شناسهٔ خبر: 29882284 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی:

خراسان جنوبی به دنبال کشاورزی حفاظتی برود/ تهیه طرح جامع خاک

بیرجند- رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی خواستار توسعه طرح کشاورزی حفاظتی در استان شد و گفت: باید طرح جامع حفاظت خاک تهیه شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، غلامرضا قوسی صبح دوشنبه در همایش روز جهانی خاک در استان بیان کرد: خاک و آب دو عامل مهم، اساسی و حساس برای تولیدات بخش کشاورزی است.

وی با بیان اینکه در زمینه راندمان آب و افزایش بهره وری آن اقدامات خوبی انجام شد، افزود: علی رغم اینکه خاک منبع آب بوده، به نقش آن در تولید کمتر توجه شده است.

قوسی با بیان اینکه سرشت انسان، منبع رویش موجودات و منابع غذایی خاک است، اظهار کرد: اگر خاک نباشد، آب نیز نمی تواند حضور داشته باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی فرسایش ها، تغییرات دمایی، سیلاب، آلودگی های زیست محیطی، استفاده بی رویه از سموم شیمیایی را عوامل مخرب خاک دانست و افزود: تغییر کاربری های مجاز و غیر و مجاز هر روز به اراضی مستعد کشاورزی خسارت می زند.

وی با بیان اینکه در خراسان جنوبی ۴۸۰ هزار هکتار اراضی قبل کشت داریم، افزود: از این میزان سالانه تنها ۱۵۰ هزار هکتار کشت می شود.

قوسی با بیان اینکه ۲۰ درصد اراضی حاصل خیر و دارای مواد آلی خاک هستند، اظهار کرد: باید عملیات خاک ورزی انجام شود تا بتوانیم ۴۸۰ هزار هکتار را زیر کشت محصول ببریم.

وی با بیان اینکه خاک، سرمایه ملی در بخش کشاورزی است، بیان کرد: متولیان بخش کشاورزی باید به دنبال تقویت کربن و تقویت مواد آلی خاک بروند که این امر نیازمند همکاری مردم است.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از اجرای طرح کشاورزی حفاظتی در سطح کشوری خبر داد و گفت: کاهش ۳۵ درصدی تولید کاهش، کاهش ۸۰ درصدی انرژی و افزایش ۵۰ درصدی درآمد ناخالص از جمله نتایج مطلوب اجرای این طرح است.

وی با تاکید بر اینکه این طرح باید در خراسان جنوبی اجرایی شود، گفت: شوری آب، کمبود باران و خشکسالی ها می طلبد خراسان جنوبی به سمت اجرای طرح کشاورزی حفاظتی برود.

قوسی سالانه ۲۵ هزار تن کود فسفات، اوره و پتاسیم سهم خراسان جنوبی بوده که به خاک اضافه می شود، اظهار کرد: با اجرای این طرح این میزان پتاسیم و فسفات تامین می شود.

وی از اجرای برنامه جامع خاک خبر داد و گفت: این برنامه باید در مجلس تصویب، به قانون تبدیل شده و به همه متولیان ابلاغ شود.

قوسی خواستار ایجاد بانک اطلاعاتی اراضی کشاورزی و مستعد کشت شد و گفت: همچنین باید برنامه جامع و کامل حفاظت خاک تهیه شده و به عنوان یک واحد درسی برای دانش آموزان ارائه شود.

نظر شما