شناسهٔ خبر: 29883571 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

غذایی محلی برای درمان درد‌های مفصلی + طرز تهیه

یک محقق و پژوهشگر طب سنتی مصرف نوعی غذا را در بهبود درد‌های مفصلی و پیشگیری از سرماخوردگی در فصل سرد سال موثر دانست.

صاحب‌خبر -
آش دانه کولانه یکی از غذاهای سنتی کردستان است و برای اولین رویش دندان کودکان، همچنین در فصل سرد سال برای تقویت بدن و جلوگیری از سرماخوردگی پخته می شود. این آش حاوی ویتامین های A، B، C، E، K، D، کربوهیدرات، سدیم، پتاسیم، اسیدفولیک، منیزیم، منگنز، فسفر، آهن، فیبر، روی(زینک)، کلسیم، پروتئین، کولین، سلنیوم، اسیدچرب امگا 3، امگا 6، گوگرد، سولفور، نشاسته و غیره است.

برای بررسی خواص آش دانه کولانه و اینکه مصرف این غذا برای چه افرادی مفید است با حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت وگو کردیم که در ادامه مشروح آن را می خوانید.

حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره خواص آش دانه کولانه گفت: آش دانه کولانه حاوی پروتئین گیاهی و حیوانی است و موجب تقویت عمومی، افزایش سطح انرژی و عضلانی شدن بدن می شود، لذا برای افرادی که کار فیزیکی سخت انجام می دهند و ورزشکاران مخصوصا بدنسازان بسیار مفید است.

وی افزود: مصرف این غذا برای کودکان در حال رشد و افراد مسن هم توصیه می شود.

عظمایی بیان کرد: این غذا تاثیر چشمگیری در تقویت قوای جنسی، ازدیاد اسپرم و درمان نازایی دارد، همچنین برای افراد کم بنیه مفید است و موجب چاقی می شود.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی افزود: خواص دیگر این غذا شامل تقویت حافظه و پیشگیری از آلزایمر، درمان دردهای مفصلی، تقویت بینایی، کنترل قند، فشار و چربی خون است.

وی اظهار کرد: فیبر بالای موجود در این غذا باعث عملکرد بهتر روده ها، هضم غذا و رفع یبوست شده، همچنین خاصیت آنتی اکسیدانی داشته و از بروز سرماخوردگی پیشگیری می کند.

عظمایی بیان کرد: این غذا به علت دارا بودن ویتامین های A، E و C خاصیت آنتی اکسیدانی داشته و موجب تقویت سیستم ایمنی بدن و محافظت از آن در مقابل انواع بیماری ها، مخصوصا سرطان ها می شود.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی اظهار کرد: آش دانه کولانه به علت دارا بودن ویتامین B12، آهن و اسید فولیک، موجب افزایش گلبول های قرمز خون و رفع کم خونی می شود، لذا برای افراد مبتلا به کم خونی، زنان باردار و جنین مفید است.

وی بیان کرد: وجود ویتامین های A، E، C، D، B و املاح معدنی فراوان در این غذا، باعث طراوت، جوان سازی و تقویت پوست و مو می شود.

عظمایی گفت: این غذا حاوی ویتامین D، کلسیم، منیزیم و سلنیوم است که موجب تقویت و استحکام استخوان و دندان شده و از بروز آرتروز و پوکی استخوان جلوگیری می کند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی اظهار کرد: آش دانه کولانه به علت داشتن امگا 3 و سایر املاح معدنی، باعث تقویت و عملکرد بهتر سیستم مغزی و قلبی عروقی می شود.
مواد لازم آش دانه کولانه (6 تا 7 نفر)

گندم 500 گرم

نخود 250 گرم

عدس 250 گرم

آب به مقدار لازم

لوبیا قرمز 250 گرم

پیاز 4 تا 5 عدد متوسط

مرزه خشک به مقدار لازم

روغن دمبه یا کنجد به مقدار لازم

قلم گوسفند 3 عدد (یا گوشت چرخ کرده 300 گرم)

ادویه جات (فلفل قرمز، زردچوبه، نمک) به مقدار لازم
طرز تهیه آش دانه کولانه

گندم، نخود، لوبیا و عدس را از یک روز قبل جداگانه در آب سرد خیس می کنیم.

سپس گندم، نخود، لوبیا و عدس را در قابلمه ریخته، قلم و آب را اضافه می کنیم و اجازه می دهیم بپزد.

وقتی آش پخت و لعاب دار شد مرزه خشک را اضافه کرده و صبر می کنیم تا جا بیافتد.

درون ماهیتابه پیاز را نگینی خرد کرده و با مقداری روغن تفت می دهیم.

پس از پختن آش آن را درون ظرفی ریخته و با پیاز داغ تزئین می کنیم.

نکته: در صورت استفاده از گوشت چرخ کرده به جای قلم، گوشت ها را به صورت کوفته قلقلی به همراه پیاز تفت می دهیم و برای تزئین آش از آن استفاده می کنیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران

برچسب‌ها:

نظر شما