شناسهٔ خبر: 29876784 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

خاشقجی، حمایت از میانجی‌گری کویت، تسریع در ایجاد فرماندهی نظامی متحد؛ مهمترین بندهای نشست ریاض

شورای عالی شورای همکاری خلیج فارس در پایان نشست روز یکشنبه خود ۷۲ بند را تصویب کرد که مهمترین آنها حمایت از میانجی‌گری کویت در حل بحران کشورهای عضو شورا و انجام تحقیقات درباره پرونده قتل جمال خاشقجی بود، شرکت‌کنندگان در نشست همچنین ضمن اعلام پایبندی به شورای همکاری خلیج فارس بر سرعت فعال‌سازی رهبری نظامی یکپارچه تاکید کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری عربستان (واس)، سی و نهمین نشست شورای همکاری خلیج فارس روز یکشنبه در ریاض برگزار شد.

مهم‌ترین بندهای بیانیه پایانی این نشست عبارتند از:

-ایجاد نقشه راه برای همکاری میان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و تقویت ثبات و امنیت منطقه.

-پایبندی به برنامه‌های زمانی برای تکمیل تدابیر اقتصادی میان کشورهای این شورا و اجرای بندهای توافق‌نامه اقتصادی با هدف تحقق وحدت اقتصادی میان کشورهای این شورا در سال ۲۰۲۵.

-حفظ امنیت و ثبات منطقه و مبارزه با گروه‌های تروریستی از طریق همکاری امنیتی کشورهای عضو و مقابله با افکار افراطی.

-اتخاذ تمامی تدابیر مربوط به ایجاد فرماندهی نظامی متحد و تأسیس آکادمی پژوهش‌های استراتژیک و امنیتی شورای همکاری خلیج فارس.

-همکاری با شرکای این شورا برای از بین بردن تروریسم و خشکاندن منابع آن و مقابله با اقدامات برخی شبه‌نظامیان.

-ایجاد یک سیاست خارجی متحد و کارآمد برای این شورا با تکیه بر حفظ منافع آن و دوری از درگیری‌های منطقه‌ای و بین المللی و تأکید بر حمایت از مسئله فلسطین و اتحاد فلسطینی‌ها.

-تقویت شراکت استراتژیک و همکاری اقتصادی و فرهنگی و هماهنگی سیاسی و امنیتی میان کشورهای عضو.

-تأکید بر نقش مهم شهروندان در کشورهای عضو شورا از جمله نقش تجار، زنان و خانواده و نهادهای محلی برای حفظ دستاوردهای این شورا.

در نشست روز یکشنبه شورای همکاری خلیج فارس حاضران همچنین بر لزوم حل سیاسی بحران سوریه تأکید کردند.

همچنین شورای عالی از تلاش‌های کویت برای تقویت روابط برادرانه میان کشورهای عضو تقدیر و بر اهمیت حمایت از این تلاش‌ها و تداوم آنها برای حفظ وجدت شورا تاکید کرد.

در این بیانیه همچنین به جنایت قتل خاشقجی اشاره شده و بر حمایت از تدابیر عربستان در قبال این پرونده و نتایج تحقیقات آن تاکید کرد. بعد از روایت‌های متناقض سعودی، ریاض نهایتا اعلام کرد که خاشقجی در کنسولگری این کشور در استانبول کشته شده است.

در این بیانیه همچنین به قدس به عنوان پایتخت تاریخی فلسطین اشاره و با هر گونه تنش اسرائیل علیه غزه مخالفت شده است.

شرکت کنندگان بر اهمیت حمایت از آژانس امدادرسانی و اشتغال آوارگان (آنروا) که با بزرگترین بحران مالی خود دست و پنجه نرم می‌کند تاکید کردند. آمریکا چند ماه پیش حمایت مالی سالیانه خود به ارزش ۳۶۵ میلیون دلار از این آژانس را متوقف کرد.

در بیانیه پایانی بر لزوم پایبندی ایران به اصول حسن هم‌جواری، احترام به حاکمیت کشورها تاکید شد و از جامعه جهانی درخواست شد گام‌های عملی‌تری برای ممانعت از دستیابی ایران به توانمندی هسته‌ای بردارد.

در این نشست همچنین گام‌های آمریکا برای تقابل با فعالیت‌های نظام ایران مورد استقبال قرار گرفت.

شرکت کنندگان همچنین بر حل سیاسی بحران‌های سوریه، یمن و لیبی تاکید کردند.

آنها همچنین ابراز امیدواری کردند، سعد حریری، نخست وزیر مکلف لبنان بتواند در راستای پاسخگویی به خواسته‌های ملت لبنان و تقویت امنیت و ثبات این کشور دولت وفاق ملی را تشکیل دهد. آنها گروه‌های سیاسی را هم به ترجیح دادن منافع کلی کشور فراخواندند.

شورای عالی همچنین تجاوزات وحشیانه و مهاجرت با برنامه علیه روهینجایی‌ها را محکوم کرد و حمایت جامعه جهانی را برای اعطای حقوق مسلمانان روهینجا خواستار شد.

این نشست در میان بحران شورای همکاری از اواسط ۲۰۱۷ در پی قطع روابط عربستان، امارات، بحرین و مصر با قطر برگزار شد.

الزیانی دبیرکل شورا گفت، بیانیه ریاض اهمیت پایبندی به شورای همکاری را در برابر چالش‌های منطقه نشان می‌دهد و اعضای شورا خواهان حفظ قدرت شورا و حفظ وحدت آن هستند.

در این بیانیه طرح نقشه راهی برای تحقق همکاری بین کشورهای عضو و برداشتن موانع در مسیر بازار مشترک شورا با هدف تحقق وحدت اقتصادی همزمان با سال ۲۰۲۵ تاکید شد.

در زمینه دفاع مشترک نیز بر سرعت تحقق تمامی تدابیر مربوط به فعال سازی فرماندهی نظامی متحد شورای همکاری خلیج فارس تاکید شد. فرماندهی نظامی مشترک شورای همکاری خلیج فارس در زمینه برنامه‌ریزی و اداره عملیات نظامی مشترک و مقابله با تهدیدات احتمالی در چارچوب توافقنامه دفاعی مشترک فعالیت می‌کند که در کویت در سال ۲۰۱۳ در مورد آن توافق شد.

کشورهای بر اهمیت تجلی سیاست خارجه منسجم برای کشورهای عضو شورا و دوری از درگیری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تاکید کردند.

همچنین اشاره شده به اینکه امارات ریاست چهلمین نشست سران شورای همکاری را برعهده می‌گیرد.

ریاست نشست ریاض را ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان در حضور امیر کویت و محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی و ملک حمد بن عیسی پادشاه بحرین برعهده داشت.

در این نشست فهد بن محمود آل سعید، معاون نخست وزیر عمان به نیابت از سلطان قابوس بن سعید، محمد بن راشد آل مکتوم نایب رئیس امارات و نخست وزیر و حاکم دوبی به نیابت از خلیفه بن زاید،‌ رئیس امارات و سلطان المریخی وزیر مشاور در امور خارجه قطر به نیابت از امیر قطر حضور داشتند به این ترتیب امیر قطر، سلطان قابوس و رئیس امارات سه رهبر غایب این نشست بودند.

انتهای پیام

نظر شما