شناسهٔ خبر: 29878861 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

سکوت رادیویی در قرارگاه مرکزی فرهنگ

R1446/P41383/S9,1299/CT12

شورای عالی انقلاب فرهنگی که امروز در سالگرد تشکیل آن قرار داریم علی‌رغم این که «قرارگاه مرکزی فرهنگ» کشور محسوب می‌شود رد پای آن در رویدادهای مهم و اثرگذار فرهنگی کشور دیده نمی‌شود که این سکوت رادیویی اثرات نامطلوب و خطرناکی برای کشور داشته و دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه رسانه های  خبرگزاری تسنیم  ،پس از پیروزی انقلاب اسلامی توطئه‌های جریان‌های معاند و ضد انقلاب در دانشگاه‌ها تشدید شده و آن‌ها مراکز تحصیل علم و دانش را به یک پایگاه نظامی برای مقابله با اسلام و ارزش‌های دینی و ملی مردم قرار می دهند، این روند در اواخر فروردین و روزهای نخست اردیبهشت 1359 تشدید و به شروع «انقلاب فرهنگی» منتهی می‌شود.
علیرغم انکارها و مخالفت‌های بعدی اولین فریاد ضرورت آغاز انقلاب فرهنگی از زبان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در روزهای پایانی فروردین 1359 در دانشگاه تبریز شنیده شد، در این روزها ضد انقلاب دانشگاه را تبدیل به مسجد ضراری برای مقابله با اسلام و ارزش‌های انقلابی کرده بود.
این روند تا آنجا غیرقابل قبول و تحمل بود که «شورای انقلاب» 29 فروردین 1359 پس از دیدار با امام خمینی(ره) طی پیامی تاکید کرد: «کسانی که دلشان برای انقلاب اسلامی نمی‌تپد و درک دیگری از دانشگاه و کار دانشگاه دارند با ایجاد بحران در امور دانشگاهی و تبدیل مراکز آموزش عالی به ستاد عملیات سیاسی تفرقه‌آور، عملا مانع دگرگونی بنیادی دانشگاه‌ها شده‌اند.»
شورای انقلاب در ادامه تاکید کرده بود: در شرایط کنونی دولت نمی‌تواند کانون‌های توطئه و یا مراکزی را که موجب درگیری و اختلاف نظر و عمل در دانشگاه‌ها می‌شود را بپذیرد، دانشگاه در هر زمان و خصوصا در حال حاضر باید محل کار و فعالیت دانشگاهی ملهم از انقلاب اسلامی باشد و از حالت ستاد عملیاتی گروه‌های گوناگون خارج شود.»
دانشگاهی که تبدیل به مسجد ضرار شده بود 
آیت‌الله خامنه‌ای که در آن روزها در سنگر نماز جمعه نسبت به آگاهی‌بخشی به جامعه می‌پرداختند در خطبه‌های 29 فروردین 1359 روند نامطلوب دانشگاه‌ها را تشریح کرده و اظهار داشتند: امروز در سراسر کشور گروه‌هایی نمی خواهند بگذارند که دانشگاه کار درست و رسالت واقعی خود را به این مملکت انجام دهد، می‌خواهند مرکز علم و دانش توسعه و گسترش اسلام و نیز مرکز تربیت و پرورش نسل‌های مومنی را که باید آینده جامعه اسلامی را اداره کند این پایگاه را تبدیل کنند به پایگاهی برای انجام مقاصد شوم خارجی و ضدیت با اسلام زیر لوای دانشگاه و دانش، یعنی ایجاد مسجد ضرار.
آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: دانشجویان مسلمان ما دیگر تحمل این را ندارند که ستاد گروه‌های مسلح ضد اسلامی سازماندهی شان را در داخل دانشگاه‌ها بکنند، دانشگاه‌هایی که با خون ملت تغذیه می‌شود، مرکزی شود برای اینکه چند نفر قداره‌بند علیه جمهوری اسلامی آنجا بنشینند عده‌ای را به ترکمن صحرا بفرستند و عده‌ای دیگر را به کردستان.
انقلاب فرهنگی به این صورت آغاز می‌شود، انقلابی که اکثریت قاطع ملت، مسئولین وقت کشور و حتی سیاسیونی که در سال‌ها و دهه‌های بعد تجدید نظرطلب شدند بر ضرورت آن واقف بودند و بر آن اصرار داشتند.
تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی 
به دنبال آغاز «انقلاب فرهنگی» امام خمینی(ره) 23 خرداد 1359 طی فرمانی «ستاد انقلاب فرهنگی» را ایجاد کردند.
در این فرمان آمده بود: «مدتی است ضرورت انقلاب فرهنگی که امری اسلامی است و خواست ملت مسلمان‏‎ ‎‏می باشد، اعلام شده است و تا کنون اقدام مؤثر اساسی انجام نشده است و ملت اسلامی و‏‎ ‎‏به خصوص دانشجویان با ایمان متعهد، نگران آن هستند و نیز نگران اخلال توطئه‌گران که‏‎ ‎‏هم اکنون گاه‌گاه آثارش نمایان می‌شود و ملت مسلمان و پایبند به اسلام خوف آن دارند‏‎ ‎‏که خدای نخواسته فرصت از دست برود و کار مثبتی انجام نگیرد، و فرهنگ همان باشد‏‎ ‎‏که در طول مدت سلطۀ رژیم فاسد کارفرمایان بی‌فرهنگ، این مرکز مهم اساسی را در‏‎ ‎‏خدمت استعمارگران قرار داده بودند، که از دستاوردهای دانشگاه‌ها به خوبی ظاهر‏‎ ‎‏می‌شود که جز معدودی متعهد و مؤمن که علی رغم خواست دانشگاه‌ها در خدمت‏‎ ‎‏کشور و اسلام بودند، دیگران جز ضرر و زیان چیزی برای کشور ما بار نیاوردند؛ و ادامۀ‏‎ ‎‏این فاجعه که مع‌الاسف خواست بعضی گروه‌های وابسته به اجانب است، ضربه‌ای مهلک‏‎ ‎‏به انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی وارد خواهد کرد، و تسامح در این امر حیاتی،‏‎ ‎‏خیانت عظیم بر اسلام و کشور اسلامی است.»
در حکم امام به افرادی مشخص مسئولیت داده شد تا ستادی تشکیل‏‎ ‎‏دهند و از افراد صاحبنظر متعهد، از بین اساتید مسلمان و کارکنان متعهد و دانشجویان‏‎ ‎‏متعهد با ایمان و دیگر قشرهای تحصیلکرده، متعهد و مؤمن به جمهوری اسلامی دعوت‏‎ ‎‏نمایند تا شورایی تشکیل دهند و برای برنامه‌ریزیِ رشته‌های مختلف و خط مشی‏ فرهنگی آیندۀ دانشگاه‌ها، بر اساس فرهنگ اسلامی و انتخاب و آماده‌سازی اساتید‏‎ ‎‏شایستۀ متعهد و آگاه و دیگر امور مربوط به انقلاب آموزشی اسلامی اقدام نمایند.‏‎ ‎‏
در شهریور ماه سال 1362 با توجه به نظر امام خمینی‌(ره) مبنی بر لزوم ترمیم و تقویت ستاد و بخصوص حضور مسئولین اجرایی در آن و به دنبال پیشنهاد «تکمیل ستاد انقلاب فرهنگی» از سوی آیت‌الله خامنه‌ای رئیس‌جمهور وقت امام امت برخی از مسئولین اجرایی مانند نخست وزیر، وزرای فرهنگ و آموزش عالی و فرهنگ و ارشاد اسلامی و دو نفر دانشجو به انتخاب جهاد دانشگاهی را به ترکیب ستاد اضافه نمودند.
ترمیم ستاد انقلاب فرهنگی و تشکیل شورا
با بازگشایی دانشگاه‌ها و توسعه مراکز آموزشی و گستردگی فعالیت ستاد انقلاب فرهنگی ضرورت تقویت این نهاد بیش از پیش احساس شد، به‌طوری که امام خمینی(ره) آذر 1363 برای دومین بار ستاد انقلاب فرهنگی را ترمیم کردند و به این ترتیب شورای عالی انقلاب فرهنگی با ترکیبی جدید تشکیل شد. در بخشی از این فرمان آمده بود: «خروج از فرهنگ بدآموز غربی و نفوذ و جایگزین شدن فرهنگ آموزنده اسلامی، ملی و انقلاب فرهنگی در تمام زمینه‌ها در سطح کشور آن چنان محتاج تلاش و کوشش است که برای تحقق آن سالیان دراز باید زحمت کشید و با نفوذ عمیق ریشه‌دار غرب مبارزه کرد.»
ماموریت‌هایی برای دوره جدید 
26 مهر 1393 حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکم آغاز دوره جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی ماموریت‌های جدیدی برای این شورا تبیین کردند.
در این حکم مواردی به عنوان اولویت‌های جدید شورا تبیین شده بود که عبارتند از: 
1- با وجود تلاش‌های خوب شورا در پیگیری اولویت‌های ابلاغی در سال‌های گذشته، امروز اولویت اصلی شورا تحقق و اجرای سریع و کامل تصمیمات و مصوبات و پیگیری آنها تا حصول نتیجه کامل می‌باشد.
2- با توجه به جبهه‌بندی جدی میان هواداران فرهنگ انقلابی و اسلامی و معارضان عنود با انگیزه‌ آن، شورای عالی انقلاب فرهنگی باید با برخورد فعال و مبتکرانه با این جبهه‌بندی آشکار فرهنگی، دلبستگان فرهنگ دینی و انقلابی را در داخل و خارج کشور دلگرم و امیدوار و مطمئن و معارضان را نگران و ناامید کند.
3- با توجه به رویش‌های معتنابه و جوشش‌های فراوان فعالیت‌های فرهنگی در سطوح مردمی، خصوصاً جوانان مؤمن و انقلابی، دستگاه‌های فرهنگی نظام و در رأس آنها شورای عالی انقلاب فرهنگی باید نقش حلقات مکمل و تسهیل‌گر و الهام‌بخش را در فعالیت‌های خودجوش و فراگیر مردمی عرصه‌ فرهنگ برای خود قائل باشند و موانع را از سر راه آنها کنار بزنند.
4- ارتقاء کمی و کیفی مصرف و تولید محصولات و کالاهای فرهنگی جز با سیاست‌گذاری‌های درست و اقدام پیگیر و مستمر و به صحنه آوردن همه‌ ظرفیت‌های ملی این عرصه، ممکن نخواهد شد. بازمهندسی ساختار فعالیت‌ها و مدیریت‌های فرهنگی با چنین رویکردی لازمه‌ موفقیت در این آوردگاه تاریخی فرهنگی است. شورای عالی باید بتواند همه ظرفیت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و منابع انسانی حوزه فرهنگ را متناسب با شرایط پیش گفته، بازآرایی و هم‌افزا کند.
5- پیگیری جدی پیشرفت و شتاب حرکت علمی و فناوری کشور یکی از اساسی‌ترین اولویت‌های کشور است که شورای عالی انقلاب فرهنگی در آن نقش جدی دارد.
6- مهندسی فرهنگی و موضوع تحول و نوسازی در نظام آموزشی و علمی کشور اعم از آموزش عالی و آموزش و پرورش و نیز تحول در علوم انسانی که در دوره‌های گذشته نیز مورد تأکید بوده است، هنوز به سرانجام مطلوب نرسیده است، به تعویق افتادن این امور خسارت بزرگی متوجه انقلاب اسلامی خواهد کرد.
7- تشکیل منظم و به موقع جلسات شورای عالی و حضور فعال و با مطالعه و سازنده اعضاء بویژه رؤسای محترم قوا در جلسات و مباحث شورا و صرف وقت و همت کافی توسط همه اعضاء بویژه اعضاء حقیقی مورد تأکید می‌باشد.
این شورا باید مراقبت می‌کرد
20 آذرماه 1395 دولت از «سند ملی ‌آموزش 2030» رونمایی کرده بود. سند مذکور که الگوی بومی شده و بازتاب آرمان‌های اهداف توسعه غربی می‌باشد که تحت عنوان «سند جهانی آموزش 2030» به تصویب یونسکو رسیده و توسط برخی از مسئولان عالی آموزش کشور امضا شده بود  و متأسفانه به دنبال جهت‌دهی جهانی نظام آموزشی کشورها در تمامی سطوح می‌باشد.
بعد از بی‌توجهی نمایندگان مجلس و همچنین شورای عالی انقلاب فرهنگی که منجر به اجرایی شدن این سند ضدفرهنگی شده بود رهبر معظم انقلاب با ابراز گلایه فراوان خود از خطرات این سند پرده برداشته و از شورای عالی انقلاب فرهنگی که در این زمینه به وظیفه خود به درستی عمل نکرده بود گلایه کردند.
معظم له 17 اردیبهشت 1396 در دیدار معلمان و فرهنگیان اظهار داشتند: «بنده از شورای عالی انقلاب فرهنگی هم گله‌مند هستم؛ آنها باید مراقبت می‌کردند، نباید اجازه می‌دادند این ‌کار تا اینجا پیش بیاید که ناچار بشویم ما جلوی آن را بگیریم و ما وارد قضیه بشویم. اینجا جمهوری اسلامی است؛ اینجا، مبنا اسلام است، مبنا قرآن است؛ اینجا جایی نیست که سبک زندگی معیوبِ ویرانگرِ فاسدِ غربی بتواند در اینجا این‌جور اِعمال نفوذ کند. البته متأسفانه اِعمال نفوذ دارند می‌کنند و از طُرق مختلف وارد می‌شوند اما [اینکه] این‌جور به‌طور رسمی سند به ما بدهند که «تا پانزده سال دیگر باید شما این‌جوری بکنید، این‌جوری بکنید»، ما هم بگوییم بله، معنی ندارد این کار.»
رهبر معظم انقلاب در سخنرانی‌های دیگر نسبت به باور نداشتن وظیفه اساسی این شورا هشدار داده‌اند، به عنوان نمونه‌ای دیگر معظم‌له 19 آذر 1392 طی سخنانی در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کردند: «باور کنید که شورای عالی انقلاب فرهنگی قرارگاه مرکزی فرهنگی کشور است؛ باور کنید که اینجا فرماندهی مسائل عمده‌ فرهنگی کشور و سیاست‌گذاری کشور را برعهده دارد؛ اعضا بایستی به این توجه کنند.»
در همین دیدار رهبر معظم انقلاب تاکید کردند: «یکی از مهم‌ترین خواص و نقاط مهم شورای انقلاب فرهنگی این است که این شورا موجب می‌شود که مسئله‌ فرهنگ کشور تابع زیر و بالا شدن جریانات سیاسی و جناح‌های سیاسی نباشد.»
چنانچه ذکر شد «شورای عالی انقلاب فرهنگی» به فرموده رهبر معظم انقلاب قرارگاه مرکزی فرهنگی کشور است و طبیعی است که در هر مسئله مهم فرهنگی باید صدای این شورا شنیده و نقش و جای پای این شورا دیده شود با این وجود نقش شورای عالی انقلاب فرهنگی آن چنانکه باید احساس نمی‌شود که این خطر عظیمی برای انقلاب اسلامی ملت ایران که ماهیتی اساسا فرهنگی داشته و دارد را متوجه کشور می‌سازد.

منبع :کیهان

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه ها

نظر شما