شناسهٔ خبر: 29874591 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان تشریح کرد

کشاورزی حفاظتی در اراضی جنوب

محمد علاف‌پور دنیای‌اقتصاد– اهواز : رئیس سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفت: ۴۵۰هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی خوزستان در سال زراعی جاری به منظور حفاظت از خاک و آب، زیر پوشش طرح کشاورزی حفاظتی قرار گرفت.

صاحب‌خبر -

کیخسرو چنگلوایی افزود: سطح اراضی زیرکشت کشاورزی حفاظتی با اجرای طرح‌های ترویجی و آموزشی در استان هر سال افزایش می‌یابد. وی با اشاره به هدف‌گذاری ۴۰ درصد از اراضی کشت پاییزه خوزستان اظهار کرد: دست کاری نکردن خاک، محدود کردن استفاده از ماشین‌آلات کشاورزی به منظور به هم نخوردن بافت خاک و فرسایش و شوری خاک و جلوگیری از کاهش مواد آلی خاک از اصول کشاورزی حفاظتی می‌باشند.رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان معروف به طرح رهبر معظم انقلاب را گامی بلند در اجرای طرح کشاورزی حفاظی اعلام کرد و گفت: حدود ۱۹۰هزار هکتار در این طرح زهکشی شده که نقش موثری در کاهش شوری خاک داشته است.چنگلوایی با اشاره به اینکه کشاورزی حفاظتی در درازمدت به حفظ منابع خاک و آب و جلوگیری از فرسایش و کاهش مواد آلی خاک منجر خواهد شد، افزود: امکان افزایش تولید محصول تا دو برابر با اجرای این طرح فراهم می‌شود.

 تامین ۹۵ درصد مواد غذایی از خاک

رئیس سازمان جهادکشاورزی خوزستان با بیان اینکه ۹۵ درصد مواد غذایی بشر از خاک تامین می‌شود، گفت: آب مایه حیات و خاک بستر زندگی است و بدون آن انسان قادر به ادامه حیات نیست. وی با اشاره به اینکه خاک غیرقابل تجدید و ضامن امنیت پایدار همه کشورها است، افزود: برای تشکیل هر سانتی متر خاک حدود ۵۰۰ تا ۷۰۰ سال زمان نیاز است.چنگلوایی با اشاره به طرح‌های آبخیزداری در ایران و خوزستان اظهار کرد: هدف از طرح‌های آبخیزداری حفاظت از آب و خاک و فرسایش است تا این منبع عظیم برای نسل‌های آینده باقی بماند و بتواند ادامه حیات داشته باشد.

 رفع آلودگی خاک سخت و هزینه‌بر

رئیس سازمان جهادکشاورزی خوزستان با بیان اینکه رفع آلودگی خاک، سخت، زمان‌بر و پرهزینه است، گفت: رفع آلودگی هر هکتار خاک پنج هزار دلار هزینه دارد ضمن آنکه زمان زیادی برای رفع آثار آلودگی خاک نیاز است.وی متوسط فرسایش خاک در ایران را ۱۷ تن در هر هکتار اعلام کرد و افزود: فرسایش خاک با اجرای طرح کشاورزی حفاظتی به حداقل می‌رسد. چنگلوایی شور شدن خاک را نتیجه دخالت‌های بی‌رویه انسان در محیط دانست و اظهار کرد: میزان شوری خاک در خوزستان با اجرای طرح ۵۵۰هزار هکتاری کاهش می‌یابد.وی آبخیزداری، نهال کاری در ۲۰ هزار هکتار از کانون‌های ریزگرد، مدیریت چرای دام، حفظ کاربری زمین‌های کشاورزی، هم‌افزایی بین بخشی، اطلاع‌رسانی به بهره‌برداران محلی، اجرای طرح‌های آب و خاک و آموزش را از اقدام‌های مهم در جلوگیری از تخریب و فرسایش خاک در خوزستان اعلام کرد.

 مصرف بهینه کود و سم

همچنین معاون آموزش و ترویج سازمان تحقیقات و ترویج کشاورزی و رئیس موسسه آموزش علمی کاربردی و مهارتی جهاد کشاورزی گفت: طرح‌های ترویجی جهاد کشاورزی بر مبنای مصرف بهینه کود و سم پایه‌گذاری شده‌اند.علی‌اکبر مویدی افزود: سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج، متخصصان ماهری دارد که تمام طرح‌های تحقیقاتی و جدید را با کمترین میزان سم و کود(مصرف بهینه سم و کود) اجرا می‌کنند.وی اظهار کرد: تکیه وزارت جهاد کشاورزی بر توسعه صادرات محصولات تولیدی است از این رو تلاش می‌شود در تولید ارقام جدید کود و سم کمتری استفاده شود.

معاون آموزش و ترویج سازمان تحقیقات و ترویج کشاورزی ترویج محصول سالم و نحوه تغذیه و مصرف سالم را جزو وظایف جهاد کشاورزی دانست و افزود: وزارت جهاد کشاورزی عزم خود را برای تولید محصول سالم جزم کرده و در این خصوص جای هیچ نگرانی نیست.وی با اشاره به ظرفیت‌های فراوان استان در بخش کشاورزی گفت: خوزستان با داشتن زمین‌های مرغوب، موقعیت راهبردی، شرایط اقلیمی فوق‌العاده و محصولات باکیفیت نقش مهمی در کشاورزی کشور دارد از این رو وزارت جهاد کشاورزی با توجه ویژه به این استان سعی دارد از ظرفیت‌های آن به سود کشور استفاده کند.

مویدی افزود: سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تصمیم دارد علاوه بر مسائل ملی به موضوعات منطقه‌ای نیز بپردازد به همین منظور تمام طرح‌های آموزشی، ترویجی و تحقیقاتی به‌صورت سه ماه یکبار در هر منطقه اجرا می‌شوند و استان‌هایی که از نظر اقلیمی و کشاورزی مشابهت دارند در این گردهمایی حضور می‌یابند. وی هدف از برگزاری این گردهمایی‌ها را اشتراک دستاوردهای پژوهشی، ترویجی، آموزشی و تحقیقاتی اعلام کرد و گفت: نیازهای منطقه‌ای در حوزه‌های سه‌گانه در این گردهمایی‌ها جمع‌بندی و درصورت امکان، فعالیت مشترک در استان‌های مختلف آغاز می‌شود. وی با تاکید بر لزوم کاربردی شدن نتایج تحقیقاتی افزود: باید از ظرفیت‌های جدی محققان به بهترین نحو استفاده کرد.

 ۱۳۴۰ مرکز خدمات و جهاد کشاورزی

معاون آموزش و ترویج سازمان تحقیقات و ترویج کشاورزی اظهار کرد: ۱۳۴۰ مرکز خدمات و جهاد کشاورزی در دهستان‌های کشور وجود دارد که برای هر مرکز یک محقق معین تعریف شده است.وی افزود: این محققان باید در ماه یک یا ۲ روز با مروجان منطقه در تماس مستقیم باشند و نیازهای هر منطقه را رصد کنند به گفته دیگر با اجرای این طرح پای محققان در اجرای طرح‌ها و مواجهه مستقیم با مروجان کشاورزی باز شده است.مویدی اظهار کرد: مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی طبق برنامه‌ریزی انجام شده در قالب نظام نوین ترویج به‌عنوان نمایندگان وزارت جهاد کشاورزی بازسازی می‌شوند.وی افزود: هر مرکز تحقیقات به چند پهنه تقسیم شده که هر پهنه شامل چند روستا است و مروجان مسوولیت آن را برعهده دارند.

 انتخاب یکصد محقق به‌عنوان پژوهشگر مروج

رئیس موسسه آموزش علمی کاربردی و مهارتی جهاد کشاورزی هدف از تشکیل شبکه مروجان را انتقال مطالب علمی روز به کشاورزان اعلام کرد و گفت: برای تحقق این امر از بین یک‌هزار و ۱۰۰نفر اعضای هیات علمی سازمان تحقیقات ۱۰۰ نفر از کاربردی‌ترین محققان به‌عنوان پژوهشگر مروج انتخاب شدند.  وی افزود: این پژوهشگران در قالب گروه‌های سه یا چهار نفری به‌صورت موضوعی با هم ادغام می‌شوند و در روزهایی که در هر منطقه حضور دارند تمام مشکلات موجود در بخش کشاورزی را تحلیل و با مسوولان آن منطقه درمیان می‌گذارند که نتیجه این تحلیل برای اقدام سریع و رفع مشکلات به شخص وزیر جهاد کشاورزی ارسال می‌شوند.

مویدی یکی از اهداف این سازمان را ایجاد ارتباطی تنگاتنگ بین تحقیق، ترویج، آموزش و اجرا در بخش کشاورزی دانست و گفت: اگر این ارتباط برقرار شود با استفاده از توان و ظرفیت‌های ویژه بخش کشاورزی بسیاری از مشکلات کشاورزی کشور برطرف خواهند شد ضمن اینکه با فراهم کردن زمینه اشتغال شاهد لبخند رضایت در چهره بهره‌برداران خواهیم بود.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول نیز گفت: سازمان تحقیقات کشاورزی براساس توانایی‌های موجود در هر منطقه، کشور را به پنج منطقه تقسیم کرده که منطقه چهار شامل استان‌های خوزستان، کرمانشاه، ایلام، همدان، لرستان و مرکزی است.

محمدرضا ملک‌زاده با اشاره به اینکه مرکز تحقیقات صفی آباد دزفول جزو هشت مرکز برتر کشور است، اظهار کرد: خوزستان رتبه نخست کشور در تولید محصولات کشاورزی را دارد که بیشتر این تولیدات را مدیون شمال خوزستان است.

 

نظر شما