شناسهٔ خبر: 29875861 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

سیپری: آمریکا همچنان بزرگ‌ترین فروشنده جنگ‌افزار در جهان است

بر اساس نتایج تازه‌ترین برآورد مؤسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم (سیپری)، آمریکا همچنان در صدر فهرست فروشندگان سلاح در جهان است و روسیه با عبور از انگلیس در جایگاه دوم قرار دارد.

صاحب‌خبر -

العالم - آمریکا

رویترز -- موسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم (سیپری) هر سال گزارشی را در خصوص فروش اسلحه در جهان منتشر می‌کند. برآوردها بر مجموعه‌ای از فروش ادوات و خدمات نظامی بنا شده و نشان می‌دهد شرکت‌های آمریکایی در سال ۲۰۱۷ دو درصد رشد کرده‌اند و درآمد آن‌ها به ۲۲۲.۶ میلیارد دلار رسیده‌است.

بر این اساس، هرچند روسیه توانسته عنوان انگلیس را در تولید و فروش سلاح از آن خود کند و در جایگاه دوم فهرست قرار گیرد، همچنان با ۳۷.۷ میلیارد دلار، درآمد به‌مراتب کم‌تری در مقایسه با آمریکا دارد. ولی این رقم ۸.۵ درصد در مقایسه با سال ۲۰۱۶ رشد داشته است که نوسازی ارتش و نیروهای نظامی روسیه از مهم‌ترین دلایل آن محسوب می‌شود.

موسسه «سیپری» برآوردهای خود را بر پایه تولیدات و فروش صد شرکت بزرگ بین‌المللی تنظیم کرده و می‌گوید از این صد شرکت ۴۲ شرکت آمریکایی و ده شرکت روس هستند.

البته روسیه در گزارش «پنج‌ساله» سیپری در اسفند ۱۳۹۶، در کنار آمریکا عنوان «بزرگ‌ترین فروشندگان جنگ‌افزار» جهان را کسب کرده بود.

در این گزارش آمده «جنگ‌افزارهای آمریکایی به ۹۸ کشور جهان صادر شده‌اند. بخش عمده‌ای از این صادرات به هواپیماهای جنگی و ترابری مربوط می‌شود.»

گزارش تازه سیپری حاکی‌ست که شرکت‌های روس «از سال ۲۰۱۱ تا کنون به طور چشم‌گیری رشد کرده‌اند».

سیمون وزمن، محقق ارشد «موسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم» گفته است این رشد چشم‌گیر «به موازات افزایش هزینه‌کرد [دولت] روسیه برای امور و ادوات نظامی در پیوند با نوسازی نیروهای مسلح» صورت گرفته‌است.

بنا بر گزارش تازه "سیپری،" برای نخستین بار یک شرکت روس در میان ده شرکت بزرگ فروشنده جنگ‌افزار در جهان قرار گرفته‌است. این شرکت دولتی آلماز-آنتی نام دارد و به گفته الکساندرا کویمووا، یکی دیگر از پژوهشگران «سیپری»، مدتی‌ست که بزرگ‌ترین تولیدکننده سلاح در روسیه است. درآمد این شرکت در سال ۲۰۱۷ با ۱۷ درصد رشد به ۸.۶ میلیارد دلار رسید.

در اروپای غربی، انگلیس با ۳۵.۷ میلیارد دلار همچنان بزرگ‌ترین فروشنده جنگ‌افزار است و هفت شرکت انگلیسی در میان صد شرکت «سیپری" قرار دارند.

گزارش تازه مؤسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم نشان می‌دهد ترکیه نیز رشد چشم‌گیری در فروش ادوات نظامی داشته‌است. این وضع «نشان‌دهنده بلندپروازی ترکیه برای توسعه شرکت‌های نظامی خود و حرکت به سوی نیاز کم‌تر به تولیدکنندگان خارجی‌ست.»

سیپری می‌گوید صد شرکت بزرگ فروشنده تسلیحات در مجموع نزدیک به ۴۰۰ میلیارد دلار جنگ‌افزار فروخته‌اند که نشان‌دهنده ۲.۵ درصد رشد در مقایسه با سال ۲۰۱۶ است. تولید و فروش شرکت‌های چینی در گزارش «سیپری» لحاظ نشده‌است، زیرا آن‌طور که این موسسه می‌گوید نمی‌شود به اطلاعات موجود اعتماد کرد.

نظر شما