شناسهٔ خبر: 29877466 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

لاوروف: روسیه در جنگ تجاری آمریکا-چین دخالت نمی‌کند

R1445/P36447/S8,87,89,1128,1414/CT10

وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد، اقدامات یک‌جانبه و بی توجهی آمریکا به ساختارهای چندجانبه‌‌ به نظام تجارت جهانی آسیب جدی زده، البته مسکو قصد ندارد مشکلات تجاری خود را با طرفداری از یکی از طرفین جنگ تجاری بین ایالات متحده و چین حل وفصل کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد که این کشور قصد ندارد در جنگ تجاری بین ایالات متحده و چین  دخالتی کرده و مشکلات تجاری خود را از طریق طرفداری از یکی از طرفین آن حل و فصل کند.

لاوروف در مصاحبه اختصاصی با آژانس خبری «خبر» قزاقستان گفت: «ما قبل از هر چیز تنها به منافع اقتصادی روسیه توجه داریم. هرچند جنگ تجاری، اگر در آن شرکت کرد، به نفع هیچیک از طرفین نیست.» وی یادآور شد که البته چین بزرگترین شریک تجاری روسیه است و حجم مبادلات بازرگانی بین دو کشور در سال جاری به 100 میلیارد دلار رسیده است.

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد: «البته ما در میان کشورهای اروپایی هم شرکای تجاری مهمی داریم. یکی از شرکای ما، ایران نیز در حال حاضر هدف تحریم‌های بسیار شدید آمریکا قرار دارد. البته هیچیک از این مشکلات را نمی خواهیم با شرکت در جنگ تجاری کنونی آمریکا و چین، به نفع یکی از طرفین حل کنیم، بلکه با آنها از راه‌های حقوقی و بر اساس قوانین سازمان تجارت جهانی برخورد می‌کنیم. همان برخوردی که با آمریکا، چین و اتحادیه اروپا داریم.»

لاوروف گفت، روسیه مایل است تا سیستم تجارت جهانی شفاف باشد، ولی اقدامات آمریکا که جنگ تجاری را در جهان به راه انداخته، به این مسئله آسیب جدی رسانده است.

وی افزود: «همتایان آمریکایی ما معتقدند که توان اقتصادی به آنها اجازه می دهد به تنهایی همه مشکلات را حل کنند و توجهی به هیچ ساختار چندجانبه‌‌ای نداشته و از زیر بار تعهدات بین المللی خود شانه خالی می‌کنند. ولی در نهایت دولت دونالد ترامپ هم به این درک خواهد رسید که مشارکت جمعی و رعایت قوانین موجود ضروری است.»

وزیر خارجه روسیه همچنین یادآور شد که اصلی‌ترین دستاورد کنوانسیون حقوقی دریای خزر، تایید پایبندی هر پنج کشور ساحلی به تمامی مسئولیت‌های خود در قبال حوادث رخ داده در منطقه دریای خزر است و آنها خود مسائل و مشکلات منطقه را حل و فصل خواهند کرد. به گفته وی، این سند انگیزه قوی برای توسعه همکاری‌ها بین کشورهای ساحلی در  تمامی زمینه‌ها، بخصوص در عرصه انرژی و حفظ محیط زیست بوجود آورده است.

انتهای پیام/

نظر شما