شناسهٔ خبر: 29884959 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دبیرکل ایالت بلوچستان پاکستان:

دست یافتن به اهداف مشترک اقتصادی و امنیتی در اولویت است

زاهدان - ایرنا - دبیر کل ایالت بلوچستان پاکستان گفت: با توجه به اهمیت مراودات مرزی ایران و پاکستان تلاش برای دست یافتن به اهداف مشترک امنیتی و اقتصادی باید تداوم یابد و این مهم در اولویت برنامه های ما قرار دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا دکتر اختر نذیر روز دوشنبه در بیست و دومین اجلاس کمیسیون مشترک مرزی ایران و پاکستان در زاهدان اظهار داشت: مردم ایران و پاکستان از قرن ها پیش تاکنون با هم ارتباطات مذهبی، تاریخی و تجاری بسیار گسترده ای داشته اند و تلاش برای افزایش این ارتباطات از اهداف مهم 2 کشور دوست و همسایه است.
وی با محکوم کردن حادثه تروریستی چابهار گفت: دولت پاکستان مراتب همدردی خود را با دولت جمهوری اسلامی ایران و خانواده شهدای این حادثه اعلام می کند.
دبیر کل ایالت بلوچستان پاکستان با بیان اینکه هم اینک دنیا بویژه منطقه در چارچوب رشد اقتصادی حرکت می کند، افزود: هیچ کشوری وجود ندارد که به طور کل وابستگی به دنیا نداشته باشد.
وی تصریح کرد: ایران و پاکستان بر اساس حسن همجواری روابط تاریخی دارند که باید به بهترین شکل ادامه یابد.
نذیر با بیان اینکه در مرزهای مشترک نیاز به افزایش مبادلات اقتصادی و امنیتی است، گفت: با همکاری و روابط بیشتر می توان با چالش های بزرگ مبارزه کرد.
دبیر کل ایالت بلوچستان پاکستان هدف اصلی برگزاری بیست و دومین اجلاس کمیسیون مشترک مرزی را مرور وضعیت گذشته و حال، یافتن اشکالات و کمک به یافتن راه حل های رفع مشکلات و چالش ها عنوان کرد.
وی بیان کرد: پس از مذاکرات باید هدف ما افزایش ارتباط و ارتقای سطح معیشت مردم باشد و تلاش برای تحقق آن به جد ادامه یابد.
نذیر تصریح کرد: پاکستان هزینه زیادی را برای مبارزه با تروریست پرداخته به طوری که در سالهای گذشته حدود 70 هزار نفر از هموطنان ما قربانی اعمال تروریستی شدند.
وی افزود: ارتش و مسئولان امنیتی پاکستان توانسته اند به اقدامات مفیدی در زمینه امنیت در کشور به ویژه منطقه بلوچستان دست یابند.
دبیر کل ایالت بلوچستان پاکستان ادامه داد: ماحصل این تلاش ها در زمینه مبارزه با تروریست ها، انهدام باندها و گروههای تروریستی بوده است.
وی با بیان اینکه هم اینک تمام آژانس های امنیتی کشورهای مختلف درگیر مساله تروریست هستند گفت: آژانس های پاکستان در زمینه مبارزه با تروریست به ظرفیت های خوبی دست یافته اند.
اختر نذیر بیان کرد: مراجع امنیتی و دست اندرکار ما به طور مستمر در تلاش برای برقراری امنیت هستند تا شاهد بهبود وضعیت ارتباطات و مراودات باشیم.
وی اظهار داشت: دولت فدرال پاکستان نیز به دنبال ارتقای زیر ساخت های مرزی برای تسهیل تردد مردم منطقه به سیستان و بلوچستان است.
دبیر کل ایالت بلوچستان پاکستان با اشاره به ظرفیت های کویته مرکز ایالت بلوچستان گفت: هم اینک در بخش راه آهن ماهانه حدود 6 تا هشت قطار در مسیر کویته به زاهدان تردد می کنند.
وی افزود: این منطقه ای است که 2 کشور می توانند برای بهبود اقتصاد و گردشگری تلاش کنند.
نذیر تصریح کرد: علاوه بر راه آهن و جاده برای تردد مسافران مسیر دریایی بین بنادر گوادر پاکستان و چابهار ایران نیز وجود دارد که می تواند برای تردد زوار استفاده شود.
وی با بیان اینکه اقدامات با هدف ایجاد اعتماد روابط بین 2 کشور باید در دستور کار قرار گیرد گفت: ارتقای سطح روابط تجاری و مبادلات بین ساکنان مرز در 2 طرف بسیار مهم است به طوری که باید سعی کنیم به سطحی از روابط دست یابیم که دهه 50 و 60 شاهد آن بودیم.
به گزارش ایرنا بیست و دومین اجلاس مشترک مرزی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان از امروز به مدت 2 روز با حضور مسئولان امنیتی، وزارت امور خارجه، گمرکات، فرمانداران شهرستانهای مرزی 2 کشور در زاهدان آغاز بکار کرد.
سیستان و بلوچستان به واسطه قرار داشتن در موقعیت خاص جغرافیایی شرایط ویژه ای از نظر نقش آفرینی در مبادلات منطقه ای و فرامنطقه ای برای ایران و کشورهای منطقه نظیر پاکستان و افغانستان به وجود آورده است.
جمهوری اسلامی ایران از طریق استان سیستان و بلوچستان 921 کیلومتر مرز زمینی با کشور پاکستان دارد که مجموع کل مرز مشترک ایران و پاکستان را تشکیل می دهد.
7316**3213**6081

نظر شما