شناسهٔ خبر: 29881944 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

مدیر عامل فاوای شهرداری :

برای رسیدن به شهر هوشمند باید گام به گام پیش رفت

سیناپرس: مدیر عامل سازمان فاوا شهرداری تهران در آین گشایش همایش بین المللی تهران هوشمند گفت: فاز اول برنامه هوشمندسازی شهر تهران تا سال ۹۸ اجرایی می شود .

صاحب‌خبر -

 همزمان با هفته تهران هوشمند، دومین همایش و نمایشگاه تهران هوشمند امروز -دوشنبه- در برج میلاد با حضور محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ، مهندس محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران، دکتر محمد فرجود مدیر عامل فاوای شهرداری و تنی چند از مسئولان دولتی افتتاح شد.

فرجود در سخنانی در مراسم گشایش همایش، با بیان این که سازمان فاوا، دبیرخانه تهران هوشمند و میهمانان داخلی و خارجی همایش با دغدغه مشترکی به نام شهر هوشمند گرد آمده اند، اظهار داشت :در اولین همایش شهر هوشمند در اسفند ماه سال گذشته اموختیم برای رسیدن به شهر هوشمند باید گام به گام پیش رفت تا کیفیت زندگی شهروندان را ارتقا داد.
وی ادامه داد: حرکت خود را به سمت تهران هوشمند آغاز کردیم و برنامه ریزی کردیم. از اموخته های جهانی بهره گرفتیم اما در این مسیر هر آنچه را فرا گرفتیم در قالب اسناد به شکل عمومی به مردم ارایه دادیم و به ذینفعان منتقل کردیم. برنامه تهران هوشمند را در مراسم بین المللی نیز ارایه کردیم.
مدیر عامل فاوای شهرداری تهران با بیان این که در این مسیر در پی گفتمان با همه بازیگران بودیم تا نظرات آنها را احذ کنیم، افزود: راهبردهای ذینفعان را در برنامه اعمال کردیم و تلاش کردیم شفافیت و تصمیم گیری مبتنی بر داده را اراپه کنیم؛ ده ها جلسه با مدیران شهری برگزار کردیم واز نظرات آن ها در طرح شهر هوشمند استفاده کردیم. یکی از محورهای حرکت ما تفاهم بوده و تفاهنامه هایی را امضا کردیم.
به گفته فرجود، در مسیر تهران هوشمند اموختیم که مهم ترین حکمروای هوشمند مشارکت شهروندان است و سامانه ای را با نام با هم ایجاد کردیم؛ برنامه متعددی را با استارت اپ ها برگزار کردیم و حتی اولین مرکز توسعه فناوری های شهر هوشمند را با دانشگاه صنعتی شریف افتتاح کردیم. چالش نو آِوری شهری را نیز در همین راستا برگزار کردیم.
«علاوه بر این، سعی کردیم اقدامات اجرایی داشته باشیم. سامانه تهران من را کلید زدیم و برای هر شهروند یک حساب کاربری ایجاد کردیم تا بتوانند نیازهای شهری خودشان را تامین کند.کیوسک های شهری را راه اندازی کردیم. بعد از گذشت 9 ماه مجموعه برنامه هایی اجرایی را در دستور کار خود قرار دادیم که برای اولین بار می گوییم. فاز اول حرکت به سمت هوشمندی است که تا انتهای سال ۹۸ به مرحله اجرا در خواهد آمد».
فرجود درباره برنامه های همایش امسال نیز گفت: سخنرانی های کلیدی داریم و نشست های مختلفی را در حوزه های مختلف داریم. سعی می کنیم دراین خصوص صحبت کنیم که مسیر شهر هوشمند باید از کجا شروع شود. یک بخش نوآوری داریم و سرویس های نوآِورانه شهر هوشمند را می توانید در آن ببینید. نمایشگاهی از دستاوردهای شهر هوشمند را داریم و سعی کردیم تصمیم گیران را در مواجهه با ارایه دهندگان راهکار و محصول را کنار هم قرار بدهیم و ازاین سرویس ها در رفع مشکلات شهر استفاده کنیم.
به گزارش ایرنا، در همایش بین المللی دو روزه تهران هوشمند 10 نشست تخصصی با موضوع شهر هوشمند برگزار می شود که محورهای آن «نقشه راه شهر هوشمند؛ از ایده تا بلوغ»، «الگوهای مشارکت ذینفعان»، «زیست بوم نوآوری در شهر هوشمند»، «حکمروایی هوشمند و تحول دیجیتال»، «پایداری و زیست پذیری هوشمند سازی شهری و نهادهای ملی» است.
به گفته امیر بیات دبیر اجرایی دومین همایش و نمایشگاه بین المللی تهران هوشمند، آندری بلوزروف مشاور استراتژی و نوآوری مسکو و دمیتری کاراندین مدیر پروژه آزمایشگاه هوشمند این شهر از جمله مهمانان خارجی این همایش هستند که به انتقال تجربیات خود در خصوص روند توسعه شهر هوشمند در مسکو و چالش‌ها و فرصت‌های آن، مسیر رسیدن به شهر هوشمند و پروژه آزمایشگاه شهر هوشمند مسکو می پردازند.
این همایش بین المللی تا عصر روز سه شنبه 20 آذر ادامه دارد و ضمن آن، تعدادی از فعالیت های سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران رونمایی می‌شود.
برنامه های دیگری نیز برای این دو روز تدارک دیده شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به افتتاح مرکز فناوری های هوشمند شهری در منطقه 9، رونمایی از دستاوردهای شهر هوشمند در منطقه 2، تور آموزشی مرکز آمار و رصد شهری اشاره کرد.

گفتنی است،  در هفته تهران هوشمند(۱۴ تا ۲۰ آذر) علاوه بر برگزاری دومین همایش و نمایشگاه تهران هوشمند، روز شنبه ۱۷ آذرماه کارگاه های آموزشی شهر هوشمند برگزار شد و روز یکشنبه ۱۸ آذرماه مرکز فناوری های هوشمند شهری افتتاح و از دستاوردهای شهر هوشمند شهرداری تهران رونمایی شد.
همچنین همزمان با دومین همایش و نمایشگاه «تهران هوشمند»، چهارمین کنفرانس اینترنت اشیا ایران نیز با حمایت همراه اول از روز شنبه ۱۷ آذر تا چهارشنبه ۲۱ آذر ماه در حال برگزاری است که افتتاحیه آن ۱۷ آذرماه با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مرکز همایش شهید قندی وزارت ارتباطات برگزار شد.

لینک کوتاه

نظر شما