شناسهٔ خبر: 29875751 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

نظر کاربران خبرآنلاین درباره ورود سلبریتی‌ها به بحث‌های گوناگون

سلبریتی‌ها تا کجا حق حرف زدن دارند؟

انتقاد از حضور سلبریتی‌ها در حوزه‌های غیرتخصصی، اشاره به جریان هدفمند ضد سلبریتی و آزادی فرصت اظهارنظر برای هنرمندان شاخص از جمله موضوعاتی بود که کاربران خبرآنلاین در نظراتشان به آن‌ها اشاره کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بدون شک مهناز افشار جنجالی‌ترین چهره این روزهای فضای مجازی است، تبلیغ یک آمپول توسط این بازیگر مطرح برای جلوگیری از مرگ مبتلایان به اعتیاد عاملی شد تا نامش بار دیگر بر سر زبان‌ها بیفتد.

تبلیغ این بازیگر واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشت، از سویی فعالان حوزه سلامت و پزشکان ضمن انتقاد از رویه این بازیگر، خواهان ورود نکردن سلبریتی‌ها به موضوعات و حوزه‌های غیرتخصصی شدند.

از سوی دیگر برخی نیز پشت این بازیگر درآمده و این اقدام افشار را نه تنها دخالت در حوزه‌ای غیرتخصصی دانسته بلکه تنها آن را یک توصیه قلمداد کردند.

مسئله ورود سلبریتی‌ها در حوزه‌های غیرتخصصی چندان موضوع جدیدی نیست و بارها شاهد اظهارنظرهای متعددی از سوی این افراد در موضوعات مختلف بوده‌ایم که بعضا با انتقادهایی نیز همراه بوده است.

خبرآنلاین نیز در نظرخواهی از کاربران خود در سایت و توییتر درخواست کرد تا درباره ورود سلبریتی‌ها به حوزه‌های غیرتخصصی نظرات‌شان را مطرح کنند.

در مجموع ۱۰۲ کاربر خبرآنلاین در نظرخواهی شرکت کردند که در این باره نظرات متفاوتی داشتند. در ادامه نظرات کاربران را مرور می‌کنیم.

منتقدان حضور سلبریتی‌ها در حوزه‌های غیرتخصصی

بخش قابل توجهی از کاربران حضور سلبریتی‌ها و به طور مشخص بازیگران را در موضوعاتی غیرتخصصی را نادرست دانسته و معتقد بودند که این افراد نباید تنها به دلیل جایگاه و شهرتی که دارند در فضاهای دیگری ورود کنند.

به عنوان مثال کاربری با نام مریم ورود به حوزه‌های غیرتخصصی را مضر برای جامعه دانست و نوشت: «ورود این افراد به حوزه‌ای که هیچ تخصصی در آن ندارند، با توجه به اینکه به دلیل محبوبیت عمل و سخن آنها در بین مردم مورد پذیرش قرار می‌گیرد، مضر و آسیب زننده است.»

سوگند نیز کاربر مخالف دیگری بود که نظرش را اینطور مطرح کرد: «کاملا مخالفم. سلبریتی‌ها اینقدر جو ور شون داشته که فکر میکنند عقل کل هستند و در هر حوزه‌ای اظهار نظر میکنند مثل سیاست پزشکی و... که گاهی باعث بروز مشکلات زیادی هم می‌شوند و باعث شده محبوبیتشون را از دست بدهند... سلبریتی‌ها باید از محبوبیتشون در راستای فرهنگ‌سازی‌های مفید مثل حفاظت از محیط زیست، مطالعه، حیا، صرفه جویی، حمایت از کودکان و زنان بد سرپرست، اعتیاد، آزادی زندانیان و...استفاده کنند.»

کاربری با نام مهدی نیز بر لزوم حضور مشاور کنار بازیگران تاکید داشت و نوشت: «منفی، چه اصراریه که او نها در حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و حالا پزشکی اظهار نظر کنند،کاش سلبریتی‌ها مشاور خوب در کنارشان برای اظهارنظر داشته باشند.»

رابین هود نیز در توییتر نوشت: «اینهایی که از ایرانی بودن خودشون خجالت میکشن و بچه هاشونو کشور دیگه دنیا میارن از جنس مردم نیستن و نباید نظر بدن مردم اینارو از خودشون نمیدونن.»

اظهارنظر در حوزه‌های مختلف اخلاق رایج جامعه است

از میان کاربران تعداد زیادی نیز مشکلی با اظهارنظر و ورود بازیگران به عرصه‌های دیگر نداشته و این امر را در کشور یک روال دانستند.

مانند کاربری با نام حسین که نوشت: «به نظر من هر فردی آزاده نظرش و در مورد موارد مختلف بیان کند و اگر شما دوست ندارید می‌توانید توجهی به آن نکنید. فقط یک سوال دارم، در ایران شما چه کسی را می‌شناسید در حوزه تخصص‌اش فعالیت داشته باشه و اظهار نظر کند؟»

مصطفی ف نیز کاربر دیگری بود که ضمن اشاره به فعالیت بازیگران هالیوودی، نظرش را اینطور مطرح کرد: « نظر من یه سواله؟ چطوریه که اگه یه بازیگر هالیوودی به سیاستهای ترامپ حمله کنه یا از رژیم صهیونیستی بد بگه هزار بار باز نشرش میدید کسیم نمیپرسه مثلا رابرت دنیرو چه به سیاست. اما اگه یه سلبریتی ایرانی کاری بکنه همه بهش حمله میکنن؟ چطوریه بعضیا حق دارن در مورد تمام مسائل کشور از پشت تریبون حرف بزنن و مردم دعوت کنن به خیابونا بریزن اما اگه سلبریتی حرف بزنه میشه اخ اخ ؟؟ باید بفهمیم اونم میتونه هر اظهار نظری دلش میخواد بکنه. حالا چون معروف شده دلیل نمیشه ما بیایم قضاوتش کنیم. قضاوت بر عهده مردم نه برخی عزیزان دلواپس. من موندم انقدر دم از مردم میزنید چرا نمیذارید مردم قضاوت کنن همش دنبال این هستید حتی نظرات بقیه رو هم کنترل کنید.»

خدا مراد نصرتی نیز در توییتر اینطور نظرش را بیان کرد: «هیچ اشکالی نداره مگر هنرمندان جزء این مردم نیستند»

کاربری با نام من نیز اینچنین نوشت: «موضوع سیاه و سفید نیست و نمی‌توانیم بگوییم یا مثبت است و یا منفی اما مردم باید بدانند که سلبریتی هم در حوزه خودش سلبریتی است و نظرش در سایر حوزه‌ها قابل اتکا نیست و هر شخص باید خودش بیندیشد و نظرات را جمع بندی کند و آن چیز که به نفع کل ملت است را برگزیند. سلبریتی هم نظر خودش را دارد اما وحی منزل نیست.»

جریان هدفمند ضد سلبریتی

در این میان برخی از کاربران موافقت خود را با اظهارنظر سلبریتی‌ها به شکل دیگری بیان کرده و منتقد جو ضد سلبریتی که در جامعه شکل گرفته است بودند.

مانند این کاربر بی نام که نوشت: «سلبریتی هم مثل هر شهروند دیگری حق داره نظرش رو ابراز کنه. من این نگاه ضد سلبریتی که همه اونها رو به یک شکل می‌بینه و به یک چوب میرونه رو غلط می‌دونم. انگار شما سوال کنید که آیا مثلا صنف نجار حق داره در مسائل سیاسی ورود کنه یا نه. طبیعتا سواد و تحلیل اجتماعی سلبریتی‌ها با هم متفاوته. مقایسه کردن پست‌های تتلو یا سحر قریشی و بهنوش بختیاری (با احترام به این عزیزان) با حرفهای مثلا ترانه علیدوستی یا مهراب قاسم‌خانی از ریشه غلطه و نمیشه این دو گروه رو با هم جمع بست و به همه‌شون انگ بی‌سوادی زد.

من این هجمه گسترده به سلبریتی‌ها رو یک انتقام گیری برنامه ریزی شده و هوشمندانه از طرف دوستان اصولگرامون می‌دونم که با تکیه به حمایت سلبریتی‌ها از آقای روحانی و تاکید بر وضعیت مالی عموما خوب آنها برای نشان دادن دوری آنها از مردم داره انجام میشه، که در این شرایط نابسامان اقتصادی خوب جواب داده. موافقم که سلبریتی‌ها باید بیشتر از مردم عادی روی اعلام نظریاتشون دقت کنند، اما من به شخصه بر اساس نظر هیچکس بجز خودم به اقای روحانی رای ندادم و معتقدم اگر سلبریتی‌ها انقدر تاثیرگذار بودند احمدی نژاد هشت سال رییس جمهور نمیشد.»

کاربر دیگری نیز اینچنین نظرش را مطرح کرد: «مثبت مثبت مثبت حتی اگر بعضی وقتها اشتباه کنند وقتی تریبون آزاد رسانه ای نداریم اینها با فاش کردن خیلی مسائل باعث میشن خیلی از اقایون ماست هاشون و کیسه کنند اگر هم میبینید سلیبریتی ها رو تخریب میکنند از فضای شفاف میترسند مردم باید گشت سلیربیتی که از ابروش مایه میزاره باشند جون اون به قیمت از دست دادن کار و کلی درآمد دلشو به دریا میزنه پس باید به هوش باشیم و مراقب سلیریبتی های عزیز.»

آزادی فرصت اظهارنظر تنها برای عده‌ای خاص

از سوی دیگر تعدادی از کاربران نیز نظر مشروطی داشته و ضمن تفکیک میان سلبریتی‌ها و هنرمندان تفکیک، اظهارنظر در حوزه‌های غیرتخصصی را تنها در حوزه‌های مربوطه و برای بخشی از هنرمندان مجاز دانستند.

مانند کاربری با نام چاوشیست که اینطور نوشت: «اکثر سلبریتی‌های ما اینقدر بی‌سواد هستن که در مورد حوزه خودشون هم نمیتونن نظر بدن. استثنا مثل استاد شجریان، استاد نصیریان، استاد فرشچیان و ... خیلی کم داریم.»

کاربر بی نامی هم، نظر مشابهی داشت و دراین باره نوشت: « بستگی داره کدوم سلبریتی باشه. اگه منظورتون از سلبریتی این بازیگرا و خواننده های چندروزه و موقتین، نه»

عرفان ۱۲۳ نیز مشکل عموم جامعه را عده‌ای دانست که به دنبال ثروت و شهرت هستند و به این شکل نظرش را مطرح کرد: «مردم هنرمندان واقعی و ستاره های واقعی سینما را دوست دارند... مشکل با عده‌ای خودشیفته است که ادای ستاره بودن را در میارن و بیش از هر چیزی دنبال ثروت و شهرت و خودنمایی هستند... این جماعت خودشیفته پله‌های ترقی را از راه زد و بند بازی و زیرآبزنی و رشوه دادن و روابط غیراخلاقی طی میکنن... نه با خاک صحنه خوردن و زحمت کشیدن و استعداد هنری، هنرمندان واقعی سینما و تئاتر در کنار مردم هستند. فروتن هستند. به مردم احترام میذارن. برعکس جماعت خودشیفته که خودشون را بالاتر از مردم میدونن.»

کاربر بی‌نامی هم اینچنین برای هنرمندان شرط گذاشت: « در حوزه عمومی هر موضوعی ایرادی نداره نظرشونو مثل بقیه مردم بگن ولی وقتی همان موضوع وارد حیطه تخصصی میشه بهتره واردش نشن.»

۲۴۱۲۴۳

نظر شما