شناسهٔ خبر: 29881927 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

الجبیر: تداوم مذاکرات برای تشکیل ائتلاف عربی -آمریکایی ضدایران/ دور جدید همکاری امنیتی با آمریکا را از سر می گیریم

برخی کشورهای شورای همکاری، مصر و اردن در حال گفت و گو با آمریکا برای دستیابی به یک ساز و کار امنیتی جدید در منطقه برای حمایت از آن در برابر تجاوزات خارجی هستند

صاحب‌خبر -

«عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان گفت: برخی کشورهای شورای همکاری، مصر و اردن در حال گفت و گو با آمریکا برای دستیابی به یک ساز و کار امنیتی جدید در منطقه برای حمایت از آن در برابر تجاوزات خارجی هستند.


به نوشته روز دوشبه روزنامه رأی الیوم، وی در کنفرانس خبری در ریاض پس از اتمام نشست شورای همکاری خلیج فارس مدعی شد که هدف این ساز و کار امنیتی در خاورمیانه حمایت از تجاوزات خارجی و تقویت روابط بین آمریکا و کشورهای منطقه است.

گفتگو درباره تشکیل ائتلاف عربی - آمریکایی ضد ایران 

الجبیر در پاسخ به پرسشی درباره گفت و گوهای تشکیل ائتلاف عربی - آمریکایی ضد ایران گفت: گفت و گو ها بین آمریکا و کشورهای حاشیه خلیج فارس در این باره ادامه دارد.
گزارش های رسانه ای در ماههای گذشته از احتمال تشکیل ائتلاف عربی- آمریکایی ضد ایران شبیه ناتو در خاورمیانه خبر داده بودند.


پروژه ایران هراسی یکی از طرح های آمریکا برای دوشیدن ثروت های کشورهای عربی و فروختن تسلیحات نظامی این کشور به کشورهای منطقه است. ائتلاف مزبور تا به امروز با توجه به اختلاف هایی که اعضای شورای همکاری محقق نشده و آخرین تلاش نیز برای ایجاد انسجام در شورای همکاری ناکام ماند درحالی که ترامپ از روز نخست بحران در میان اعضای شورای همکاری سعی داشته آنها اختلاف ها را کنار بگذارند.

مخالفت با تحویل دادن 2 سعودی در ارتباط با قتل خاشقجی به ترکیه

وزیر خارجه عربستان با تحویل دو نفر از شهروندان این کشور به ترکیه در ارتباط با قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار و مخالف سعودی مخالفت کرد.
وی گفت: ما شهروندانمان را تحویل نمی‌دهیم. جالب است کشوری که اطلاعات قانونی لازم را در اختیار ما قرار نمی‌دهد حکم جلب (شهروندان ما را) صادر می‌کند.


دادستانی استانبول در ادامه رسیدگی به پرونده خاشقجی، برای «احمد العسیری» و «سعود القحطانی»، دو مقام برجسته و نزدیک به محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان ، قرار بازداشت صادر کرده بود. دولت ترکیه از عربستان خواست که این دو متهم را به آن کشور تحویل دهد.

انتظارات عربستان از قطر 

الجبیر درباره بهبود روابط با قطر نیز گفت: منتظریم قطر به خواسته‌هایمان عمل کند.
وی افزود که این شورا به همکاری با همه اعضا به‌منظور رسیدن به اهدافی که شورای همکاری خلیج فارس به‌دنبال آن است چشم دوخته‌ است.
وی گفت که درخواست‌هایی از قطر شده است و این‌که دوحه عضو فعالی در شورای همکاری خلیج فارس باشد به خودش بستگی دارد. ما منتظریم که قطر اقداماتی را که خواسته‌ایم انجام دهد.
الجبیر ادعا کرد که اعضای شورای همکاری خلیج فارس اصرار دارند که بحران در روابط با قطر هیچ‌گونه تأثیری بر کار این شورا نداشته باشد.
سی و نهمین نشست سالانه شورای همکاری خلیج فارس که در ریاض برگزار شد، زیر سایه اختلافات میان کشورهای عضو این شورا و عدم حضور امیر قطر قرار گرفت.
تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر، دعوت ملک سلمان برای حضور در این نشست را نپذیرفت و سلطان المریخی، وزیر مشاور در امور خارجه این کشور به عنوان سرپرست هیات نمایندگی قطر در این نشست شرکت کرد.
رد دعوت شاه عربستان از سوی امیر قطر موجب شد تا بحرین به مساله واکنش نشان بدهد و قطر را برای چنین تصمیمی سرزنش کند. خالد بن حمد آل خلیفه، وزیر خارجه بحرین در توییتی نوشت: 'امیر قطر باید درخواست‌های منصفانه (کشورهای تحریم کننده) را می‌پذیرفت و در نشست شرکت می‌کرد.'
این توییت با واکنش احمد بن سعید الرمیحی، مدیر دفتر اطلاعات وزارت خارجه قطر روبه‌رو شد که گفت : قطر می‌تواند خودش برای خودش تصمیم بگیرد.
همزمان با مجادله علنی قطر و بحرین، شیخ صباح احمد جابر صباح، امیر کویت در سخنرانی خود از طرفین خواست تا به تبلیغات رسانه‌ای علیه یکدیگر پایان دهند و اتحاد منطقه‌ای را حفظ کنند.
نشست سالانه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در حالی به میزبانی ریاض برگزار می‌شود که عربستان در هفته‌های اخیر با بحران قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار در کنسولگری این کشور در استانبول روبه‌رو بوده است. 

کلمات کلیدی

عادل الجبیر

تشکیل ائتلاف عربی آمریکایی

عربستان سعودی

نظر شما