شناسهٔ خبر: 29884470 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

گزیده اخبار ایران و جهان/اخبار فرهنگی

ترامپ پرچم فرهنگ آمریکا را پایین آورد/ علما و تئولوگ های اروپا به اتریش تذکر جدی دادند/ پشت پرده اصرار «بی‌بی‌سی فارسی» برای غارت موزه های پایتخت لو رفت

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

صاحب‌خبر -

ترامپ پرچم فرهنگ آمریکا را پایین آورد

من افتخار می‌کنم به فرهنگ‌مان که شامل نسل دوم یا سوم مهاجران ترک، ایرانی و یونانی است که فیلمسازان، روزنامه‌نگاران و شخصیت‌های تلویزیونی و همینطور مدیران اجرایی شگفت‌انگیز، پزشکانی چیره‌دست و بهترین نویسندگان، سیاستمداران، نوازندگان و معلمان را می‌آفریند. این نمایشی ملموس از توان و گنجایش فرهنگ ما برای نوزایی است. پوپولیست‌های دست‌راستی پرخاشگرانه مهاجران را پس می‌زنند، اما بدون آنان شکوه این فرهنگ غیرممکن و بی‌معنا است. حتی نمی‌توان گفت ترامپ زیر سطح فرهنگی-سیاسی کشورش قرار دارد. ترامپ همواره در حال پایین‌ بردن سطح سیاسی- فرهنگی کشورش است.

 

علما و تئولوگ های اروپا به اتریش تذکر جدی دادند

اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ های شیعه با صدور بیانیه ای نسبت به قانون منع حجاب دختران زیر ده سال در اتریش واکنش نشان داد.در بخشی از این بیانیه آمده است: گرچه قوانین موضوعه در هر کشوری می تواند بر اساس فرهنگ و آداب خاص آنان شکل بگیرد ولی اصولاً تصویب قانون ممنوعیت حجاب برای دختران زیر 10 سال همان طور که بی احترامی به سنت های فرهنگی قطعی مسلمانان است باعث ایجاد محدودیت برای آنان نیز می باشد، چه این که با قوانین مصوّب و نیز اعلامیه جهانی حقوق بشر هم سازگار نیست. لذا قانون یادشده به نفع هیچ کس نیست، بلکه چه بسا زیان هایی برای جامعه به دنبال داشته باشد چرا که موجب رنجش مسلمانان به عنوان عضوی مهم و ارزشمند از جامعه اروپایی خواهد شد و آثار روحی وروانی منفی مانند گسست اجتماعی و بدبینی بخش هایی از جامعه نسبت به یکدیگر و بی اعتمادی به قوانین و دولت ها را در پی خواهد داشت. اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ های شیعه مخالفت صریح خود را با تصویب قانون منع حجاب برای دختران کمتر از 10 سال اعلام می نماید و از مراجع ذی ربط درخواست دارد نسبت به این حکم مسلّم شرعی مسلمانان با دقت نظر و اندیشیدن به پیامدهای آن تجدید نظر صورت دهند.

 

پشت پرده اصرار «بی‌بی‌سی فارسی» برای غارت موزه های پایتخت لو رفت

طرح انتقال آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران به اروپا، که درواقع با هدف غارت این گنجینه پیگیری می‌شود، در گزارش‌های ‌بی‌بی‌سی نیز برملا شد.از دو سال قبل، برخی از سفارتخانه‌های اروپایی در تهران به‌ویژه سفارت آلمان، طرح انتقال آثار موجود در گنجینه موزه هنرهای معاصر را کلید زدند. در این طرح، که ظاهرا به قصد نمایش آثار گنجینه این موزه در نمایشگاه‌های اروپایی پیگیری می‌شود، بناست تا این آثار برای همیشه به خارج کشور منتقل شوند. دو سال قبل این طرح به‌واسطه معاونت وقت هنری وزارت ارشاد به مرحله اجرا نزدیک شده بود، اما انتقادات اهالی هنر و رسانه‌ها - به‌ویژه روزنامه کیهان- مانع از به یغما رفتن این آثار شد.نکته مهم این است که در گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران، حدود ۴۰۰ اثر مهم از نقاشانی چون پیکاسو، جکسون پولاک، فرانسیس بیکن، ژان بودوفه و... موجود است.اما انتشار گزارشی در سایت بی‌بی‌سی فارسی درباره این گنجینه، نشان داد که اروپایی‌ها هنوز هم چشم طمع به آن دارند! این گزارش به بهانه چاپ کتابی درباره آثار موجود در گنجینه موزه تهران منتشر شده است و چندی پیش با حضور فرح پهلوی، همسر دیکتاتور دست نشانده و مخلوع ایران رونمایی شد.رسانه سلطنتی انگلیس که قبلا هم سابقه انتشار گزارش‌های مشابه را داشته، باز هم تلاش کرده تا آثار موزه هنرهای معاصر را متعلق به خاندان پهلوی معرفی و این‌گونه القا کند که نظام حاکم بر ایران، تهدیدی برای این آثار است! در حالی که این آثار، متعلق به همه ملت ایران هستند و نه یک خاندان و اتفاقا این غربی‌ها هستند که تهدیدی برای گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران محسوب می‌شوند.این خط خبری توسط نشریات شبه‌روشنفکر داخلی نیز دنبال می‌شود به نحوی که عناصر باقی‌مانده از دفتر فرح پهلوی به بهانه‌های مختلف سوژه مصاحبه و گزارش‌های این رسانه‌های زنجیره‌ای قرار می‌گیرند و به تعریف و تمجید از شهبانوی ایران(!) می‌پردازند.

 

پرونده تجاوز هالیوود قطور تر شد

پنج زن دیگر «لوک بسون»، پردرآمدترین کارگردان سینمای فرانسه را متهم به رسوایی اخلاقی کردند. پنج زن دیگر هم به چهار نفر قبلی که لوک بسون را متهم به رسوایی اخلاقی کرده بودند اضافه شدند.طبق گزارش وبسایت مدیاپارت فرانسه یکی از این افراد دستیار آقای بسون است که البته نامش فاش نشده است. او که در برخی آثار با این فیلمساز شناخته شده فرانسوی همکاری داشته می‌گوید آقای کارگردان وی را مجبور به روابط خلاف عرف کرده است. دو نفر دیگر شاگردهای مدرسه فیلمسازی لوک بسون هستند که در استودیوی سیته دو سینما تحصیل می‌کنند. همچنین یکی از کارگردان شرکت فیلمسازی لسون، یروپاکورپ هم او را متهم به فساد اخلاقی کرده تا دامنه رسوایی این کارگردان شناخته شده فرانسوی در همه شئون زندگی‌اش دیده شود.پیشتر در ماه ژوئن لوک بسون توسط پلیس فرانسه به اتهام تجاوز مورد بازجویی قرار گرفت. آقای کارگردان هر چند اتهام تجاوز را قبول نکرد و گفت که این ها همه خیالات هستند اما هنوز جوابی به اتهامات جدید نداده است. کارگردان «لئون: حرفه ای» آخرین بار در سال ۲۰۱۷ با «والرین و شهر هزار سیاره» به سالن‌های سینما رفت که نتوانست چندان نظر منتقدان را جلب کند. در این فیلم چهره هایی مثل کارا دلوینیه و ریانا ایفای نقش می‌کردند. بسون سال گذشته یک موزیک ویدیو هم برای دلونیه ساخته بود.

 

الجزیره از مهریه‌های عجیب و غریب در کشور تعجب کرد

«مهریه در ایران معمولا بر اساس مقادیر مختلف سکه های طلا و با توجه به طبقه اجتماعی داماد، محل سکونت وی و به طور کلی آداب و رسوم تعیین می شود با این حال، با افزایش نرخ طلاق که در سال گذشته به ۲۹ درصد از مجموع کل ازدواج ها رسیده، وضعیت تغییر یافته و همین مسئله نیز باعث شده عروس و خانواده وی به افزایش مهریه روی بیاورند تا داماد در صورتی که به فکر طلاق بیفتد، توانایی پرداخت آن را نداشته باشد؛ علاوه بر افزایش مهریه و تعیین تعداد سکه های طلا بر اساس سن عروس نیز، در سال های اخیر انواع دیگری از مهریه های عجیب و غریب در ایران رواج یافته است.»شبکه خبری «الجزیره» قطر در گزارشی تحت عنوان «مهریه های عجیب و غریب در ایران؛ از بال پشه تا سرپرستی ایتام و کاشت درختان» به این مسئله پرداخته است.در ایران الزامی نیست که مهریه عروس یک مبلغ مالی مشخص باشد چرا که قانون مدنی انتخاب انواع مهریه را تضمین کرده به شرط آن که دارای ارزش باشد، چنین مهریه ای را مهر المثل می نامند و ارزش آن را نیز باید قاضی تعیین کند.مهریه در ایران معمولا بر اساس مقادیر مختلف سکه های طلا و با توجه به طبقه اجتماعی داماد، محل سکونت وی و به طور کلی آداب و رسوم تعیین می شود. در سوی مقابل، برخی مهریه های معنوی و غیر مادی نیز همانند حفظ قرآن کریم و کتاب های ارزشمند اشعار، کاشت درختان و سرپرستی ایتام در ایران رواج یافته است. لازم به ذکر است شمار مردان زندانی در ایران به دلیل عدم پرداخت مهریه، نزدیک به دو ماه پیش به چهار هزار و ۵۰۰ نفر افزایش یافته و این در حالی است که بسیاری نیز بر این باورند که مهریه های زیاد نمی تواند ضامن زندگی شاد و یا پناهگاه امنی برای زنان باشد که از آنها در برابر طلاق محافظت کند جایی که نرخ بالای طلاق در میان ثروتمندان یک مدرک انکار ناپذیر دال بر این مسئله می باشد.»

 

بازسازی کلیسای تاریخی بغداد کلید خورد

اتحادیه بانک‌های خصوصی عراق از آغاز بازسازی کلیسای تاریخی «مریم العذراء» (مریم مقدس) در بغداد خبر داد.ودیع حنظل، رئیس اتحادیه بانک‌های خصوصی عراق در این باره گقت: بانک مرکزی عراق و اتحادیه بانک‌های خصوصی این کشور تصمیم گرفتند در راستای اقدامات و خدمات اجتماعی خود، کلیسای مریم مقدس در منطقه «المیدان» واقع در مرکز شهر بغداد را بازسازی کنند.وی افزود: این کلیسای تاریخی در سال 1693 میلادی ساخته شده و امروز پس از گذشت 380 سال از خوردگی در ساختار فیزیکی خود رنج می‌برد و بازسازی آن بر اساس اصول معماری جهانی، وظیفه انسانی و اخلاقی ماست.ودیع حنطل با تاکید بر این که کمیته موظف به بازسازی این کلیسا طرحی را برای مراقبت از آثار باستانی آن با استفاده از مواد باکیفیت بالا تدوین کرده، تصریح کرد: عملیات بازسازی هم اکنون به صورت 24 ساعته در حال انجام است و بازگشایی اولیه کلیسا پایان ماه جاری میلادی و با حضور شخصیت‌هایی به نمایندگی از اقشار مختلف جامعه عراق انجام می‌شود.

 

کابینه ضد اسلامی ترامپ تکمیل شد

رئیس جمهوری آمریکا در یک پیام توئیتری اعلام کرد که «هیثر نوئرت»،سخنگوی وزارت امور خارجه این  کشور،جایگزین «نیکی هیلی» نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل خواهد شد.«هیلی» استعفای خود را در ماه اکتبر پس از کمتر از یک سال خدمت در این پست،اعلام کرد.نوئرت،مجری سابق «فاکس نیوز» بدون هیچ گونه تجربه سیاست خارجی است اما یک وجه مشترک با بسیاری از همکاران خودش در دولت ترامپ دارد:سابقه اظهارات ضد اسلامی و اسلام هراسانه.روابط «نوئرت» با اسپنسر به سال 2009 میلادی بازمی گردد،زمانی که او میزبان این فعال ضد اسلامی و «فرانک گافنی» یکی دیگر از فعالان ضد اسلامی در آمریکا بود.مرکز حقوقی فقر جنوبی در آمریکا گافنی را یکی از بدنام ترین اسلام هراسان و سازمان او را گروهی می داند که کارش ایجاد نفرت است.در آغاز دوران ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» رهبران اسلامی در آمریکا از او درخواست کردند تا کاندیداهای ضد اسلامی برای ورود به کابینه جدید را رد کند.رهبران جامعه اسلامی در آمریکا در نامه ای سرگشاده گفتند که ترامپ باید در تصمیمش برای انتخاب کاندیداهایی که دیدگاه های منفی نسبت به مسلمانان دارند برای ورود به کابینه تجدید نظر کند.در این نامه خطاب به ترامپ آمده بود : «بسیار نگران کننده است که شما از انتصاب افرادی برای دولت بعدی صحبت کرده اید که سابقه بسیار بدی در تعصب و غرض ورزی علیه مسلمانان دارند.»

 

IPSOS تصورات نادرست هلندی‌ها درباره مسلمانان را تصحیح کرد

بنا بر تحقیق موسسه ایپسوس IPSOS موسوم به «تحقیق درباره مخاطرات تصورات نادرست» مشخص شد که مردم هلند تحت تاثیر تبلیغات اسلام‌هراسانه رسانه‌ها، تصورات نادرستی درباره مسلمانان دارند.این تحقیق نشان می‌دهد که هلندی‌ها فکر می‌کنند 20 درصد از جمعیت 17 میلیونی هلند، مسلمان هستند در حالی که رقم واقعی 5 درصد است.ایپسوس از سال 2012 درباره مخاطرات تصورات نادرست مردم در موضوعات مختلف تحقیق می‌کند تا نشان دهد فاصله بین تصورات مردم با واقعیت چقدر است. این تحقیقات تاکنون در 37 کشور جهان با مصاحبه با 150 هزار نفر انجام شده است.تاریخچه ورود مسلمانان به هلند به قرن 16 میلادی برمی گردد که تعدادی از بازرگانان عثمانی در شهرهای بندری این کشور سکنی گزیدند. طی سال‌های 1960 تا 1973 رشد اقتصادی هلند باعث شد این کشور به نیروی کار خارجی نیاز پیدا کند که این امر به کارگیری کارگران مهاجر از ترکیه و مراکش منجر شد.موج بعدی مسلمانان را پناهجویان و مهاجرانی که از مستعمرات این کشور مانند اندونزی و سورینام می‌آمدند، تشکیل می‌دادند. بیشتر جمعیت مسلمان هلند در شهرهای آمستردام، روتردام، هاگ و اوترخت زندگی می‌کنند.

 

اسلام هراسی سازمان ملل را هم نگران کرد

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل که در مراسمی به مناسبت گرامیداشت هفتادمین سالروز تصویب کنوانسیون بین‌المللی جلوگیری از نسل‌کشی و مجازات در مقر سازمان ملل در نیویورک سخنرانی می‌کرد، نگرانی عمیق خود را نسبت به وضعیت مسلمانان روهینگیا در میانمار که به طور سازمان‌یافته کشته و شکنجه می‌شوند، ابراز کرد و گفت: کنوانسیون جلوگیری از نسل‌کشی و مجازات، نخستین معاهده حقوق بشر است که سازمان ملل در 9 دسامبر 1948 آن را تصویب کرد.وی با بیان اینکه گروه‌های افراطی خشونت‌طلب همچون داعش در عراق، مردم ایزدی را با کشتن و بردگی جنسی مورد هدف قرار دادند، افزود: اشکال مختلف اقدامات تنفرآمیز نسبت به خارجی‌ها و زنان و اسلام‌ستیزی و دشمنی با اسلام در حال افزایش است.گوترش با اشاره به این مقابله با کشتار جمعی و مجازات مرتکبان آن مسئولیت و وظیفه جامعه بین‌المللی است، گفت: همه ما باید به صورت فردی و جمعی در مقابل تلاش‌هایی که مردم را به دلیل ملیت، نژاد و دین مورد هدف قرار می‌دهند، بایستیم.وی در بخش دیگری از سخنان خود نسبت به ادامه مصیبت و رنج مسلمانان روهینگیا در میانمار ابراز تأسف عمیق کرد و گفت: آن‌ها به صورت سازمان‌یافته در معرض کشتار، شکنجه، تجاوز و سوزاندن قرار گرفته و از این اقدامات می‌توان به‌عنوان پاکسازی نژادی نام برد.کنوانسیون جلوگیری از نسل‌کشی و مجازات آن، در تاریخ ۹ دسامبر ۱۹۴۸میلادی به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل متحد رسید. مجمع عمومی این سازمان متن قرارداد ضمیمه مربوط به جلوگیری از نسل‌کشی را تصویب و به موجب ماده ۱۱ همان قرارداد آن را برای امضا و تصویب در دسترس کشورها قرار داد.

پیکر شهید حریم امنیت تشییع شد

پیکر پاک شهید داریوش رنجبر، از شهدای حادثه تروریستی چابهار، با حضور آحاد مردم شهید پرور استان کهگیلویه و بویراحمد، در یاسوج تشییع و تدفین شد. فرمانده نیروی انتظامی هم در حاشیه همایش فرماندهان و مدیران پاسگاه ها و کلانتری های استان البرز گفت: طی روزهای گذشته 10 نفر درخصوص حادثه تروریستی چابهار دستگیر شده اند و تعدادی از افراد مرتبط با این حادثه نیز شناسایی و در موعد مقرر دستگیر خواهند شد. در حادثه تروریستی پنجشنبه 15 آذر ، مقابل مقر نیروی انتظامی در چابهار ، یک ستوان و یک سرباز نیروی انتظامی به شهادت رسیدند و بیش از 40 نفر مجروح شدند.

میچکا، امپرسیون و پیکاسو و ونگوگ در پایتخت برگزار شدند

خانه طراحی کودک با همکاری انتشارات مبتکران، جشن ونگوگ را از سری جشن‌های تاریخ هنر برگزار می‌کند.در این جشن که با هدف معرفی سبک نقاشی ونگوک به کودکان برگزار می‌شود، قرار است کودکان با تم ونگوگ یعنی ریش نارنجی و کلاه حصیری حضور داشته باشند و در کنار آشنایی با این نقاش هلندی، در ورکشاپ‌های مختلف، آثاری به سبک و شیوه رنگ‌گذاری او خلق کنند.در حاشیه این جشن نیز نمایشگاهی از کتاب‌های کودک انتشارات مبتکران(میچکا) برگزار وقصه‌هایی نیز برای کودکان حاضر در جشن خوانده می‌شود.واحد کودک و نوجوان انتشارات مبتکران (میچکا) فعالیت خود را از سال ۱۳۸۵ آغاز کرد و تاکنون موفق به انتشار بیش از ۴۰۰ عنوان کتاب برای رده‌های سنی خردسال و کودک شده است.جشن «امپرسیون و پیکاسو» اولین جشن ازسری جشن‌های تاریخ هنر بود که سال گذشته از سوی خانه طراحی کودک در دو مرحله برگزار شد. هدف از برگزاری جشن‌های تاریخ هنر آشنا کردن خانواده‌ها و کودکان با استادان بزرگ هنر در قرن بیستم عنوان شده است.جشن ونگوگ و نمایشگاه کتاب کودک مبتکران روز چهارشنبه ۲۱ آذر ماه در محل خانه طراحی کودک واقع در اکباتان، فاز ۲، بلوک ۱۲، ورودی ۲، طبقه همکف برگزار می‌شود.

 

امضای طلایی سینمای ایران به ایستگاه آخر رسید

بیش از دویست فیلمساز و دست ‌اندرکار سینما، در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی، خواستار لغو الزام برای دریافت «پروانه ساخت» شدند؛ درخواستی غیرمنتظره که طیف متنوعی از چهره‌ها آن را امضا کرده بودند، یک درخواست واضح مطرح شده که درگذشته نیز به نوعی طرح شده بود.پس از آنکه دویست سینماگر در نامه‌ای خواستار حذف پروانه نمایش شدند، یک واکنش تازه از سوی مسئول اعمال سانسور در سازمان سینمایی، بحث حذف پروانه ساخت را جدی‌تر نموده است. اکنون باید دید پروانه ساخت حذف می‌شود یا با توجه به اینکه این روند می‌تواند منجر به تولید سیل آثار شود که همگی متقاضی اکران عمومی هستند، مدیریت اکران و محتوای فیلم‌ها از طریق صدور تعداد محدود پروانه ساخت، تداوم خواهد یافت؟ شواهد نشان می‌دهد گزینه دوم محتمل‌تر است و انگیزه‌ جدی برای حذف پروانه ساخت وجود ندارد اما در سینمای ایران، هیچ اتفاقی بعید نیست!

 

کاغذ قراردادهای انتشاراتی را کنسل کرد

جلال صابر نژاد مدیر مسئول انتشارات آریترین گفت: متاسفانه یک مقدار بازار کتاب دچار افت شده و شرایط اقتصادی بر انتشار کتاب تاثیر گذاشته است. به دلیل نوسانات قیمت کاغذ برخی از قراردادهای انتشار کتاب را در انتشارات آریترین کنسل کردیم. در این میان اما برخی کتاب ها را در انتشارات آریترین منتشر کردیم که یکی از آن ها کتابی با عنوان «از زندان شاه تا جنگ صدام» است.مدیر مسئول انتشارات آریترین ادامه داد: اصول و روش های ترتبیت اسلامی اثر کرم صرفه جو کتاب دیگری است که در انتشارات آریترین منتشر شد. این کتاب درباره دوران کودکی و تربیت کودک در این دوران بر اساس سیره پیامبر اعظم است. با توجه به اهمیتی که تربیت نسل انقلابی دارد، این نوع تربیت به یک خط فکری نیاز دارد که باتوجه به سیره تربیتی پیامبر اکرم و امام حسین (ع) باشد. نویسنده در این کتاب، یک کار پژوهشی انجام داده است. کتاب «اصول و روش های تربیت اسلامی» چندین فصل دارد. با توجه به فضای تربیتی که در آموزش و پرورش وجود دارد، نیاز داریم کتابی داشته باشیم که به موضوع تربیت اسلامی و روش های این نوع تربیت بپردازد.

 

هیولای مهران کلید خورد

«مهران مدیری» مجموعه «هیولا» را برای شبکه نمایش خانگی کارگردانی می‌کند.داستان «هیولا» به توسط امیر برادران نوشته شده و ۱۰ روز است که پیش تولید این اثر آغاز شده است.مجموعه «هیولا» در ۱۰ قسمت ساخته خواهد شد که از روز شنبه ۱۷ آذرماه کلید می‌خورد و طراح و مشاور فیلمنامه نیز پیمان قاسم خانی است. تهیه‌کنندگی این مجموعه را سیدمصطفی احمدی برعهده دارد و فرهاد اصلانی، مهران مدیری، شبنم مقدمی، گوهر خیراندیش، شیلا خداداد، محمد بحرانی، سیما تیرانداز،  میرطاهر مظلومی، نیما شعبان‌نژاد، عزت اله مهرآوران، فرزین محدث، افشین زینوری، محسن قاضی مرادی و ... در آن ایفای نقش کرده‌اند.

 

"دورهمی" و "خندوانه" تذکر گرفتند

محمد باقر معلم مدیر دفتر موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما از تذکر گرفتن برنامه‌های خندوانه و دورهمی به خاطر آوردن خوانندگان تازه‌کار به برنامه‌هایشان می‌گوید. رادیو، تلویزیون، ضبط صوت، گوشی‌ها و شبکه‌های اجتماعی از جمله‌ی رسانه‌هایی هستند که هنرهای مختلف را به مخاطبان معرفی می‌کنند. یکی از مهمترینِ این رسانه‌ها در کشور ما تلویزیون است که زیر نظر سازمان صدا و سیما اداره می‌شود. این سازمان عریض و طویل، 20 شبکه تلویزیونیِ سراسری، 12 شبکه برون مرزی و 33 شبکه استانی دارد که ساعت‌های بسیاری در طول شبانه روز برای مخاطبان میلیونیِ تلویزیون برنامه پخش می‌کنند. بیشتر این برنامه‌ها هم با موسیقی همراه هستند.

 

هند سینمای دنیا را به استعمار خود درآورد

هالیوود ریپورتر در گزارشی به صنعت ۱۸ میلیارد دلاری VOD ها در هند پرداخته است؛ چیزی که می‌تواند در عمل استعمار جدیدی را در شبه قاره حاکم کند. وقتی کمپانی هند شرقی تاسیس شد در اساسنامه این شرکت آمده بود: «مجموعه ای از شرکای تجاری لندن که در هند شرقی بازرگانی می کنند.» بریتانیایی ها با این شرکت ابتدا خرید و فروش کالاهایی مثل پنبه، ابریشم، رنگ نیل، نمک، ادویه، چای و تریاک را به دست گرفتند. سپس برای امنیت تجارت خودشان ارتشی 260 هزار نفره را آماده کردند که دو برابر تعداد افراد نیروی زمینی وقت بریتانیا بود و با آن عملا زمام شبه قاره را تا دهه ها به دست گرفتند.چالش پیش روی رسانه در هند رقابت بر سر VOD هایی است که خیلی راحت تر از سینما مخاطب را به خودشان جلب می کنند. چالش بر سر کمرنگ شدن سینمای بومی کشور و ارزش های آن. چالش برای دیدن سریال های هندی آمریکایی ساز و به تبع آن، دیگر محصولات هالیوودی. یک استعمار نو که جنگ نسل آینده را رقم می زند. چند سالی هست که با گسترش VOD ها ما در ایران هم به طرز بی سابقه ای رشد مخاطب سریال های آمریکایی را می بینیم. حالا بدون هیچ مشکلی ایرانی ها حتی به سریال های قدیمی هالیوودی مثل «سوپرانو» و «ساینفیلد» با بالاترین کیفیت دسترسی دارند. موافقان این پدیده معتقدند فیلم های سانسور شده شبکه هایی مثل فیلیمو، می تواند مخاطبان خصوصا نوجوان را از رفتن به سمت نسخه های بدون سانسور بازدارد و مخالفان معتقدند بر فرض درست بودن این ادعا باز سانسور نمی تواند تاثیر سبک زندگی و ارزش های غربی ترویج شده در این آثار بر روی مخاطب را کم کند. چیزی که به طور قطع می توان نتیجه گرفت این است که باید مطالعات بیشتری هر چه سریع تر روی شبکه نمایش خانگی خودمان صورت دهیم تا با مشخص شدن چالش ها و فرصت ها بتوانیم از این تیزی دو لبه نهایت استفاده را ببریم و حداقل ضرر را متحمل شویم. یادمان نرود، همین چند سال قبل بود که نتفلیکس وبسایت ایران خودش را هم بارگذاری کرد.

 

"محکومین"برای تلویزیون رای به «کمیته انضباطی» داد

تهیه‌کننده فصل دوم «محکومین» با اشاره به آخرین وضعیت تولید این سریال، از ضرورت تشکیل کمیته انضباطی در تلویزیون برای رسیدگی به برخی اختلافات میان تهیه‌کننده و عوامل گفت.وی اظهار کرد: این مسئولیت بر عهده تهیه‌کننده است که بودجه سریال را تامین و حتی بخشی از بودجه را از خودش پرداخت کند اما برخی از بازیگران انتظار دارند تا پروژه‌ای تمام می‌شود پول خود را کامل دریافت کنند که این امکان‌پذیر نیست.تهیه‌کننده «محکومین۲» درباره مشکلاتی که برای هر دو طرف تهیه‌کننده و بازیگر رخ می‌دهد، تصریح کرد: یک راه این است که هیاتی مثل خانه سینما یا یک فضای صنفی در صداوسیما وجود داشته باشد که نمایندگان اصناف مختلف تلویزیون در آن حضور پیدا کنند. باید یک کمیته انضباطی شکل بگیرد که توسط سازمان صداوسیما جدی گرفته شود، آن وقت این کمیته می‌تواند جلوی سواستفاده‌های دوطرفه تهیه‌کننده و عوامل را بگیرد.مفید در پایان بیان کرد: متاسفانه ما در صداوسیما چنین کمیته‌ای نداریم تا هرکسی از وظیفه‌اش تخطی کند با او برخورد شود درحالی که چنین کمیته‌ای بسیار لازم است.

 

قدیمی‌ترین بافت تاریخی کشور شناسایی شد

بافت تاریخی گرگان با مساحت ۱۵۶ هکتار در سال ۱۳۱۰ به شماره ۴۱ به‌عنوان «اولین بافت تاریخی کشور» در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.این بافت دارای ویژگی‌های شاخص کالبدی و میراث ناملموس است که بیانگر غنای فرهنگی و تاریخی این منطقه به شمار می رود.آنچه اکنون آن را بافت تاریخی گرگان می‌نامیم، بازمانده مجموعه‌ای از شهر استرآباد و عناصر آن و فضاهای شهری همچون مساجد، آب‌انبارها، قنات‌ها، معابر و واحدهای مسکونی یک یا چند طبقه است.«استرآباد» دروازه‌ها و کاروانسراهای متعددی داشته که دروازه‌های «چهل دختر»، «بسطام»، «میدان»، «فوجرد» و «سبزه مشهد» از مهم‌ترین آن‌ها بوده است.خلیل حق‌شناس کارشناس میراث فرهنگی گرگان با حضور در جمع خبرنگاران در خصوص این بافت قدیمی گفت: بافت تاریخی گرگان که 87 سال پیش به ثبت رسیده به عنوان قدیمی‌ترین بافت تاریخی ثبت شده در کشور شناخته می‌شود.

 

«حمال طلا» پروانه گرفت

مجوز نمایش ۲ فیلم سینمایی «لالا کن» به تهیه‌کنندگی حسن کلامی و کارگردانی مصطفی قربان‌پور با موضوع کودک و نوجوان و «حمال طلا» به تهیه‌کنندگی منصور سهراب‌پور و کارگردانی تورج اصلانی با موضوع اجتماعی صادر شد.فیلم سینمایی «لالاکن» اثری اجتماعی با موضوع کودک و نوجوان است. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: آرش پسرک رویاپردازی است که در کوران اختلافات پدر و مادرش برای در امان ماندن از دنیای آدم بزرگ‌ها از رویاپردازی‌هایش برای خود پناهگاه می‌سازد.در «حمال طلا» هم سعید آقاخانی، پیام احمدی نیا، لطف‌الله سیفی، ژاله صامتی، امید روحانی، امین آقا فرزانه، علیرضا مهران، حسن زاهدی، داوود محمدآبادی، محمود شفیع خانی و رضا شفیع خانی به ایفای نقش پرداخته اند.در خلاصه داستان این اثر آمده است: رضا، حمال طلا است. شغلش رساندن طلا و جواهرات از کارگاه به مغازه است. یک روز در مسیر از او دزدی می‌شود و او باید غرامت بپردازد. او از دوستش لویی کمک می‌گیرد اما نوسانات بازار تهران اوضاع او را بدتر می‌کند.

 

انقراض تمامی گونه‌های سینما را تهدید کرد

محمدعلی باشه‌آهنگر کارگردان سینما درباره برگزاری جشنواره فیلم مقاومت و اهمیت آن به فارس گفت: در کشور ما وقتی که کمبود بودجه می‌آید، در وهله اول رویداد‌های فرهنگی و هنری محدود می‌شود، به همین خاطر برخی از جشنواره‌ها تعطیل شدند، برخی از آنها دو سالانه شدند و ...، جشنواره فیلم مقاومت نیز از جمله جشنواره‌هایی است که امسال به علت کمبود بودجه، پانزدهمین دوره خود را کوچک‌تر برگزار کرد.وی ادامه داد: جشنواره مقاومت در جریان‌سازی این گونه سینما ـ که از نظر من مهم‌ترین گونه سینمایی است ـ هنوز راه زیادی در پیش دارد و نتوانسته است یک جریان قدرتمند در حوزه مقاومت، ایجاد کند. این موضوع نیز دلایل بسیاری از جمله دلایل اقتصادی،‌کارشناسی و تحریم بودن دارد. موضوع تحریم در بخش فیلم‌های سینمایی نیز جدی است، بسیاری از فیلم‌هایی که علاقه‌مند به حضور در جشنواره‌های ایرانی هستند، به خاطر تحریم‌ها نمی‌توانند در این جشنواره حضور پیدا کنند و از آن طرف نیز فیلمسازان ما نمی‌توانند آثار خود را به بسیاری از جشنواره‌های بین‌المللی ارسال کنند. وقتی هم که صحبت از فیلم‌های دفاع مقدس و مقاومت به میان می‌آید که دیگر به هیچ عنوان اجازه حضور فیلمسازان ایرانی را نمی‌دهند.این کارگردان سینمایی ایران افزود: در حال حاضر فیلم‌های کمدی ما که تنها گونه سینمایی هستند که مخاطب خوبی دارند و طرفداران اصلی ساخت این گونه فیلم‌ها سینماداران‌اند، چرا که از این طریق می‌تواند سود سرشاری را از آن خود و سینمایشان کنند.باشه آهنگر تصریح کرد: امروز تمامی گونه‌های سینمای ما رو به نابودی است و تنها محدود به سینمای دفاع مقدس نمی‌شود. یکی از حسن‌های سینمای دفاع مقدس این است که در طول این سال‌ها همواره باعث ارتقاء کیفی آثار شده است. اگر بررسی کنید می‌بینید که بخش‌هایی مثل فیلمبرداری، طراحی صحنه و جلوه‌های ویژه توسط آثار دفاع مقدسی ارتقاء یافته است.

نظر شما