شناسهٔ خبر: 29874550 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

اصلاح آیفکس پس از ۵ روز

مینا افروزی دنیای اقتصاد : روز گذشته فرابورس ایران پس از رشد مداوم طی پنج روز معاملاتی متوالی اخیر و رشد بیش از ۸ درصدی آیفکس در این دوره، روند اصلاحی به خود گرفت. طی این روند اکثریت نمادها قرمزپوش شدند. غلبه عرضه بر تقاضا از ابتدای معاملات روز یکشنبه آغاز شد و با وجود نوسان‌های کم‌عمق تا انتهای روز کاری ادامه یافت. به این ترتیب شاخص کل فرابورس ایران افت بیش از یک درصدی را تجربه کرد و بر سطح ۱۸۳۸ واحدی مستقر شد. با این حال، حجم معاملات و همچنین نقدینگی نسبت به روز شنبه افزایش یافته بود. از این رو بالغ بر یک میلیارد برگه بهادار به ارزش نزدیک به ۵۲۰ میلیارد تومان در بازارهای مختلف فرابورس داد‌و‌ستد شد.

صاحب‌خبر -

بازار اول و دوم از دریچه آمار

روزی که گذشت، بیش از ۶۴۰ میلیون سهم به ارزش افزون بر ۱۷۷ میلیارد تومان در معاملات خرد بازار اول و دوم، دست به دست شد. بیش از ۱۰۷ میلیارد تومان از این نقدینگی، معادل ۶۰ درصد مقدار کل، در معاملات فلزات اساسی، هتل و استخراج کانه‌های فلزی به گردش درآمد. در این میان فلزات اساسی، به تنهایی نزدیک به ۴۰ درصد از ارزش کل معاملات را رقم زده بود. به واسطه شناسایی سود و روند اصلاحی بازار، در پی افت قیمتی اکثریت نمادهای معاملاتی ۱۶ صنعت فرابورسی با شاخص منفی مواجه شدند. هر چهار صنعت کالایی (فلزات، پتروشیمی‌ها، نفتی‌ها و کانه‌های فلزی) نیز در این دسته قرار گرفتند و روزی منفی را پشت سر گذاشتند. با این حال، این صنعت سیمان بود که بیش از هر صنعت دیگری تحت فشار فروش قرار گرفت و کاهش بیش از ۴ درصدی را در شاخص روزانه خود رقم زد. در سوی مقابل نیز زیرمجموعه محصولات کامپیوتری صدرنشین ۱۱ صنعت با بازدهی مثبت شد.

«ترین»های فرابورسی

طی داد و ستدهای روز پیش، شاخص کل فرابورس افت نزدیک به ۲۰ واحدی را تجربه کرد. بررسی نمادها با بیشترین اثر بر شاخص کل، نشانگر صدرنشینی پتروشیمی زاگرس در این گروه‌بندی بود. «زاگرس» نزدیک به ۵ واحد از ارتفاع آیفکس کاست و بعد از آن فولاد هرمزگان جنوب بود که اثر کاهنده ۴ واحدی خود را بر نماگر این بازار تحمیل کرد. هلدینگ صنایع خاورمیانه و سنگ‌آهن گهر زمین نیز در مراتب بعدی قرار داشتند و در مجموع حدود ۶ واحد دیگر شاخص فرابورس را به عقب راندند. در این میان، سهامی ذوب‌آهن اصفهان با تاثیر مثبت بیش از ۲ واحدی، از نزول بیشتر شاخص جلوگیری کرد. بیشترین ارزش معاملات با بیش از ۶۳ میلیارد تومان به سهامی ذوب‌آهن اصفهان اختصاص یافت. غالب معاملات نماد مزبور میان سهامداران حقیقی صورت گرفته بود. همچنین برترین تقاضا نیز نزد سهام صنایع ماشین‌های اداری ایران محفوظ ماند. در پایان داد و ستدها، بیش از ۲۷ میلیارد تومان صف خرید نماد «مادیرا» را تشکیل داد.

رصد بازیگران بازار  

بازار اول و دوم فرابورس ایران روز یکشنبه، با حمایت مجدد سهامداران حقوقی به کار خود پایان داد. در قالب این حمایت بیش از ۱۰ میلیارد تومان از سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفوی سهامداران حقوقی اضافه شد. در میان صنایعی که خالص خرید آنها به نفع سهامداران حقوقی بود، صنعت استخراج کانه‌های فلزی با خالص تغییر مالکیت افزون بر ۷ میلیارد تومان صدرنشین بود. پس از آن، فلزات اساسی جای داشت و در معاملات آن بیش از ۶ میلیارد تومان سهام فلزی از پرتفوی حقیقی‌ها به سبد سهام حقوقی‌ها منتقل شده بود. محصولات شیمیایی نیز در جمع صنایع تحت پشتیبانی فعالان عمده بود. خرید خالص این دسته از معامله‌گران از نمادهای پتروشیمی نزدیک به ۲ میلیارد تومان محاسبه شد. در میان شرکت‌های فرابورسی نیز، اولویت‌های معامله‌گران حقوقی به نمادهای سنگ‌آهن گهرزمین و سهامی ذوب‌آهن اصفهان اختصاص یافت. مجموع سهام تغییر مالکیت‌یافته در دو نماد یادشده بیش از ۱۰ میلیارد تومان برآورد شد.از سوی دیگر، صنعت محصولات کاغذی بیشترین خالص خرید را از جانب سهامداران حقیقی تجربه کردند که تقریبا معادل ۷ میلیارد تومان بود. در رتبه دوم نیز گروه فرآورده‌های نفتی قرار داشت که طی داد و ستدهای آن، بالغ بر یک میلیارد تومان سهام نفتی از سبد معامله‌گران عمده به پرتفوی معامله‌گران خرد منتقل شده بود. رصد نمادها نیز حاکی از صدرنشینی «چکاپا» در میان سهام مورد انتخاب فعالان خرد بازار بود. نفت پاسارگاد و پتروشیمی زاگرس نیز مقام‌های دوم و سوم را در اختیار گرفتند. مجموع خالص خرید حقیقی‌ها از دو نماد یادشده در مرز ۲ میلیارد تومانی قرار گرفت.

چه خبر از سایر بازارها؟

روز گذشته افزون بر ۲ میلیون ورقه به ارزش حدود ۲۱۶ میلیارد تومان در بازار اوراق با درآمد ثابت مورد معامله قرار گرفت. ۸۶ میلیارد تومان از این نقدینگی در داد و ستدهای اوراق مشارکت دولتی به نماد «اشاد۹۴» به گردش درآمد. همچنین بیش از ۸۷ میلیارد تومان از ارزش معاملات کل بازار اوراق با درآمد ثابت، در معاملات اوراق اسناد خزانه اسلامی رقم خورد که «اخزا۷۰۸» به‌عنوان پرمعامله‌ترین آنها شناخته شد. نرخ سود موثر اوراق مزبور در انتهای روز کاری گذشته با افت ۱/ ۰ واحد درصدی، سطح ۸/ ۲۳ درصدی را در اختیار گرفت. در بازار تسهیلات مسکن نیز بالغ بر ۶۰ هزار برگه به ارزش بیش از ۳۳ میلیارد تومان دست به دست شد. بیشترین نقدینگی، نزدیک به ۲ میلیارد تومان، در خرید و فروش‌های اوراق امتیاز تسهیلات مسکن آبان ۹۷ به دست آمد. همچنین از منظر نوسانات قیمتی، تمام اوراق به جز دو نماد «تسه۹۶۰۹» و «تسه۹۶۰۱» با فشار قیمتی مواجه شدند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله نیز روز یکشنبه، با داد وستد بیش از ۱۴ میلیون ورقه به ارزش نزدیک به ۳۱ میلیارد تومان، روز خود را به سرانجام رساند. بیش از ۲۶ میلیارد تومان از نقدینگی حاصل شده این صندوق‌ها، در صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد‌آفرین پارسیان رقم خورد.

نظر شما