شناسهٔ خبر: 29879998 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مهر گزارش می دهد؛

چشم طمع شکارچیان به تنوع زیستی ایلام/ ۹۷ پرونده شکار تشکیل شد

ایلام - تنوع زیستی در ایلام باعث شده شکارچیان به این استان چشم طمع داشته باشند، طبق گفته مسئولان محیط زیست ایلام در سال جاری ۹۷ پرونده شکار غیرمجاز در استان تشکیل شده است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر-گروه استان ها: ایلام در غربی ترین نقطه ایران با کوه های متعدد و طبیعتی منحصر به فرد یکی از مناطق مهم کشور در مسائل محیط زیستی است.

بیش از ۸۷ درصد مساحت این استان را عرصه های طبیعی تشکیل می دهد و همین عامل باعث شده گونه های متنوع گیاهی و جانوری در استان وجود داشته باشد.

تنوع گونه های جانوری در استان باعث چشم طمع شکارچیان به این استان شده به طوری هر سال تعداد زیادی شکارچی متخلف در استان دستگیر می شود.

تشکیل ۹۷ پرونده شکار در استان

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در شش ماه سال جاری تعداد ۹۷ مورد پرونده تخلف شکار و صید در استان تشکیل و ۱۱۳ شکارچی متخلف در استان دستگیر و به دادگاه معرفی شده است.

عبدالصاحب بازیار افزود: این تعداد ۹۷ پرونده شامل صید و شکار غیرمجاز آبزیان، ماهیان، شکار پرندگان و زنده گیری بوده که بیشترین تخلفات آبزیان در حوزه شهرستان دهلران بوده است.

وی عنوان کرد: تخلفات پستانداران در تمام نقاط استان بوده که شامل شکار غیرمجاز هفت راس پستاندار بوده که یک راس از آنها بزوحشی و مابقی خرگوش، گراز و... بوده است.

وی ادامه داد: شکار غیر مجاز پرندگان بنا بر تعداد پرندگان شکار شده بیشتر در حوزه دهلران و بعد از آن در شهرستان ملکشاهی گزارش شده است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست ایلام عنوان کرد: همچنین ۲۵ قبضه اسلحه نیز در این ارتباط کشف و ضبط شده است.

بازیار عنوان کرد: همچنین بر اساس مصوبه شورای عالی محیط زیست خسارت وارده بر محیط زیست استان  در شش ماه سال جاری تا پایان شهریور ماه، ۹۹۷ میلیون و ۸۶۰ هزار ریال بوده است.

وی گفت: مهر ماه سال جاری نیز ۲۵ مورد شکارچی متخلف در قالب ۲۴ پرونده دستگیر و به دادگاه معرفی شده که ۱۳ قبضه اسلحه ضبط شده است.

بازیار عنوان کرد: میزان خسارت وارده به محیط زیست استان در مهرماه  نیز  ۱۱۵ میلیون ریال بوده که بیشتر در حوزه شهرستان های چرداول، سیروان، دره شهر و بدره بوده است.

وی افزود: در آبان ماه نیز میزان خسارت وارده به محیط زیست استان نیز ۹۱ میلیون و ۶۵۰ هزار ریال بوده است.

تنوع زیستی در ایلام

 رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل محیط زیست ایلام نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت:  استان ایلام از تنوع جانوری بسیار خوبی برخوردار است به طوری که بالغ بر ۲۰۰ گونه  پرنده در استان شناسایی شده هستند.

اکبر محمدزاده ادامه داد: همچنین پستاندار گوشت خوار در معرض خطر انقرض در استان سه گونه شامل پلنگ، روباه شنی و شاه روباه است.

وی اظهار داشت: هفت گونه پستاندار حمایت شده در استان شامل خرس قهوه ای، سگ آبی، گربه وحشی، گربه جنگلی، کاراکال، آهو، قوچ و میش ارمنی در استان وجود دارد.

وی گفت: هفت گونه دوزیست و لاک پشت در استان ایلام شناسایی شده که یک گونه از آنها در معرض خطر و دو گونه حمایت شده است.

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل محیط زیست ایلام عنوان کرد: ۲۴ گونه خزنده (سوسمارها) در استان ایلام وجود دارد که دو گونه از آنها حمایت شده است.

محمد زاده افزود: همچنین در بخش خزندگان مارها تعداد ۱۶ گونه در استان وجود دارد که سه گونه آنها حمایت شده و مابقی غیر حمایت شده است.

وی ادامه داد: ۳۰ گونه ماهی در استان شناسایی شده که دو گونه از آنها حمایت می شوند.

روند موفق تکثیر گوزن زرد ایرانی در ایلام

محمدزاده عنوان کرد: در استان ایلام طی سال ۸۶ برنامه تکثیر و انتقال گوزن زرد ایرانی با انتقال تعداد شش راس گوزن زرد  از جزیره اشک دریاچه ارومیه به استان آغاز شد.

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل محیط زیست ایلام افزود: با توجه به شرایط زیستگاه و فضای مناسب حفاظت شده منطقه مانشت، گوزن های منتقل شده از رشد خوبی برخوردار هستند و سایت تکثیر گوزن زرد ایرانی استان ایلام یکی از سایت های موفق در کشور به شمار می رود.

وی گفت: هم اکنون نیز ۴۵ راس گوزن زرد شامل ترکیب تعداد ۱۹ ماده، ۱۶ نر و ۱۰ گوساله در این سایت زیست دارند.

وی ادامه داد: چون در فصل زمستان سردی هوا را داریم، گوزن ها از طریق پوشش دانه بلوط تغذیه می شوند و به صورت دوره ای هر هفته یک بار توسط دامپزشک این گوزن ها بررسی و معاینه می شوند و از نظر بیماری و حفاظتی هیچ مشکل خاصی را ندارند.

نظر شما