شناسهٔ خبر: 29882908 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

الاخبار گزارش داد

فرار نتانیاهو و بن‌سلمان از بحران‌ها با برگرداندن نگاه‌ها به سمت لبنان

یک روزنامه لبنانی گزارش داد نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و ولی‌عهد سعودی برای کم کردن توجهات از بحران‌های کنونی که گریبان آنها را گرفته، سعی می‌کنند نگاه‌ها را به سمت مرز لبنان یا روند تشکیل دولت این کشور متمایل کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه «الاخبار» در گزارشی نوشت «محمد بن سلمان» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی تلاش می کنند با شناور گذاشتن روند تشکیل دولت لبنان از بحران‌های خود یعنی فساد نتانیاهو و قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد (+) فرار کنند.

این روزنامه لبنانی نوشت در این جو متشنج، «سعد الحریری» نخست‌وزیر مکلف برای شرکت در «کنفرانس سرمایه‌گذاری در لبنان» به لندن –که هفته جاری برگزار می‌شود- می‌رود تا بحران دولت لبنان وارد مسیر جدیدی از پیچیدگی شود. وی به جای اینکه سعی جدی برای حل بحران دولت داشته باشد در غیبتی عمدی از وظیفه محوله فرار می‌کند.

الاخبار در ادامه گزارش خود اعلام کرد شاید مهم‌ترین تحولات در پایان هفته جاری، تکیه دشمن صهیونیستی به نخست‌وزیر نتانیاهو و نیز سعودی به ولیعهدی بن سلمان بر نقشه‌ای بود تا نگاه‌ها را از بحران داخلی نتانیاهو و نیز دست داشتن بن‌سلمان در قتل خاشقچی در کنسولگری سعودی در استانبول منصرف کند و آن طرح متمرکز کردن نگاه‌ها بر لبنان و مقاومت بود.

فشار موازی میان تحریک‌های دشمن اسرائیلی در جنوب لبنان (+) و ورود سعودی به خط بحران داخلی در لبنان آشکار شده است؛ عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی و نیز بیانیه پایانی نشست شورای همکاری خلیج فارس (در دیروز/یکشنبه) به لبنان پرداختند؛ سعودی‌ها خبرنگاران زیادی از لبنان دعوت کرده بودند تا تلاش کنند رسانه‌های لبنان در راستای خدمت به مداخله سعودی در لبنان به کار بگیرند.

الجبیر دیروز طی اتهام‌زنی‌هایی مدعی شد ریاض نمی‌پذیرد که ایران یا حزب‌الله در تشکیل دولت آینده لبنان نقش داشته باشند زیرا یقین دارد این موضوع، لبنان را به سمت ویرانی پیش می‌برد.

در ادامه این گزارش آمده است همزمان با تبلیغات صهیونیستی و تلاش این رژیم برای ایجاد تنش در مرزها، در داخل (لبنان) سعی می‌شود درباره سلاح مقاومت و نقش آن اختلاف‌افکنی و ادعا شود که این سلاح بار اقتصادی و امنیتی برای لبنانی‌ها دارد؛ همه اینها در راستای تعمیق شکاف‌ میان سعد الحریری از یک سو و «میشل عون» رئیس‌جمهور و حزب‌الله از سوی دیگر صورت می‌گیرد.

الاخبار افزود در برابر این تحولات و تلاش‌های اسرائیلی-سعودی به نظر نمی‌رسد سعد الحریری برای حل بحران دولتش عجله داشته باشد و او به همراه ریاض بر وی شرایط منطقه‌ای و معادلات داخلی و خارجی حساب باز کرده‌‌اند.

«محمد رعد» رئیس فراکسیون «الوفاء للمقاومه» در پارلمان لبنان در همین زمینه اعلام کرد نخست‌وزیر مکلف اشتباه می‌کند و مردم لزوما نباید این اشتباه را تحملل کنند؛ وی باید محاسباتش را تصحیح کند خصوصا اینکه دولت آینده قرار است عنوان «دولت وحدت ملی» را به خود اختصاص دهد و این یعنی اینکه همه کسانی که بر اساس نتایج انتخابات حق مشارکت در دولت را پیدا کرد‌ه‌اند در آن دست داشته باشند.

اما «نهاد المشنوق» وزیر کشور لبنان اعلام کرد سعد الحریری قصد ندارد در نتیجه افزایش فشارها از مسئولیت خود برای تشکیل دولت کنار بکشد . تلویزیون «المستقبل» نیز در پاسخ به سخنان محمد رعد مدعی شد نخست‌وزیر مکلف در محاسبات سیاسی و قانونی خود اشتباه نکرده است؛ کسانی در این محاسبات اشتباه کرده‌آند که می‌خواهند مسئولیت اشتباهات خود را به عهده الحریری قرار دهند و تبعات تعویق در تشکیل دولت را متوجه او کنند؛ آنها همان کسانی هستند که در روند تشکیل دولت در 15 دقیقه پایانی سنگ‌اندازی کردند.

در پایان گزارش الاخبار آمده است در سایه اختلافات قدیمی میان 14 و 8 مارس مشخص نیست عون تا کجا بر الحریری برای تشکیل دولت اعمال فشار می‌کند خصوصا اینکه تیم الحریری اعلام کرده‌‌ است پیامی که میشل عون می‌خواهد به پارلمان بفرستد تا سعد الحریری را تشویق به تشکیل دولت کند(+) از نظر قانون غیرالزام‌آور است. منابع آگاه اعلام کرد نبیه بری در تلاش برای آرام کردن فضای متشنج کنونی میان الحریری و عون و حزب‌الله است.

سعد الحریری از 200 روز پیش مأمور به تشکیل کابینه شد، اما با گذشت این مدت هنوز موفق به این امر نشده است.

انتهای پیام/ص

نظر شما