شناسهٔ خبر: 29884340 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

بایکوت‌خبری وقایع فرانسه از سوی برخی حقوق دانان و دیپلمات‌های داخلی/ روحانی طبق اصل‌ِدیپلماتیک "عمل متقابل" ابراز نگرانی تهران را به مکرون منتقل کند

حقوق دانان و دیپلمات های مدعی دولت به خوبی می دانند که سکوت در چنین وضعیتی آن هم با وجود نابودی برجام، عدم به نتیجه رسیدن طرح اروپایی ضد تحریم و دخالت های مکرر در سیاست های دفاعی و امنیتی کشور پیام ضعف و انفعال به جهان ارسال خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  تیتریک، وقایع این روزهای فرانسه به دنبال طرح ریاضتی دولت مکرون آغاز شد، اعتراضاتی که با وجود برخورد بی نظیر نیروهای امنیتی همچنان ادامه دارد، و نشانه هایی از سرایت آن به دیگر کشورهای قاره سبز به چشم می خورد.

بنا به اعلام وزارت کشور فرانسه، روز گذشته در تجمعات اعتراضی گروه موسوم به «جلیقه زردها» در سراسر این کشور 136هزار نفر شرکت کردند که 1723 نفر از آنها دستگیر شده و 1220 نفر در بازداشت به سر می برند.

سکوت حقوق دانان و دیپلمات های مدعی دولت در برابر وقایع فرانسه/ روحانی طبق اصل دیپلماتیک

درحالیکه خشونت طلبی پلیس فرانسه علیه معترضان روز به روز بیشتر می شود، دیماه سال 96، ماکرون رئیس جمهور فرانسه در واکنش به اغتشاشات ایران، خواستار خویشتنداری دولت در برخورد با اغتشاشگران شد و سفر خود را به تهران به تعویق انداخت!

سکوت حقوق دانان و دیپلمات های مدعی دولت در برابر وقایع فرانسه/ روحانی طبق اصل دیپلماتیک

یک فعال فضای مجازی در واکنش به اقدام مکرون در صفحه توئیترش آورده است: جناب پرزیدنت! با تاثیر از روح " اصل اقدام متقابل در رفتار دیپلماتیک" از رئیس جمهور فرانسه بخواهید در برخورد با معترضان خویشتنداری کند.

این درحالی است که تیتریک پیش از این طی گزارشی با عنوان "یک بام و دو هوای مکرون و غربی که لالایی بلد است اما خوابش نمی برد" به سیاست های دوگانه رئیس جمهور فرانسه در واکنش به وقایع اغتشاش گرایانه فرانسوی ها در محله های فقیرنشین پاریس همزمان با سال نو 2018 میلادی تنها اندک زمانی پس از اغتشاشات دیماه در ایران پرداخت مبنی بر اینکه چرا کشورهای غربی که سنگ آزادی بیان و رعایت حقوق مدنی را در ایران و به بهانه آن در موارد گوناگون با اعمال فشار و تحریم های ضد ایرانی مانع حضور و پیشرفت و تعاملات ایران در عرصه های گوناگون بین المللی می شوند، در چنین موقعیت های مشابه در کشورهای خودشان طور دیگری با اعتراض کنندگان و شورش های شهروندان برخورد می کنند؟

بیشتر بخوانید:یک بام و دو هوای ماکرون در برابر اغتشاشات ایران و فرانسه/ چرایی آتش زدن بیش از 1000 خودرو در فرانسه/ غربی که لالایی بلد است اما خوابش نمی برد

 

سکوت حقوق دانان و دیپلمات های مدعی دولت در برابر وقایع فرانسه/ روحانی طبق اصل دیپلماتیک

آنچه قابل تامل است این است که؛ دولت ایران تاکنون موضع گیری قابل ملاحظه ای نسبت به وقایع اخیر فرانسه نداشته و حتی وزیر خارجه کشورمان که کوچکترین وقایع بین المللی برایش اهمیت پیدا میکند تا کنون سکوت کرده است. یک کارشناس سیاسی با تاکید بر ضرورت تماس روحانی با مکرون در خصوص وقایع فرانسه به خبرنگار تیتریک، می گوید: دولت باید نسبت به موضع گیری درباره اعتراضات فرانسه عمل متقابل کند و امروز پاریس و جهان منتظر اعلام موضع صریح و دقیق سران دولت ایران در خصوص اعتراضات فرانسه است.
 

هادی امامی ادامه می دهد: در دانش های روابط بین الملل یک گزاره علمی وجود دارد که آنقدر تکرار و تکثر پیدا کرده، بیشتر تبدیل به نوعی ضرب المثل شده است؛ و آن گزاره این مطلب است: در سیاست خارجی اصل عمل متقابل است.

اولین روش و رفتاری که بین دو دولت در پهنه سیاست بین الملل در نظر گرفته شده و بر مبنای آن، دیگر مسائل استوار می شود، همین اصل عمل متقابل می باشد.

با این مقدمه کوتاه میخواهیم وارد موضوع داغ خبری این روزهای جهان، یعنی اعتراضات فرانسه شویم. اینکه علت و ماهیت این موضوع چیست و دولت کنونی فرانسه چه برخوردی با شهروندان خود داشته و یا دیگر کشورهای مدعی آزادی و حقوق بشر چرا امروز سکوت اختیار کرده اند و حتی این پدیده که لیبرال های داخل ایران به چه دلیل ابتدا اخبار مربوط به این وقایع را بایکوت کرده و سپس نگرانی عجیبی بروز داده اند موضوع مورد نظر ما نیست.

سکوت حقوق دانان و دیپلمات های مدعی دولت در برابر وقایع فرانسه/ روحانی طبق اصل دیپلماتیک

وقایع این روزهای فرانسه به دنبال طرح ریاضتی دولت مکرون آغاز شد و با وجود برخورد بی نظیر نیروهای امنیتی همچنان ادامه دارد، و نشانه هایی از سرایت آن به دیگر کشورهای قاره سبز به چشم می خورد.

گستردگی سطح برخوردها و تنش تا حدی است که تعداد کشته شده ها هر روز افزایش یافته و تصاویر مصدومان و نحوه برخورد پلیس نگرانی ها در این خصوص را دو چندان کرده است اما این نکته ‌که دولت ما چگونه باید با چنین واقعه ای مواجه شود، درخور توجه اساسی است.

پیرو نکته ابتدایی یعنی اصل عمل متقابل باید یادآوری کرد که امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه تنها چند روز پس از اعتراضات سال گذشته ایران، واکنش نسبتاً تندی نشان داد و طی تماس تلفنی با حسن روحانی خواستار خویشتن داری در برخورد با معترضان شد، او همچنین ضمن ابراز نگرانی نسبت به افزایش کشته شدگان از حسن روحانی خواست حق آزادی بیان و تجمع معترضان رعایت شود. ریاست‌جمهوری فرانسه همچنین اعلام کرد سفر ژان ایو لودریان، وزیر خارجه این کشور به ایران را به همین دلیل به تعویق انداخته اند.

اخیراً نیز تنها 2 روز پس از آنکه مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا با انتشار بیانیه ‌ای در توئیتر آزمایش موشکی ایران را که به ادعای او اخیرا انجام شده، محکوم کرد، دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه نیز نسبت به این مساله ابراز نگرانی کرده و خواستار توقف آزمایش موشک‌های دارای قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای در ایران شده و وزیر خارجه فرانسه نیز گفت: ایران از مذاکره با اروپایی‌ها درباره مسائل موشکی و منطقه‌ای «راه گریزی» ندارد.

دولت ایران تاکنون موضع گیری قابل ملاحظه ای نسبت نداشته و حتی وزیر خارجه کشور که کوچکترین وقایع بین المللی برایش اهمیت پیدا میکند تا کنون سکوت کرده است.

سکوت امروز سران دولت اولاً عدم رعایت اصل مهم عمل متقابل در سیاست خارجی است چرا که در مورد مشابه سال پیش همین دولت فرانسه برای فشار به ایران همه توان سیاسی خود را به صحنه آورد.

سکوت حقوق دانان و دیپلمات های مدعی دولت در برابر وقایع فرانسه/ روحانی طبق اصل دیپلماتیک

حقوق دانان و دیپلمات های مدعی دولت به خوبی می دانند که سکوت در چنین وضعیتی آن هم با وجود نابودی برجام، عدم به نتیجه رسیدن طرح اروپایی ضد تحریم و دخالت های مکرر در سیاست های دفاعی و امنیتی کشور پیام ضعف و انفعال به جهان ارسال خواهد کرد؛ امروز پاریس و جهان منتظر اعلام موضع صریح و دقیق سران دولت ایران در خصوص اعتراضات فرانسه است و جای آن دارد حسن روحانی خود طی تماس تلفنی با مکرون نگرانی های تهران را منتقل سازد.

بدون شک در صورتی که ایران نسبت به این گونه وقایع صریحاً ورود کرده و نظر خود را ابراز دارد، طرف مقابل نیز به این درک خواهد رسید که در موارد مشابه نباید دخالت بی جا و مداخله جویانه کرده و بر آتش اختلافات دامن زند.

 

 

ستاره کردستانی

 

 

انتهای پیام/

نظر شما