال های سال است که اهالی روستاها و شهرهای اطراف دو کارخانه پتروشیمی و پالایشگاه تبریز بوی شبیه به کلم فاسد که بویی آزاد دهنده همراه با احساس تهوع و سردرد شدید دارد، احساس می شود و باید فکری برای این منظور اندیشیده شود.

گزارش از اسد بابایی

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما