شناسهٔ خبر: 29875616 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: بسیج نیوز | لینک خبر

نمک ید دار و سلامتی

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری بسیج از اشکذر،  بسیج ملی پیشگیری از کمبود ید با هدف تاکید بر مصرف نمک ید دار تصفیه شده در آذر ماه از تاریخ ۱۷ تا ۲۱ در سراسر کشور برگزار می‌شود.

نمک سالم:
بر اساس منابع طب سنتی ایران برای نمک انواع مختلفی ذکر شده است (مثلا معدنی و غیر معدنی و حجری و غیر حجری و …). بهترین نوع آن نمک سفید، سخت، صاف، شفاف است (که اصطلاحاً به آن نمک اندرانی می‌گویند و نمک لاهوری نیز نوعی از آنست). این سفید و سخت و صاف و شفاف بودن تاکیدی است بر برتری نمک تصفیه شده بر نمک دارای گل و خاک و املاح فراوان که متاسفانه امروزه توسط برخی افراد ناآگاه تحت عنوان نمک طبیعی یا ارگانیک با قیمت‌های بالا بفروش می‌رسد.
همچنین در کتاب مخزن الادویه حکیم عقیلی خراسانی ذکر شده است: “از میان نمک‌های مختلف بدترین همه، ملح مصنوع از ماء بحر است” یعنی نمک دریا، بدترین نوع نمک خوراکی است و این در مغایرت کامل با تبلیغات افراد سودجویی است که تحت عنوان فروش نمک دریا (به‌عنوان نمک سالم تر) پول‌های کلانی را به جیب می‌زنند.
طی قرن‌های گذشته کمبود ید موجب اختلالات غده تیروئید در صد‌ها میلیون نفر از مردم کشور‌ها شده است و اضافه کردن ید به محصولات غذایی به عنوان یک استراتژی موثر، ارزان و قابل اجرا برای پیشگیری و کنترل اختلالات ناشی از کمبود ید در کشور‌های جهان به کار گرفته شد. ایران نیز در بین کشور‌های مدیترانه شرقی، اولین کشوری بود که اقدام به تولید و توزیع نمک ید دار در سطح جامعه نموده و موفقیت‌های چشمگیری نیز در دو دهه گذشته در خصوص  مبارزه با اختلالات ناشی از کمبود ید بدست آورده است، ولی متاسفانه تبلیغات نمک‌های غیر استاندارد مثل نمک دریا منجر به کاهش پوشش مصرف نمک یددار شده است و ادامه این روند موجب افت شاخص‌های برنامه و برگشت مجدد مشکل کمبود ید در کشور خواهد شد
نقش ید در سلامت:
ید یک ماده مغذی ضروری برای زندگیست. این ماده برای رشد و تکامل جسمی و ذهنی فرد حتی قبل از تولد مورد نیاز است درصورتیکه غذای روزانه ما ید کافی نداشته باشد دچار کمبود ید می‌شویم بر اثر کمبود ید فعالیت طبیعی غده تیروئید مختل می‌شود و بیماری گواتر ایجاد می‌شود بر اثر این بیماری متابولیسم بدن به هم می‌خورد و اختلالاتی در سلسله اعصاب، ضربان قلب ایجاد می‌شود با کمبود ید و خوب کار نکردن غده تیروئید مقاومت بدن در برابر بیماری‌های عفونی کاهش می‌یابد و عوارض مغزی به شکل کم هوشی، ضعف اعصاب پدید می‌آید.
کمبود ید در دوران بارداری باعث سقط جنین، زایمان زودرس، تولد نوزاد مرده، اختلال رشد مغزی جنین، تولد نوزاد با عقب ماندگی ذهنی، جسمی، کری و لالی می‌شود.
کمبود ید در دوران کودکی سبب کاهش بهره هوشی و عقب ماندگی ذهنی تاخیر یا توقف رشد، ناتوانی جسمی، کم کاری تیروئید، اختلالات عضلانی، تکلمی، شنوایی می‌شود کمبود ید تا ۵/۱۳ امتیاز بهره هوشی کودکان را کاهش می‌دهد و باعث خستگی زودرس و کاهش کارایی آن‌ها می‌شود.
ید به طور طبیعی در خاک و آب وجود دارد بطوریکه نیاز طبیعی بدن ما از سبزی‌ها و گیاهانی که روی خاک غنی از ید کاشته شده اند تامین می‌شود در کشورمابدلیل کمبود یددر خاک وآب محصولات گیاهی و حیوانی فاقد ید کافی هستند.
بهترین منبع غذایی ید غذا‌های دریایی (ماهی و میگو) هستند، اما به علت مصرف کم آن در رژیم غذایی ایران معمولا ید مورد نیاز بدن تامین نمی‌شود مطمئن‌ترین روش برای تامین ید مورد نیاز بدن مصرف نمک‌های ید دار است.
بیشتر بدانید:
نمک
با تشکر از دفتر بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت اشکذر
 
 

نظر شما