شناسهٔ خبر: 29881432 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

اعضای شورا و دوچرخه سواری

صاحب‌خبر -

«نمی‌گذاریم یک اصلاح‌طلب شهردار تهران شود» این جمله‌ای بود که پس از پیروزی اصلاح‌طلبان در انتخابات شورای شهر شنیده شد و اگر در آن روز ارزش این جمله در حد یک تهدید بود اما به نظر می‌رسد شرایط موجود با مخالفان شهرداران اصلاح‌طلب یار بوده است چنانکه نجفی و افشانی فرصت حضور بیش از چند ماه در بهشت را پیدا نکردند و حکم حناچی با تاخیر زیاد تایید شد. به هر حال اکنون پیروز حناچی بر کرسی شهرداری تکیه زده است و هجمه‌های مخالفان شهردار اصلاح‌طلب هنوز آنچنان پررنگ نشده است چرا که ظاهرا حناچی اصل را بر تعامل با تمام دیدگاه‌ها گذاشته است که حضورش در مراسم بسیجیان پس از تایید حکمش از سوی وزارت کشور تاییدی بر این ادعاست.

 

اقدام لاکچری بدون فراهم آوردن زمینه مساعد

آنچنان که تا به امروز مشخص شده، استراتژی شهردار تهران برای بازگرداندن اعتماد پایتخت‌نشینان به شهرداری، اجرای برنامه‌های لاکچری و به عبارتی نمایشی است مانند حضور در محل کار با دوچرخه! این اقدام حناچی در نگاه اول مورد پسند جامعه به‌ویژه نسل جوان قرار گرفت اما پس از آن ایراداتی به آن وارد شد. مشخص است که حضور در محل کار با دوچرخه طرحی الهام گرفته از اقدامات مسئولان در برخی کشورهای دیگر است اما باید ارزیابی شود که شرایط آنها هم مانند تهران است که پاسخ این سوال به طور قطع منفی خواهد بود، چرا که زیرساخت‌های تهران برای تغییر وسیله نقلیه آماده نیست و از سوی دیگر فرهنگ استفاده از دوچرخه در تهران نهادینه نشده است.

 

کشورهای اروپایی با اینکه زیرساخت‌های مناسبی برای استفاده از دوچرخه به‌جای اتومبیل دارند اما معترفند که نتوانستند جامعه خود را متقاعد به استفاده از دوچرخه کنند. یکی از راهکارهای کشورهای اروپایی برای ترغیب مردم به استفاده از دوچرخه به‌جای اتومبیل پرداخت پول به آنها بود. فرانسه سال ۲۰۱۴ این روش را امتحان کرد. مقامات این کشور قول دادند به شهروندانی که تا محل کار خود با دوچرخه بروند، به ازای هر کیلومتر، ۲۵ «سانتیم» (یک صدم فرانک) بدهند.

 

با این حال، این طرح پس از مدتی ناکام ماند البته مقامات بلژیک، راه‌حل هوشمندانه‌تری را انتخاب کرده‌اند: ارائه تخفیف مالیاتی به مشاغلی که کارمندان خود را به استفاده از دوچرخه برای رفتن به محل کار تشویق کنند. اما در ایران به هیچ راهکاری برای متقاعد کردن جامعه به استفاده از دوچرخه به‌جای اتومبیل نرسیده‌اند و تنها تصور شهردار این است که با حرکت نمایشی حضور در شهرداری با دوچرخه در روزهای سه شنبه می‌تواند فرهنگ دوچرخه‌سواری را تقویت کند.

 

چالش شهردار امروز با شهردار دهه ۷۰

از سوی دیگر برخی معتقد بودند شهردار تهران برای حضور در دفتر خود با دوچرخه که طبیعتا زمان زیادی صرف آن می‌شود، خود را زودتر به بهشت برساند و به همراه معاونانش برای حل مشکلات کلانشهر تهران برنامه‌ریزی کند. غلامحسین کرباسچی، عضو ارشد حزب کارگزاران در اینستاگرام خود به دوچرخه‌سواری حناچی نقد می‌کند و می‌نویسد: «ای کاش آقای حناچی، به‌جای دوچرخه، صبح زود، بدون ترافیک با ماشین به دفتر کارش می‌رفت و تلاش و پیگیری می‌کرد، زودتر صدها واگن معطل‌مانده در گمرک به خطوط مترو ملحق شود تا صدهاهزار مسافر راحت‌تر و سریع‌تر به مقصدشان برسند و ده‌ها هزار خودرو کمتر بیرون بیایند.» البته چالش کرباسچی و حناچی پایان نداشت.

 

حناچی پس از این پست به کرباسچی پیام داد که «پیشکسوت عزیز جناب آقای کرباسچی، با سلام و عرض ادب، طی مسیر منزل تا محل کار با دوچرخه زمان بیشتری نمی‌گیرد. از تذکر شما سپاسگزارم و امیدوارم از راهنمایی بیشتر بهره‌مند گردم.» کرباسچی نیز در پاسخ نوشت: «برادر عزیز جناب آقای دکتر حناچی، شهردار محترم تهران، سلام علیکم، سابقه خوبی که از شما در ذهن من زنده است فعالیت میانه روزی و با جدیت شما و دوستان سال‌های ۷۳، ۷۴ شهرداری در طراحی و ساخت فرهنگسرای خاوران به‌رغم همه مخالفت‌ها و کارشکنی‌های آن روزهاست.

 

حیف است امروز که بعد این همه فراز و فرود موقعیت خدمت در زمینه گسترده‌تری فراهم شده خدای ناکرده شبهه‌ای از حاشیه‌های شباهت‌ساز به کسانی که می‌دانند در این سال‌ها از فرصت حضور شهرداری برای تبلیغات و خودنمایی استفاده کردند ایجاد شود. می‌دانم جنس شما از آنها متفاوت است و مشکلات مردم در تهران اولویت فعالیت شماست. لحظه‌ای از کار جدی و سازنده و پیگیری خدمت‌رسانی به مردم از دست نخواهید داد و ایمان دارید که کار برای مردم که بندگان خدایند سپاس خلق و پاداش خالق را خواهد داشت. موفق و پایدار باشید.» حناچی نیز در پایان به کرباسچی پیام داده است: «از الطاف شما و دعای خیرتان ممنونم ان‌شاءا... شرمنده مردم شریف تهران نشویم».

 

اعضای شورا و دوچرخه سواری

برخی اعتقاد دارند که بهتر است شهردار تهران به‌جای ترویج دوچرخه سواری در روزهای سه‌شنبه به برنامه‌ریزی برای بهبود شرایط استفاده از وسایل نقلیه عمومی مانند مترو بپردازد. دیروز یک عضو شورای شهر تهران گفت: سه‌شنبه هفته گذشته برای اینکه بتوانم از منزل به BRT برسم ناچارا از تاکسی استفاده کردم. متاسفانه فاصله سکو تا اتوبوس به قدری زیاد است که افراد مسن و معلولان نمی‌توانند به راحتی سوار اتوبوس شوند.

 

شهربانو امانی افزود:« اگر توسعه شهری بر اساس اصول TOD به پیش برود، افراد می‌توانند در زمانی حدود پنج دقیقه به ایستگاه‌های انبوه بر برسند. در حالی که این فاصله در حال حاضر استاندارد نیست و استفاده از خودرو شخصی را تشویق می‌کند. » نقد دیگر این عضو شورای شهر به شهردار تهران چنین بیان شد: «وقتی به ایستگاه مترو نواب رسیدم سه سطل زباله با رنگ‌های مختلف برای تفکیک زباله گذاشته شده بود اما سطل‌ها سرریز شده بود.

 

یادمان هست که در مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری معاون اول رئیس‌جمهور که کاندیدا بود به شهردار وقت تذکر داد و گفت شما بعد از ۱۲ سال هنوز نتوانسته‌اید زباله‌ها را تفکیک کنید. یکی از وظایف مهم ما و آقای حناچی و کمیسیون تخصصی سلامت و محیط زیست باید مساله تفکیک زباله باشد تا ان‌شاءا... تا آخر دوره بتوانیم کاهش، تفکیک و دفن زباله را کاملا مکانیزه کنیم».

 

نظر شما