شناسهٔ خبر: 29876621 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

پوشش گسترده اعتراضات پاریس در رسانه‌های ترکیه

صاحب‌خبر -
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، رسانه‌های ترکیه به خصوص رسانه‌های نزدیک به جریان حاکم از روزهای اول اعتراضات پاریس، اخبار اعتراضات را با حجم وسیعی پوشش می‌دهند.

روزنامه القدس العربی، در مطلبی نوشته است که شاید این سیاست روزنامه‌های ترکیه با اعتراضات سال 2013 در استانبول که حزب عدالت و توسعه آن را توطئه خارجی قلمداد می‌کرد بی ارتباط نباشد.

به نوشته این روزنامه، در سال 2013 نیز در اعتراضات معروف به «پارک گزی» رسانه‌های فرانسوی و غربی به شدت حوادث آن سال را پوشش داده بودند.
اخبار اعتراضات و تصاویر خشونت پلیس، صفحات اول روزنامه‌ها و پایگاههای ترکیه را فراگرفته و شبکه‌های ماهواره‌ای نیز ساعات بیشتری به پوشش حوادث پاریس اختصاص داده‌اند.

بسیاری از شبکه‌های خبری ترکیه خبرنگاران خود را به پاریس گسیل داشته‌اند تا تصاویر برخورد مأموران با معترضان را مخابره کنند؛ به خصوص تصاویر برخورد خشونت‌آمیز پلیس فرانسه با دانشجویان در رسانه‌های ترکیه در سطح وسیعی منتشر شد.

رسانه‌های ترک‌زبان در بسیاری از تحلیل‌ها و اخبار خود کلید واژه «استانداردهای دو گانه» را در خصوص رفتار غرب و فرانسه در خصوص اعتراضات را به کار می‌برند و به رفتار کشورهای غربی در خصوص اعتراضات ترکیه اشاره می‌کنند.

روزنامه «الستار» ترکیه در تیتر صفحه اول خود با درج تصویری از اعتراضات پاریس نوشت: «اروپا لرزید» و در کنار تصویر بزرگ پاریس، تصاویری از اعتراضات بلژیک و هلند را درج کرد.

روزنامه «ینی عقد» نیز تصویری از آتش گرفتن خودروها را در پاریس در صفحه اول خود درج کرد و نوشت: «ناله مظلومان، پاریس را به آتش زد». این روزنامه در سر مقاله خود با انتقاد از خشونت پلیس فرانسه، به تاریخ استعمار فرانسه در قاره آفریقا اشاره کرد.
روزنامه «ینی شفق» هم در اقتباس از سخن اردوغان، نوشت: «در چاهی افتادند که خودشان حفر کرده بودند.» روزنامه «گونش» هم چنین تیتر زد : زمستان اروپایی خیابان‌های پاریس را به میدان جنگ تبدیل کرد.

«لیبرالیسم جدید فروپاشید» تیتر یک روزنامه «آیدنلیک» بود و روزنامه «سوزجو» و «جمهوریت» هم که از معارضان اردوغان محسوب می‌شوند صفحه اول خود را به اعتراضات پاریس اختصاص داده و نوشتند که اعتراضات فرانسه به کشورهای دیگر اروپایی کشیده شده است.

محافل سیاسی ترکیه نیز به تأسی از اردوغان انتقادات شدیدی را متوجه فرانسه و غرب کرده و همان کلید واژه «استانداردهای دو گانه » را به کار می‌برند. 
تظاهرات‌های اعتراضی در فرانسه از هفدهم نوامبر (۲۶ آبان ماه) آغاز شده است. رانندگان و شماری از اتحادیه‌های بازرگانی و احزاب سیاسی از عوامل محرک برای آغاز موج اعتراض ها در این کشور بودند.

دیروز هم «جلیقه ‌زردها» در فرانسه با وجود عقب نشینی «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور این کشور از  طرح گرانی مالیات بر سوخت تظاهرات کردند. تظاهراتی که بیش از هزار و 700 بازداشتی داشته است.

برچسب‌ها:

نظر شما