شناسهٔ خبر: 29876563 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

ساخت اسکله صیادی در گواتر چابهار از ضرورت‌های مهم است

ایرنا نوشت: مدیر کل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: ساخت بندر و اسکله صیادی در گواتر چابهار از ضرورتهای مهم برای ایجاد اشتغال و افزایش صید ماهی است.

صاحب‌خبر -

هدایت الله میرمرادزهی روز دوشنبه اظهار داشت: چابهار قابلیت های فراوانی در زمینه شیلات دارد و باید برای هر متر نوار ساحلی برنامه توسعه و اشتغال داشت.

وی افزود: منطقه ساحلی گواتر از بهترین نقاط برای پرورش میگو است و تاکنون برای صید و صیادی آن بندر و اسکله ساخته نشده و صیادان به سختی صید خود را تخلیه می کنند.

مدیر کل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: هم اینک حدود ۲۴ هزار صیاد به وسیله هزار و ۴۳۰ قایق و ۹۰۷ لنج در بنادر ماهیگیری و جایگاه تخلیه صید شامل بنادر تیس، کنارک، رمین، زرآباد، پزم، چابهار، بریس، گواتر، جد، تنگ و پسابندر در حوزه شهرستانهای چابهار و کنارک مشغول صید و صیادی هستند.

وی بیان کرد: تسریع در تکمیل پروژه های شیلاتی در بریس، رودیک، کنارک و تنگ از خواسته های صیادان است.

میرمرادزهی اظهار داشت: حدود سه تا چهار هزار قایق در ۱۱ بندر ماهیگیری و جایگاه تخلیه صید چابهار و کنارک با بیش از ۱۵ تا ۲۰ سال در انتظار مجوز صید هستند.

وی بر دوبانده کردن جاده چابهار- بریس به گواتر و چابهار به زرآباد تاکید کرد و افزود: هم اینک تردد کامیون ها برای جابجایی ماهی و میگو به سختی انجام می شود.

مدیر کل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: به دلیل کم عرض بودن این جاده ها در حد تردد خودروهای بین روستایی بارها شاهد تصادفات ناگوار خودروهای سبک با کامیون های حامل ماهی و میگو بوده ایم.

وی بر ساماندهی اسکله های صیادی و حل مشکلات برق، بهسازی محوطه و آسفالت مسیر ورودی بنادر صیادی چابهار و کنارک تاکید کرد و افزود: برای ایجاد اشتغال در حوزه شیلات همت جهادی مسئولان را می طلبد.

سیستان و بلوچستان به سبب گستردگی منابع آبی دارای ۲ اداره کل یلات در شمال و جنوب استان است که اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان(آبهای داخلی) مستقر در زابل واقع در شمال استان وظیفه کنترل و حمایت از منابع آبی داخلی و اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان مستقر در بندر چابهار واقع در جنوب استان در حوزه آبهای دریای عمان فعال است.

چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله ۶۴۵ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از ۲ شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، ۶ دهستان و ۴۳۸ روستا تشکیل شده است.
 

46

نظر شما