شناسهٔ خبر: 29880529 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

/ مناظره دانشجویی گامی به سوی نقدپذیری/

در چه شرایطی دانشگاه‌ها استقلال مالی دارند؟

در آغاز روز دوم از هفتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران تیم های "ساتراپ" از خراسان رضوی و "سردار جنگل" از گیلان با یکدیگر به رقابت پرداختند که تیم سردار جنگل برنده این رقابت شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا،  در اولین مناظره از دومین مرحله از هفتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران تیم ساتراپ از خراسان رضوی در موضع موافق و تیم سردار جنگل در موضع مخالف بر سر گزاره "استقلال مالی دانشگاه‌ها، لازمه توسعه علمی آنهاست" به مناظره پرداختند.

در ابتدای این مناظره تیم ساتراپ به تعریف بخش‌های کلیدی گزاره پرداخت وبرای موافقت با این گزاره دو رویکرد سلبی و ایجابی را ارائه داد. این تیم توسعه و گسترش بسیاری از علوم را زمانبر دانست و به مواردی مانند هزینه‌های دانشگاه‌ها بابت تامین هئیت‌های علمی اشاره کرد.

این تیم گفت: استاندارد جهانی برای هر ۱۵ تا ۱۶ دانشجو یک عضو هئیت علمی است این درحالی است که در ایران به ازای هر ۶۰ دانشجو یک عضو هئیت علمی وجود دارد.

تیم ساتراپ در جنبه سلبی به پیامدهای منفی استقلال مالی دانشگاه‌ها اشاره کرد.

 ساتراپ ادامه داد: در جنبه ایجابی موافقت ما با گزاره، می‌توان به تجربه‌های جهانی در زمینه استقلال مالی دانشگاه‌ها اشاره کرد که این تجربه‌ها نشان از توسعه علمی آنها است و در این میان می‌توان به دانشگاه‌های هاروارد، کمبریج و ام آی تی اشاره کرد که این دانشگاه‌ها خودگردان بودند و پیشرفت علمی بسیاری دارند و چون خودگردان هستند منابع مالی مستقل دارند.

ساتراپ ادامه داد: هرگونه تخصیص مالی به دانشگاه ها نباید در راستای تحمیل برنامه به آنها باشد.

در ادامه این گفت وگو تیم سردار جنگل که در موضع مخالف این گفت وگو بود با تعریف کلید واژه های گزاره صبحت‌های خود را آغاز کرد: این تیم با متفاوت شمردن دو مقوله رشد وتوسعه، رشد علمی را کمی  وتوسعه علم را علاوه بر کمی کیفی نیز دانست.

تیم سردار جنگل دلیل اصلی مخالفت با این گزاره را از منظر ارتباط موثر دو بخش گزاره یعنی استقلال مالی و توسعه علمی دانست و گفت: ارتباط این دو به صورت لازمه نیست یعنی هرجا توسعه علمی است الزاما دانشگاه ها استقلال مالی ندارد.

دلیل دوم مخالفت تیم سردار جنگل با گزاره بخش موانع توسعه علمی دانشگاه ها است. این تیم در ادامه مثالی از کشورهای اروپایی زد و افزود: ۲تا ۴ درصد از درآمد ناخالص ملی به تحقیقات مربوط می‌شود این درحالی است که در کشور ما ایران این میزان تنها ۰.۳۳ درصد است.

تیم ساتراپ در ادامه گفت وگو اشاره کرد: در رابطه با استقلال مالی دانشگاه‌ها می‌توان گفت این استقلال به معنای قطع کمک مالی نیست و کمک دولت باید به واسطه صندوقها، خیرین و اوقاف صورت گیرد. که در این میان می‌توان به دانشگاه استنفورد اشاره کرد که این دانشگاه در سال ۲۰۱۴ بیش از ۲۱ میلیارد کمک مالی از کمک‌های مالی خیرین دریافت کرد و این دانشگاه در میان دانشگاه‌های توسعه یافته از نظر علم رتبه دوم را دارد.

تیم سردار جنگل نیز افزود: منظور از استقلال مالی عدم وابستگی است این درحالی است که تیم حریف استقلال مالی را به کاهش اتکا تقلیل داد. دراین میان میتوان به بیشتر دانشگاه‌های دنیا اشاره کرد که ۶۰ درصد از منابع خود را از دولت تامین می‌کنند در ایران نیز بیشتر دانشگاه‌های نسل یک، بودجه خود را از بودجه های دولتی تامین می کنند. بنابراین این آمارها نشان می‌دهد بدون بودجه دولتی امکان رشد وتوسعه علمی وجود ندارد.

تیم ساتراپ نیز به دفاع از موضع خود پرداخت واظهار کرد : اگرما می گویم استقلال مالی به این معنا نیست که منابع دولتی نباشد بلکه بدون منابع دولتی هیچ کدام از عوامل دیگر موثر نیست. گزاره نیز از شرط لازم صبحت می کند نه کافی.   کدام نهادی بجز دانشگاه ها می تواند در خصوص منابع خودش تصمیم بگیرد؟ باید  تصمیم گیری بخش مالی دانشگاه ها با خود آنها باشد.

تیم سردار جنگل درنهایت گفت وگو به این بحث اشاره کرد که : ما نیز با این صبحت تیم ساتراپ موافقیم که بله توسعه زمان بر است. ما هم موافقیم دانشگاهها باید بجز دولت از منابع مالی دیگر هم استفاده کنند.   در تمام دنیا نیز کمتر دانشگاهی یافت می شود که کاملا استقلال مالی داشته باشد.

در تیم ساتراپ علی قدیری( دانشجوی کارشناسی علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد)، مهدی یاوری( دانشجوی ارشد روان‌شناس بالینی دانشگاه فردوسی)،فرناز محمدیان(دانشجوی ارشد حقوق خصوصی دانشگاه فردوسی مشهد) و هومن مرادی( دانشجوی کارشناسی متالوژی دانشگاه فردوسی) حضور داشتند.

اعضای تیم سردار جنگل نیز محمد طه محمودی (دانشجوی کارشناسی حقوق دانشگاه گیلان)، کیارش اخوان (دانشجوی کارشناسی علوم اجتماعی دانشگاه گیلان)، پویا قلی پور (دانشجوی کارشناسی علوم سیاسی پیام نورگیلان) و رضا نادم (دانشجوی دکتری رشته عمران از دانشگاه قزوین) بودند.

انتهای پیام

نظر شما