شناسهٔ خبر: 29876965 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

سی ان ان فایل صوتی لحظات آخر زندگی خاشقجی را منتشر کرد

خبرگزاری میزان- شبکه خبری سی ان ان بامداد دوشنبه متن فایل صوتی آخرین لحظات زندگی جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی که دوم اکتبر سال جاری در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسید را منتشر کرد.

صاحب‌خبر -
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری میزان، سبکه خبری سی ان ان بامداد دوشنبه متن فایل صوتی آخرین لحظات زندگی جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی که دوم اکتبر سال جاری در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسید را منتشر کرد.

این فایل صوتی حاوی آخرین مکالمات این روزنامه نگار با تیم ترور عربستان سعودی – عاملان قتل وی- است.

این فایل صوتی این نکته را برملا می‌کند که در دوم اکتبر در کنسولگری عربستان تلاشی برای متقاعد ساختن خاشقجی برای بازگشت به عربستان انجام نشده بلکه قتلی از پیش طراحی شده صورت گرفته است.

به گزارش سی ان ان این همان متنی است که سازمان سیا آن را از روی فایل صوتی ترجمه شده توسط مقامات ترکیه در اختیار مقامات آمریکایی از جمله سناتورها قرار داده بود. 
 
براساس این فایل صوتی آخرین کلماتی که خاشقجی پس از حمله عاملان قتل به وی بر زبان آورده، "نمی‌توانم نفس بکشم"، است.

صدای اره برقی در حین قطعه قطعه کردن بدن خاشقجی، پیشنهاد گوش کردن به موسیقی در حین این اقدام توسط محمد الطبیقی کالبدشناس همراه تیم ترور و تماس‌های تلفنی از دیگر اصوات ضبط شده این فایل صوتی هستند.
 
مقامات ترکیه معتقدند تیم ترور تماس‌هایی با مقامات ارشد خود در ریاض داشته اند.

به نظر می‌رسد با انتشار این متن، فشار‌ها بر دولت ترامپ که محمد بن سلمان را از این موضوع جدا کرده بود، افزایش یابد. این فایل فرضیه انجام این قتل وحشیانه توسط عوامل خودسر را نیز زیر سوال می‌برد.

یکی از مقامات سعودی در پاسخ به درخواست سی ان ان مبنی بر ارائه توضیحات در مورد این فایل بدون اشاره به آخرین اظهارات خاشقجی در این فایل مدعی شد: مقامات امنیتی مربوطه عربستان سعودی در بررسی متن و فایل صوتی که از طریق کانال‌های امنیتی ترکیه دریافت کردند نشانه یا مدرکی دال بر برقراری تماس نیافته اند. اگر ترکیه اطلاعات دیگری در این باره دارد، ما از آن اطلاع نداریم و خوشحال می‌شویم که این مستندات به طور رسمی به ما تحویل داده شود.

بر اساس این گزارش، زمانی که خاشقجی در دوم اکتبر سال جاری برای انجام کار‌های مربوط به ازدواجش وارد کنسولگری عربستان در استانبول شد، سریعا متوجه فضای غیرعادی حاضر در این مکان شده و با تعجب از فردی آشنا پرسیده بود که او آنجا چه می‌کند.

براساس فایل صوتی ضبط شده از این لحظات، صدایی که گفته می‌شود متعلق به ماهر عبدالعزیز المطرب است، به خاشقجی گفته بود که او باید "به کشورش بازگردد" و خاشقجی در پاسخ به این مامور اطلاعات سعودی گفته بود آن‌ها نمی‌توانند چنین کاری کنند و افرادی در بیرون کنسولگری منتظر او هستند.

منظور خاشقجی از افراد منتظر بیرون کنسولگری، نامزدش بود که منتظر خروج وی از این ساختمان بود.

پس از آن چند نفر بدون هیچ مکالمه‌ای به خاشقجی حمله می‌کنند. صدا‌های ضبط شده حاکی از آن است که وی بلافاصله پس از این حمله برای نفس کشیدن تقلا می‌کرده است.

براساس این فایل صوتی روایت اولیه سعودی‌ها از مرگ اتفاقی خاشقجی بر اثر شوک کاملا دروغ است.

اگرچه ترکیه هنوز اعلام نکرده که این فایل صوتی را چگونه به دست آورده ، اما درباره متن آن گمانه زنی‌هایی را ارائه می‌کند. مقامات ترکیه تماس‌های ضبط شده در این فایل را مربوط به سعود القحطانی می‌دانند که با بن سلمان تماس گرفته است. سعود القحطانی پس از این جریان از کار بر کنار شده است.

اگرچه اصوات ضبط شده در این فایل کامل نیست، اما قطعا دلیل محکمی بر عمدی و از پیش برنامه ریزی شده بودن قتل خاشقجی است.

انتهای پیام/

نظر شما