شناسهٔ خبر: 29881841 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

کاهش رتبه ایران در مرگ و میر‌های ناشی از تصادفات/ کاهش حدود ۴ درصدی مصرف لبنیات و شیر

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: کاهش مرگ و میر ناشی از تصادف در ایران نتیجه پیگیری‌های مستمر وزارت بهداشت و سازمان مربوطه است.

صاحب‌خبر -

جنیدی / کاهش رتبه ایران در مرگ و میرهای ناشی از تصادفات / کاهش 3.9 درصدی مصرف لبنیات و شیر به دلیل افزایش قیمتبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت صبح امروز در نشست خبری که در وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار کرد: بر اساس آخرین آمار سازمان بهداشت جهانی و اطلاعات بدست آمده از 175 کشور دنیا، طی 15 سال گذشته  اقداماتی سازنده برای کاهش تصادفات و مرگ و میرهای ناشی از آن از طریق دولت‌ها انجام شده است.

حریرچی ادامه داد: در این بین ایران از نظر بالاترین میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات از رتبه 8 به جایگاه پنجاه و سوم دنیا رسیده است و این موفقیت در کاهش مرگ و میر‌ این حوزه  آمار فوت‌های ناشی از تصادفات را به 20.5 درصد به ازای هر صد هزار جمعیت رسانده است.

وی ادامه داد: بر اساس گزارشات اولیه بیشترین مرگ و میر به ازای هر صد هزار نفر از 35.8 به 34.1 و 32.2 رسیده است و کشور رتبه 5 و 8 را از نظر میزان مرگ و میر دارد.

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص مصرف شیر و لبنیات گفت: مصرف شیر و لبنیات در کشور به دلیل افزایش قیمتی که در 6 ماه گذشته رخ داده است به میزان 3.9 درصد در شهر تهران کاهش پیدا کرده است. این آمار در سطح کشور معنادار نبوده اما با توجه به این که میزان مصرف شیر و لبنیات در ایران کمتر از استاندارد دنیاست، به عنوان یک هشدار خواهد بود.

وی ادامه داد: امروزه شاهد کاهش مصرف شیر در بین مردم هستیم و از خانواده‌ها تقاضا داریم مواد لبنی و شیر را با غذاهای چرب و شور جایگزین کنند.

وی تاکید کرد: وقتی فشار مالی به خانواده‌ها وارد می‌شود شیر و مواد لبنی از صنایع غذایی حذف می‌شود و ما باید در این زمینه فرهنگ سازی کنیم، همچنین به دلیل آنکه فرزندان ما از کودکی به خوردن شیر عادت نکرده و به‌جای آن با غذاهای چرب و شور اخت می‌گیرند، ممکن است در بزرگسالی تمایل زیادی به مصرف شیر نداشته باشند از این رو باید در این زمینه فرهنگ‌سازی انجام شود.

حریرچی در خصوص کاهش هزینه‌های فقرزای سلامت گفت: هزینه‌های فقرزای سلامت در سال 95 از 0.8 به 71 صدم در سال 94 و 0.6 درصد کاهش پیدا کرده است و این آمار حکایت از کاهش تعداد 162 هزار نفر به هزینه‌های فقرزا شده‌اند.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: هزینه فقرزا در حوزه سلامت، هزینه‌ای است که فرد را به دلیل بیماری و پرداخت از جیب به زیر خط فقر خواهد برد، این پرداختی‌ها شامل هزینه‌‌های پرداختی از جیب شامل دریافت خدمات بهداشتی درمانی است و ناکارآمدترین شیوه در تأمین هزینه در حوزه سلامت محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: هزینه‌های فقرزا سبب فشار مالی و افزایش فقر می‌شود، خوشبختانه کاهش پرداختی از جیب مردم از سال 89 از میزان 59 درصد به 38.7 درصد در سال‌های 94 و 95 رسیده و همین مسئله باعث شده است تا مجلس بر اساس برنامه ششم، سطح انتظارات خود را در موضوع هزینه‌های پرداختی از جیب، از 30 درصد به 25 درصد کاهش دهد.

حریرچی با اشاره به اینکه میزان پرداختی از جیب مردم در سال 95 به 35 درصد رسیده است اما هنوز راه طولانی تا عدد 25 داریم، افزود: افزایش نقش بیمه‌ها در حمایت از افراد، درمان و به حداقل رساندن رابطه مالی بیمار با ارائه کنندگان خدمات درمانی، باعث کسب موفقیت بیشتر در حوزه سلامت می‌شود.

کاهش هزینه‌های درمان خانواده‌ها با افزایش تورم

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: افزایش تورم در اوایل دهه 70 به محدود شدن قدرت خرید خانواده‌هایی منجر شد که درآمد ثابت و متوسط داشتند،‌ در واقع خانواده‌ها مجبور شدند از هزینه‌های بهداشت و درمان و آموزش خود کاسته و درآمدهای خود را صرف هزینه‌های خوراک و حمل و نقل کنند، اتفاقی که حمایت مالی دولت و بیمه‌ها را افزایش می‌دهد، در این راه دولت و بیمه‌ها باید  حمایت مالی خود را از بیمه شدگان افزایش دهند.

وی اضافه کرد: یکی از راه‌های حمایت از افراد جامعه، به خصوص قشر آسیب پذیر و افراد با درآمد ثابت و متوسط رو به پایین انتقال منابع و بودجه به حوزه  سلامت و هدفمندی یارانه به  سلامت است.

تبلیغ پیام‌های بهداشتی توسط سلبریتی‌ها

حریرچی در خصوص اظهارات مهناز افشار گفت: پیام‌های بهداشتی باید بوسیله متخصصان و صاحب نظران باید به مردم انتقال داده شود اما به دلیل خارج بودن از حوصله مردم، از سلبریتی‌ها برای انتقال این پیام‌های آموزشی استقبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: مصرف نالوکسان هیچ خطری برای افراد معتاد ندارد و تنها تاثیرات روانی را خنثی کرده و توهم را کاهش می‌دهد.

حریرچی ادامه داد: مصرف نالوکسان در 10 کشور در داروخانه و خارج داروخانه به‌صورت تزریق، استنشاقی وجود دارد اما در کشور ما مصرف بیمارستانی دارد که در معتادین اوردوز مورد استفاده می‌شود تا افراد را از مرگ نجات دهد و باز هم تاکید می‌کنم هیچ خطری برای افراد ندارد و تنها نعشگی را از بین می‌برد.

وی ادامه داد: این دارو برای افرادی که بیش مصرف مواد مخدر داشته و در حال ترک هستند عوارضی خطرناک دارد که به اصطلاح اوردوز نام دارد، زندانیانی که پس از آزادی اقدام به مصرف مواد مخدر می‌کنند به دلیل عادت نداشتن بدنشان ممکن است دچار اوردوز شد و زمانی که افراد به مراکز درمانی منتقل می‌شوند داروی نالوکسان به آن‌ها تجویز می‌شود. این ماده مخدر به سبب مصرف این دارو به سلول‌ها نمی‌چسبد که اصطلاحا به آن آنتاگونیست گفته می‌شود و باعث نجات فرد اوردوز شده خواهد شد.

حریرچی اظهار کرد: بر اساس قوانین ایران و برخی از کشورها، داروی نالوکسون در بیمارستان تجویز می‌شود، البته در بسیاری از کشورهای دنیا این دارو در خارج از بیمارستان یا داروخانه در دسترس افرادی که دارای اعتیاد شدید بوده نیز قرار می‌گیرد.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: داروی نالوکسان که به تازگی اسپری بینی آن درست شده به صورت خوراکی است برای گروه‌های پر خطر که اعتیادی شدید دارند استفاده می‌شود و برخی از کشورها آن‌ را ارائه می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه داروی نالوکسان تزریقی باید همراه آموزش‌های لازم به افراد مورد نیاز داده شود، افزود: بر اساس توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت شرایط باید به گونه‌ای فراهم شود که با آموزش‌های خوب بتوان از داروی نالوکسان استفاده کرد. با وجود اینکه این دارو می‌تواند عوارضی را برای معتادان معمولی به همراه داشته باشد اما به طور کلی عوارضی بسیار خطرناک ندارد.

حریرچی ادامه داد: پیشنهاد می‌کنیم اگر هنرمندان قصد دارند در زمینه‌های سلامت به ما کمک کنند، بهتر است محتوای پیام خود را با انجمن مربوطه در میان بگذارند، زیرا ممکن است درک مردم نسبت به محتوای گفته شده با مطلب اصلی متفاوت باشد و در این حالت برداشت مردم مهم است.

سخنگوی وزارت بهداشت اضافه کرد: در حال حاضر وزارت بهداشت شکایتی از خانم بازیگر نکرده است و احضار این فرد به دادسرا شاید از طرف دادستانی باشد.

وی اظهار کرد: یک انسان عامل و متخصص که مسلط به فن بیان است پیام‌های بهداشتی درمانی را منتقل می‌کند اما مسئله مهم این است که برخی از جوانان به این موارد گوش نمی‌دهند و به نظرم بسیاری از ورزشکاران و هنرمندان ابزاری خوب برای انتقال مطالب هستند. معتقدم که محتوای پیام‌ها باید کاملا علمی و به روز باشد زیرا به طور مثال بیماری مالاریا در بسیاری از کشورها یک مشکل مهم محسوب می‌شود اما در کشور ایران اینگونه نیست و به نظرم پیام‌های بهداشتی که از سوی افرادهای معروف منتشر می‌شود باید بر اساس سیاست‌های وزارت بهداشت با عنوان سلامت کشور باشد.

حریرچی اضافه کرد: 2 سیاست در خصوص مواد مخدر در ایران پیگیری می‌شود که در سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری جهت مبارزه با اعتیاد 2 رویکرد کاهش اعتیاد و مبارزه با قاچاق و مواد مخدر همچنین کاهش آسیب وجود دارد و امروزه در حدود 7 هزار کاهش آسیب اعتیاد در ایران فعالیت می‌کنند.

وی اضافه کرد:کاهش میزان اعتیاد و مبارزه با آن نخستین هدف است اما در حالت دوم هدف کاهش آسیب اجتماعی است، به این معنی که اگر فردی اعتیاد به تزریق دارد باید تزریق را به مصرف خوراکی تبدیل کنیم تا میزان آسیب را کاهش دهیم.

حریرچی افزود: برخی از شرکت‌ها شیر غنی شده با ویتامین ب و یا شیرهای کم لاکتوز را توزیع می‌کنند و وزارت بهداشت در این زمینه نظارت کافی را دارد.

زیرمیزی در بخش دولتی

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص زیرمیزی پزشکان ادامه داد: مسئله زیرمیزی در بخش دولتی تقریبا به صفر رسیده است که در زمان‌های گذشته در این مراکز در حدود 50 درصد از عمل‌های جراحی در استان‌ها بدون زیر میزی انجام نمی‌شد.

وی اضافه کرد: در بخش خصوصی شهرستان‌های کشور زیرمیزی نزدیک به صفر است اما متاسفانه در تهران هنوز نتوانسته‌ایم این موضوع را به صفر برسانیم و در برخی از عمل‌ها مانند سزارین یا زیبایی مقوله زیرمیزی وجود دارد.

وی بیان کرد: زیرمیزی در تهران نسبت به گذشته با کاهش 90 درصدی مواجه شده‌ اما هنوز به صفر نرسیده است و خوشبختانه در این خصوص روش برخورد تعزیرات تغییر کرده است و اگر از فردی شکایتی شود سازمان تعزیرات پرونده‌های دیگر آن را نیز بررسی می‌کند.

حریرچی ادامه داد: امروزه کارهای نظارتی سازمان نظام پزشکی  محدود به تبلیغات و تابلوی مطب پزشکان است و در خصوص خدمات سرپایی که قرار بود سازمان نظام پزشکی این نظارت را بر عهده بگیرد فعلا عمده مسئولیت بر عهده‌ وزارت بهداشت است.

تعیین تعرفه نسخه‌های الکترونیکی

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: انجمن داروسازان نامه‌ای در خصوص تعیین تعرفه نسخه‌های الکترونیکی نوشته‌اند، باید بگویم هر نوع تعرفه در خصوص ارائه خدمات بهداشتی درمانی پزشکی دارویی در شرایط دولت است و شورای عالی بیمه سلامت و وزارت بهداشت نمی‌توانند به صورت مستقل یک تعرفه‌ای را برای خدمات پزشکی و غیره تعیین کنند و وزارت بهداشت تنها می‌تواند پیشنهادهای خود را ارائه داده سپس در سازمان برنامه‌ و بودجه و هیئت وزیران باید تعرفه‌ها تعیین گردند.

لزوم افزایش پوشش بیمه‌ای معلولان

وی در خصوص پوشش بیمه‌ای معلولان گفت: به نظرم پوشش بیمه‌ای معلولان باید افزایش پیدا کند زیرا این افراد و بیماران خاص دچار مشکلات بیشتری هستند و به طبع باید هزینه‌های بیشتری را بپردازند و به همین دلیل باید به معلولان عزیز و بیماران صعب‌العلاج منابع دولتی برای افزایش حق بیمه تعلق بگیرد و این کار می‌تواند به وسیله مجلس به تصویب برسد و وزارت بهداشت پیگیر این موضوع است.

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص تقاضای القایی به دلیل انگیزه‌های مالی اظهار کرد: تقاضای القایی به معنی این است که به دلیل انگیزه‌های مالی و غیر پزشکی طول بستری یا اعمال کارهای تشخیصی را تحمیل کنیم، این کار کاملا غیر قانونی و غیر اخلاقی است و قضاوت‌هایی در خصوص اینگونه اقدامات باید انجام شود،‌ مثلا مراجعه‌کنندگان برای سزارین زیاد است که پس از بررسی‌های لازم مشاهده می‌شود که بارداری عادی بوده است.

حریرچی ادامه داد: بهترین زمان تولد نوزاد 40 هفتگی است که برخی‌ تبلیغ می‌کنند که ما نوزادتان را بدون درد زایمان به دنیا می‌آوریم،‌در این حالت نوزادان از طریق سزارین در 38 هفتگی به دنیا می‌آیند.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: برخی از خانواده‌ها به‌دلیل چشم و هم چشمی با اینکه درآمد کمی دارند برای تولد نوزاد به بیمارستان خصوصی مراجعه می‌کنند که به دلیل بروز مسائلی ناشی از تولد زود هنگام هزینه‌های زیادی را متحمل می‌شوند، توصیه می‌کنم در چنین مواردی افراد باید به توان مالی خود توجه داشته باشند.

حریرچی یادآوری کرد: بهترین زایمان از نظر صاحب نظران تولد نوزادان به روش طبیعی است و نوزادی که زودتر به دنیا می‌آید دچار نارسایی مختلف و مشکلاتی از این بابت می‌شود.

اطلاعات برچسب تغذیه

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص برچسب تغذیه که بر روی دارو و مواد خوراکی زده می‌شود اظهار کرد: این برچسب به منظور کنترل قند خون، وزن، فشار خون است. در برچسب تغذیه میزان انرژی مجاز، چربی، نمک، قند و اسیدهای چرب به نمایش گذاشته می‌شود؛ اگر رنگ برچسب سبز باشد نشانگر مجاز بودن مصرف آن، زرد یا قرمز به معنی این است که افراد نباید آن را مصرف کنند و در نهایت رنگ نارنجی حد وسط است.

وی ادامه داد: برچسب تغذیه در محصولات دریایی علاوه بر بارکد با موبایل نیز میزان صحت آن قابلیت تست شدن دارد و ما می‌توانیم درستی آن را با استفاده از سامانه تی‌تک نیز قابل رویت است.

حریرچی ادامه داد: هر زمان دولت و مجلس از طرف تحول نظام سلامت حمایت کنند مشکلی در زمینه ارائه بسته‌های خدمتی وجود ندارد. با توجه به این که پس از اجرای طرح تحول فشارهایی بر ما وارد شد، اجازه ندادیم در بسته‌های خدمتی سلامت تغییری بالا ایجاد شود و امیدواریم با کمک دولت و مجلس در خصوص بودجه بسته‌های خدمتی سلامت کوچک نشود و انتظار می‌رود بودجه سلامت نیز متناسب با نیاز کشور رشد پیدا کند و تلاش کارکنان در زمینه صرفه‌جویی در هزینه‌ها و منابع نیز انجام شود.

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص بودجه سال 98 وزارت بهداشت ادامه داد: در فضای مجازی بودجه نظام سلامت را 35 هزار تومان گفته‌اند که این مبلغ کل اعتبارات وزارت بهداشت برای سال آینده است که از این عدد در حدود 22 هزار میلیارد تومان بودجه دانشگاه علوم پزشکی سراسر کشور است که بحث سیاست‌های جمعیتی مالیات بر ارزش افزوده ما تفاوت ارز، حقوق پرسنل و بیمارستان و پزشکی خانواده جزو اعتبار دانشگاه‌ها محسوب می‌شود.

بودجه وزارت بهداشت

وی اظهار کرد: بودجه وزارت بهداشت مانند سایر ارگان‌ها و سازمان‌ها برای سال آینده رشد پیدا می‌کند که وزارت بهداشت یک سازمان خدماتی و دومین وزارتخانه ایران بعد از آموزش و پرورش محسوب می‌شود که رشد بودجه آن بیشتر مربوط به افزایش حقوق کارکنان است.

حریرچی در خصوص بودجه بیمه سلامت ادامه داد: سازمان بیمه سلامت از سال 74 فعالیتش را آغاز کرده است و در بسیاری از سال‌ها بودجه آن به صورت خطی ادامه پیدا کرده است یعنی بودجه در سال قبل مشخص و در سال جاری نیز به یک میزان مشخصی رشد خواهد کرد و بر اساس قانون پنجم و ششم توسعه بودجه بیمه سلامت باید بر اساس حق بیمه تنظیم شود.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: حق بیمه‌شدگان باید به این سازمان پرداخت شود زیرا قسمتی از حق بیمه به وسیله خود فرد و قسمتی دیگر به وسیله دستگاه مربوطه و دولت پرداخت می‌شود. بیمه شدگان روستایی و صندوق بیمه همگانی سلامت که 90 درصد بیمه‌شدگان عضو آن هستند باید 7 درصد حداقل حقوق کار را پرداخت کنند که بودجه بیمه سلامت طی سال‌های گذشته بر این اساس پرداخت نشده است و ما شاهد کسری قابل توجهی در این سازمان هستیم.

وی با اشاره به اینکه امسال صندوق ذخیره ارزی برای پرداخت بدهی‌های انباشته کمک گرفته شده و در برخی از سال‌ها مطالبات بیمه به صورت اوراق پرداخت شده است و پیشنهاد ما این است که این مشکل برای همیشه برطرف شود و بودجه بیمه سلامت بر اساس قانون و میزان کافی پرداخت شود زیرا اگر بودجه این سازمان در زمان مناسب و به میزان کافی پرداخت نشود پوشش افراد بیمه شده به طور مناسب انجام نمی‌شود و از نظر عمق خدمات باعث بروز نارضایتی می‌شود و پرداخت ارائه دهندگان خدمات بهداشتی درمانی ربا تأخیر روبه‌رو می‌شود.

وی در پاسخ به خبرنگارباشگاه خبرنگاران جوان، مبنی بر بیمارستان‌های خودگردان و مستقل اظهار کرد: برخی از بیمارستان‌های دولتی در داخل دولت و با تعرفه دولتی با آزادی عمل بیشتری برخوردار می‌شوند و از لحاظ مدیریتی این بیمارستان اختیارات بیشتری داشته و به صورت هیأت امنایی اداره می‌شوند.

حریرچی اضافه کرد: در داخل دولت نیز برخی از واگذاری‌ها به بخش خصوصی مانند آزمایشگاه‌ها انجام شده است که ارائه خدمات همگی با تعرفه دولتی انجام می‌شود.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: مواردی مانند پزشک خانواده در بخش خصوصی به صورت تعاونی کوچک وزارت بهداشت آن‌ها را خرید خدمت کرده است و ارائه خدمات با قیمت دولتی و یا رایگان انجام می‌شود.

وی اظهار کرد: برخی از پروژه‌های عمومی دولتی و مجوزها و ظرفیت‌ها را که به صورت نیمه ساخته بوده که این پروژه‌ها را یا بخش خصوصی جهت خرید خدمت داده یا بیمارستان‌های نیمه‌ساز داریم که کلا آن را به بخش خصوصی داده‌ایم.

حریرچی در پاسخ به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص ارائه تسهیلات به شرکت‌های تولید کننده تجهیزات پزشکی گفت: تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی که هدف‌گیری آن‌ها افزایش صادرات است جهت بهره‌گیری از ظرفیت‌های مازاد و ارزآوری برای کشور حمایت می‌شوند.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: تولیدکنندگانی که محصولات خود را صادر می‌کنند از تسهیلات و حمایت‌های مالی برخوردار می‌شوند به طوری که اگر محصولات صادر شده از استانداردهای لازم برخوردار باشند این صادراتشان برای اهداف صادرات کشور بسیار مهم هستند.

وی ادامه داد: در حوزه تجهیزات پزشکی در برخی از صنایع ظرفیت بسیار خوبی برای صادرات وجود دارد و در حال حاضر در حدود 802 شرکت دانش‌بنیان در حوزه تجهیزات پزشکی فعال هستند و به لحاظ سطح کیفی تا به امروز پیشرفت قابل توجه و خوبی کسب کرده‌اند.

حریرچی تأکید کرد: شرکت‌های دانش‌بنیانی که در حوزه تجهیزات پزشکی فعالیت دارند جهت خرید محصولات آنان و تشویقشان، حمایت‌های مالی، وام‌های کم بهره، در نظر گرفته‌ایم و در حال حاضر محصولات شرکت دانش‌بنیان در حوزه تجهیزات پزشکی به 52 کشور صادر می‌شود.

سخنگوی وزارت بهداشت اضافه کرد: یکی از هدف‌های مهم گسترش صادرات است و شرکت‌های تولیدکننده باید استانداردهای اروپا را برای صادرات کسب کنند و در این زمینه وزارت بهداشت اقدامات مهمی در خصوص آموزش که شرکت‌های تولیدکننده و به خصوص شرکت‌های دانش‌بنیان انجام داده است.

وی اضافه کرد: ایران در حال حاضر 3 تا 4 برابر نیاز داخل را تولید می‌کند و صادرات دارویی یکی از راه‌های نجات و توسعه صنایع دارویی و تجهیزات پزشکی محسوب می‌شود و در این راستان معاونت علمی فناوری و وزارت بهداشت همکاری و تعامل خوبی دارد.

حریرچی ادامه داد: ایران اولین کشور منطقه علی رغم همه مشکلات و تحریم‌ها است که با عضویت سازمان ناظر در می‌آید و این اتفاق در جلسه‌ای در کشور آمریکا برگزار شد و ما به خاطر مشکلات نتوانسته حضور پیدا کنیم با عنوان عضو این سازمان درآمده‌ایم.

سخنگوی وزارت بهداشت اضافه کرد: یکی از منافع عضویت این است که راه را برای صادرات شکل بگیرد و با استانداردهایی که وجود دارد می‌توانیم داروها را به دیگر کشورها ارسال کنیم استانداردها مربوط به کیفیت اثربخشی، ایمنی است و این کار کمکی در ثبت داروهای به صورت یکسان به ما می‌کند.

وی ادامه داد: این نهاد 16 عضو دائم و 28 عضو ناظر دارد و امکان صادرات بر داروی داخلی را فراهم می‌کند.

حریرچی در خصوص پذیرش بیمه‌شدگان رایگان سلامت در بیمارستان‌ها گفت: بیمه سلامت با بیمارستان‌ها برای کنترل هزینه‌ها مذاکراتی انجام داده است و اگر فردی اقدام ضروری داشته باشد بر طبق روال در بیمارستان‌ها پذیرش و کارهایش انجام می‌شود اما به دلیل آن که ما 1.6 تخت به ازای هر هزار نفر جمعیت در سراسر کشور داریم مسئله کمبود تخت ایجاب می‌کند که بیماران اورژانسی در اولویت بستری و حتی دریافت خدمات بهداشت و درمانی از طریق بیمه سلامت قرار بگیرند و برخی از بیماری‌هایی که فوریت ندارند مانند تزریق پروتز که یک نوع عمل جراحی غیر اورژانسی محسوب می‌شود ولی به طور کلی نباید هیچ تبعیضی بین بیماران ایجاد شود و با همه بیماران باید یکسان برخورد شود.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: بیمه شدگان روستایی که عمدتا از نظام ارجاع می‌آیند مراجعه های زیادی به بیمارستان‌های غیر دولتی دارند و دولت آن‌ها را بیمه رایگان کرده است و ما موظف هستیم خدمات خوبی به افراد روستایی و فقرا بدهیم و امتیازات بالاتری برای این افراد قائل شویم.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت در زمینه مالیات پزشکان بخش خصوصی نقش مستقیم ندارد و تنها برای پزشکان بخش دولتی نقش مستقیمی داشته و باید گفت که پزشکان یکی از بهترین مودیان مالیات در کشور هستند زیرا پزشکان خرید خدمتی و دولتی مالیات برای این افراد به صورت دقیق و سختگیرانه قبل از دریافت پولیشان اجرا می‌شود.

حریرچی ادامه داد: در سالیان گذشته وزارت اقتصاد شکایت‌هایی درباره مالیات پزشکان بخش خصوصی داشته است که تفاهم‌نامه با سازمان نظام پزشکی در این خصوص به امضا رسیده است و من باید بگویم که قانون‌های مالیاتی دچار تغییراتی شده است به طور مثال مراکز درمانی درآمد را اعلام می‌کردند و در حال حاضر باید درآمد را به تفکیک پزشکان اعلام کنند و مالیات یکی از مهمترین ابزارهای توسعه کشور است و باید از درآمد قانونی مالیات پرداخت شود.

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص توقف توزیع شیر در مدارس اظهار کرد: یکی از موضوعات مهم در خصوص توزیع شیر تأمین منابع مالی است و وزارت بهداشت در این زمینه نقش طرح موضوع و اثبات ضرورت آن همچنین کسب مصوبه‌های لازم را دارد و کار بین بخشی در این وزارتخانه در این راستا انجام شده است.

وی اضافه کرد: طی دو ماه گذشته در مورد شیر و مواد لبنی وزارت بهداشت مصاحبه‌های مختلف داشته است زیرا ما در این زمینه احساس خطر می‌کنیم و در خصوص توزیع شیر و مواد لبنی نامه نگاری انجام شده است و اینگونه اقدامات را پیگیری می‌کنیم.

انتهای پیام /

نظر شما