شناسهٔ خبر: 29876796 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

کشاورزان از کاشت بی رویه گوجه فرنگی خودداری کنند

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: برنامه ابلاغی وزارت جهادکشاورزی برای کشت گوجه فرنگی جنوب کرمان 12 هزار هکتار اعلام شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ؛ فرامرز رستگاری مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت : برابر برنامه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی با توجه به سطح زیر کشت و تولید کشور ، برنامه زمان‌بندی عرضه محصول، تقاضای کارخانجات رب گوجه فرنگی ،مصرف سرانه و تقاضای محصول تازه خوری برنامه کاشت گوجه فرنگی بهاره جنوب کرمان در سال زراعی ۹۸-۹۷ به میزان ۱۲ هزار هکتار و تولید ۳۹۵ هزار تن هدف گذاری و سهمیه هر شهرستان تا سطح دهستان‌ها تعیین و ابلاغ شده است.

وی افزود:هرچند که بازار مناسب فعلی گوجه‌فرنگی تازه خوری و رب ، زمینه فعالیت برخی از فروشگاه های کشاورزی و شبکه بازار را در جهت توصیه به توسعه کشت فراهم نموده است.

رستگاری تصریح کرد: آمار سطح زیر کشت و ارتقای فن آوری تولید در استان های همجوار از جمله بوشهر ، هرمزگان خوزستان و سیستان و بلوچستان بیانگر این مهم است که اولا بر حسب تجربه این قیمت‌ها پایدار نخواهند ماند. ثانیا نسبت به سنوات گذشته میزان همپوشانی عرضه محصول در فصل بهار با عرضه این منطقه بیشتر خواهد بود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان برای جلوگیری از هرگونه مشکلات احتمالی در فصل برداشت به کشاورزان جنوب کرمان توصیه کرد : با مراجعه به مراکز جهاد کشاورزی و عقد قرارداد کاشت نسبت به ثبت سامانه بهره برداری کشت اقدام و با مشورت کارشناسان پهنه برنامه کشت را بر اساس سهمیه ابلاغی تعیین و از کشت بی رویه و بیش از برنامه خودداری گردد.

وی افزود: به منظور بهینه سازی مصرف آب، افزایش عملکرد، زودرسی و کاهش مصرف سموم حتی المقدور اراضی مجهز به آبیاری تحت فشار و با استفاده از مالچ پلاستیکی کفپوش به کشت اختصاص و برای جلوگیری از خسارت گرمای آخر فصل و محدودیت های احتمالی نگهداری محصول در مزرعه از کشت های مستقیم و تاخیری خودداری گردد.

فرامرز رستگاری با بیان پیشنهادی به گوجه کاران جنوب کرمان تصریح کرد : به منظور استفاده حداکثری از ظرفیت بازار سطوح کاشت را ترکیبی از ارقام تازه خوری و ارقام صنعتی مناسب کارخانجات رب تنظیم و برای تولید محصول با کیفیت مطلوب و بازار پسند، با مشورت کارشناسان پهنه نسبت به مصرف کودهای حیوانی پوسیده ، کودهای شیمیایی ماکرو(N-P-K) به ویژه سولفات پتاس و ریزمغذی ها اقدام نمایند.

وی با تاکید اظهار کرد: هرگونه برنامه حمایتی دولت در فرایند تولید محصول بر اساس آمار ثبت سامانه انجام می پذیرد.


انتهای پیام/س

توصیه هایی برای جلوگیری از هرگونه مشکلات احتمالی در فصل برداشت

نظر شما