شناسهٔ خبر: 29883158 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: سنا | لینک خبر

مدیرعامل کارگزاری تامین سرمایه نوین عنوان کرد:

صنعت کارگزاری، رکن پرریسک بازار سرمایه

در شرایط فعلی صنعت کارگزاری با دو ریسک درونی و بیرونی مواجه است و این ریسک ها بر فعالیت بازار سرمایه نیز اثرگذار هستند.

صاحب‌خبر -


عضو هیات مدیره کانون کارگزاران عنوان کرد 12 آذر ماه امسال مجمع فوق العاده کانون کارگزاران بورس برگزار شد و هفت عضو هیات مدیره کانون انتخاب شدند. چهار عضو قبلی دوباره رای آوردند و سه عضو جدید به اعضای هیات مدیره وارد شدند.

علیرضا تاجبر، مدیرعامل کارگزاری تامین سرمایه نوین و عضو هیات مدیره کانون کارگزاران ضمن بیان مطلب فوق و با اشاره به اینکه اعضای هیات مدیره قبلی با ریسک های متفاوتی در صنعت کارگزاری مواجه بودند، به پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، گفت: عملکرد هیات مدیره قبلی بسیار قابل قبول بود و صنف هم با انتخاب حداکثر اعضای قبلی، هیات مدیره جدید را انتخاب کردند.

عضو هیات مدیره کانون کارگزاران ادامه داد: در شرایط فعلی صنعت کارگزاری با دو ریسک درونی و بیرونی مواجه است و این ریسک ها  بر فعالیت بازار سرمایه نیز اثرگذار هستند.

وی افزود: ریسک های ناشی از  قوانین و مقررات از جمله ریسک های درون صنعت کارگزاری است. مسایلی که بر سر موضوع اعتبارات مطرح بود و همچنین روزهایی که بازار سرمایه وارد رکود می شود، روزهای سختی را برای کارگزاران رقم می زند. در عین حال، مسایل پرسنلی و هزینه آنها نیز در شرایط رکودی مطرح است.

مدیرعامل کارگزاری تامین سرمایه نوین از مالیات، به عنوان یکی از مهم ترین ریسک های بیرونی بازار سرمایه نام برد که بر فعالیت این صنعت اثر می گذارد و تصریح کرد: ریسک تامین اجتماعی و ریسک عوارض کسب و پیشه نیز از دیگر ریسک های این صنعت به شمار می رود.

تاجبر با تاکید بر اینکه هیات مدیره کانون کارگزاران با سایر هیات مدیره ها متفاوت است، توضیح داد: جلسات هیات مدیره کانون کارگزاران هر هفته برگزار می شود و نیمی از روز کاری عضو هیات مدیره را می گیرد.

وی معتقد است که صنعت کارگزاری صنعت پرریسکی است و هر هفته یک ریسک جدید نیز به این صنعت افزوده می شود، از همین رو باید طرح های توسعه ای جدیدی را در نظر گرفت.

این کارگزار بازار سرمایه ابراز امیدواری کرد که در دوره آتی، رتبه بندی کارگزارن مانند اصناف دیگر توسط اتحادیه انجام شود. در برخی قوانین و مقررات که به تناسب زمان خاصی وضع شده است، تغییراتی ایجاد شود. از همه مهم تر تلاش کنیم تا مانند سایر ارکان بازار، به عمق بازار سرمایه بیفزاییم و سواد مالی و فرهنگ سرمایه گذاری را در بازار سرمایه ارتقا دهیم.

مدیرعامل کارگزاری تامین سرمایه نوین اعضای جدید هیات مدیره کانون کارگزاران را برشمرد و گفت: کارگزاری های توسعه معاملات کیان‌، آتیه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، کارآمد، بانک سامان، بانک کارآفرین، تأمین سرمایه نوین و بانک مسکن‌ هفت عضو جدید و کارگزاری های بانک سپه و فاراب به عنوان اعضای علی البدل انتخاب شدند.

عضو هیات مدیره کانون کارگزاران در پایان عنوان کرد: نکته ای که باید امروز مورد توجه ارکان بازار سرمایه قرار گیرد، اهتمام در فرهنگ سازی و جایگزینی سرمایه گذاری در بازار سرمایه به جای بازار ارز و سکه و ... در جامعه است؛  به خصوص که ارکان نظام به پشتیبانی از این بازار پرداخته و سران کشور حمایت خود را از بازار سرمایه اعلام کرده اند.

وی افزود: تجربه اثبات کرده ورود مستقیم آحاد جامعه به بازار سرمایه از طریق دریافت کد سهامداری و اقدام به معاملات برخط، به رفتار هیجانی و احساسی و واکنش بیش از حد به اخبار منجر می شود و در بازار سرمایه کشور نهادهای مالی واسط شامل صندوق های سرمایه گذاری، شرکت های مشاوره و سبدگردان به صورت مطلوبی معرفی نشده اند. لذا باید در این خصوص از تجربیات و قواعد جهانی استفاده کرد و سرمایه گذاران را از مجرای اصولی به بازار سرمایه هدایت کرد.

نظر شما