شناسهٔ خبر: 29874520 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

«ابتکار» از طرح دوفوریتی اصلاحی مجلس درباره قانون منع بکارگیری بازنشستگان گزارش می‌دهد

صاحب‌خبر - تلاش بهارستان جهت تامین نظر رهبری درباره یک قانون
معصومه معظمی
قانون منع بکارگیری بازنشستگان روزنه امیدی را در دل جوانان متخصص و تحصیل کرده باز کرده است. آنها امیدوارند با منع بکارگیری دوباره افرادی که سال‌ها از سن بازنشستگی آنها می‌گذرد، اما همچنان شوق خدمت دارند! با اعمال این قانون گشایشی اتفاق بیفتد. هر چند که برخی کوشیدند با انواع شیوه‌های ممکن، خود را در استثناهای قانون فوق بگنجانند، حتی برخی دیگر برای گرفتن اجازه خاصه و مستثنی شدن از قانون، دست به دامان رهبری شدند. ایشان هم ضمن تایید کلیات قانون منع بکارگیری بازنشستگان گفتند که «ای کاش ایرادات این قانون برطرف می‌شد تا نیاز به دخالت رهبری نبود.» بنابراین با پذیرش این موضوع که برخی افراد جایگزین ندارند، پذیرفتند که تا پیدا شدن جایگزین مناسب برخی افراد در سمت خود ابقا شوند. البته با تاکید رهبری بر اصلاح قانون فوق، نمایندگان مجلس با تهیه طرحی دوفوریتی به دنبال تامین نظر رهبری و اصلاح این قانون هستند. قانونی که توسط اعضای فراکسیون امید تهیه شده و به گفته محمدرضا تابش، این طرح به منظور پختگی بیشتر با تصمیم لاریجانی، عارف و روسای دو فراکسیون دیگر مجلس به مرکز پژوهش‌ها ارسال شده تا بررسی‌های لازم انجام شود.
از آنجایی که قانون منع بکارگیری بازنشستگان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در صورت اجرای صحیح آن می‌تواند کارنامه مثبتی برای مجلس دهمی‌ها باشد، پس از تایید کلی آن توسط رهبری، برخی نمایندگان به دنبال اصلاح ایرادهای آن هستند. ایرادهای قانونی که به دلیل طرح بودن و عدم حضور کارشناسان دولت درکمیسیون‌های مربوطه و عجله در تصویب آن، فرصت پختگی کافی و لازم را نداشته است. تابش، عضو هیئت رئیسه فراکسیون امید درباره اصلاح قانون فوق، طی گفت‌وگویی تصریح کرد: «از ابتدا ایراداتی به قانون منع بکارگیری بازنشستگان وارد بود از جمله در مجامع بین‌المللی مسئولیت‌هایی را متصدی هستیم که آن فرد اگر بازنشسته شود آن مسئولیت از دست ما خارج می‌شود. برای مثال می‌توانستیم عنوان کنیم تا زمانی‌که آن مسئولیت برای ایران است، آن فرد هم بازنشسته نشود. علاوه بر این در تمامی دنیا اعضای فرهنگستان‌ها از افراد با تجربه و بازنشسته تشکیل شده‌اند که به طور متوسط سن‏شان بالای 70 سال است، بنابراین استثناهایی باید به قانون منع بکارگیری بازنشستگان اضافه شود.» نماینده مردم اردکان در مجلس با اشاره به تهیه طرحی به منظور اصلاح قانون فوق اعلام کرد:‌ «نمایندگان چند روز پیش پس از انتشار فرمایشات رهبری به فکر افتادند تا یک طرح دو فوریتی برای اصلاح قانون منع بکارگیری بازنشستگان ارائه بدهند. در این طرح دو فوریتی با توجه به سن امید به زندگی که برای مردان 75 سال و برای خانم‌ها حدود 77 سال است، می‌خواستند دو موضوع را مورد توجه قرار دهند که تبعیض‌آمیز هم نباشد که یا 35 سال سابقه خدمت و یا سن 65 سال در این قانون مدنظر قرار بگیرد.» او افزود: «با مجموع مشورتی که با آقای لاریجانی، آقای عارف و روسای دو فراکسیون دیگر انجام شد به این نتیجه رسیدیم که بگذاریم این طرح در مرکز پژوهش‌ها پخته‌تر شود و سه فراکسیون به تفاهم برسند. پس از آن اگر ضرورت داشت بعد از هفته سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه طرح دو فوریتی برای اصلاح آن ارائه شود که هم دور زدن از قانون نباشد و هم خلاءها و ضعف‌هایی که قانون قبلی داشت، رفع شود.»
تحولی بزرگ در صورت تحقق منع بکارگیری بازنشستگان
در این راستا سید فرید موسوی، رئیس فراکسیون جوانان مجلس هم از تشکیل کمیته‌ای در مرکز پژوهش‌های مجلس برای بررسی موارد مد نظر رهبری در قانون منع بکارگیری بازنشستگان خبر داد. با این توضیح نمایندگان در تلاشند هر چه زودتر موضوع مورد بحثی که سروصدای زیادی در کشور به پا کرده و در صورت تحقق،‌ تحول بزرگی در زمینه بکارگیری جوانان ایجاد می‌کند، به سرانجام برسد. محمدبادامچی، عضو دیگر فراکسیون امید و عضو کمیسیون اجتماعی هم بااشاره به اینکه «طرح دوفوریتی فوق طبق توافقات انجام شده به دستور رئیس ‌مجلس جهت بررسی‌های بیشتر به مرکز پژوهش‌ها ارجاع شده است»، به «ابتکار» گفت: «مرکز پژوهش‌ها روز سه‌شنبه با حضور روسای کمیسیون‌های مجلس و کارشناسان دولت تشکیل جلسه داد و بیانات رهبری درباره این قانون مورد بررسی قرار گرفت تا با توجه به اینکه قانون فوق مورد تایید و استقبال ایشان قرار گرفته است، هم نظر ایشان تامین شود و هم بتوانیم از پتانسیل بازنشستگان در شرایطی که وجود دارد بیشتر استفاده کنیم. ضمن اینکه چون جوانان از این موضوع استقبال کرده‌اند تگنایی برای ورود جوانان هم ایجاد نشود.» سهیلا جلودارزاده، دیگر نماینده مردم تهران در مجلس هم در این باره به «ابتکار» گفت:‌ «با توجه به اینکه این قانون مصوبه مجلس است و در قانون‌گذاری برای اجرایی شدن آن قطعیت مهم است، جامعه نیاز دارد که نسل جدید سرنخ امور را به دست بگیرد.»
افرادی که جایگزین ندارند طبق
قرارداد و زمان معلوم خرید خدمت شوند
این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس همچنین با تاکید بر این نکته رهبری که اشاره داشتند «برخی جایگزین ندارند»، افزود: «در این‌باره باید مصوبه‌ای آورده شود که این افراد «خاص» فقط با معرفی عالی‌ترین مقام به کار گرفته شوند. البته نباید اینطور باشد که آنها به خدمت بازگردانده شوند و بازنشسته نشوند، بلکه معتقدم باید طی مدت زمانی تعیین شده مثلا یک یا دو سال، برای این افرادی که جایگزین ندارند، طبق قراردادی از آنها استفاده شود تا جایگزین مناسب آنها پیدا شود، چون در سن بازنشستگی همه مردم در برابر قانون یکسانند.» جلودارزاده افزود: «پیشنهاد می‌کنم مثلا این افراد را خرید خدمت کرد و مثل کارشناسی که از کشور دیگری می آوریم و استثنا هستند، قراردادی مشخص برایشان تعیین کنیم و همچنین محدوده استفاده از آنها را زیاد نکنیم.» جلال میرزایی هم درباره افرادی که جایگزین ندارند، گفت: «از نظر بنده افرادی که جایگزینی برای آنها در پست‌ها وجود ندارد در کشور نادر هستند و شاید تعداد آنها کمتر از ۲۰ نفر باشد و آنها افرادی هستند که متخصص بوده و در حوزه‏های حساس کار می‌کنند.» نماینده مردم ایلام در مجلس بیان‌ کرد: «بیانات مقام معظم رهبری دارای صراحت بود. فرمایشات رهبری در یک بخش پرداختن به ظرافت‏ها و انتقاداتی بود که به قانون منع به کارگیری بازنشستگان وارد بود که باید آنها را برطرف کرد. از سوی دیگر تاکید رهبری بر چرخش در مدیریت کشور است.» دبیر کمیته سیاسی فراکسیون امید در عین حال تاکید کرد: «از آن جا که قانون منع به کارگیری بازنشستگان مصوبه مجلس است، این مجلس است که باید تشخیص دهد فردی جایگزین دارد یا ندارد و مجلس باید مرجع تعیین تکلیف بازنشستگانی باشد که جایگزینی ندارند.»
رفع تبعیض باهمسان سازی پرداخت حقوق بازنشستگان
جلودارزاده اما در ادامه اظهاراتش نابرابری و تبعیض در پرداخت حقوق و دریافتی بازنشستگان را ملاک عدم تمایل بازنشستگان برای بازنشستگی دانست و به «ابتکار» گفت: «مشکل ما زیربنایی است، چون حقوق بازنشستگان فعلی نسبت به بازنشسته‌های قبل از خود کمتر است و آنها مجبورند دوباره کار کنند ولی اگر مشکل همسان سازی پرداخت حقوق بازنشستگان برطرف شود، بخش عمده‌ای از ایرادات مرتفع خواهد شد.» این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: «اینکه برخی افراد بازنشسته یک میلیارد تومان پاداش پایان خدمت بگیرند و بعد با قرارداد مجددی به کار گرفته شوند و یک میز آن طرف‌تر مشغول فعالیت شوند بی عدالتی است چرا که پرداخت پاداش پایان خدمت برخی افراد قابل مقایسه با این رقم نیست.» بادامچی هم در ادامه گفت‌وگو با «ابتکار» به افرادی که زیر سن بازنشستگی بازنشسته می‌شوند اشاره کرد و گفت: «در این اصلاحیه جدید باید این افراد را هم لحاظ کنیم و تصمیم درستی برای حل این مشکل بگیریم. افرادی هستند که ۴۸ ساله یا ۵۰ ساله بازنشسته شدند و باید برای اینها فکری شود. به نفع صندوق‏ها است که سن بازنشستگی افزایش یابد چون وقتی افراد زیر سن بازنشستگی بازنشسته می‏شوند صندوق‏ها باید پولی را به این افراد بپردازند و فشار زیادی به صندوق‏ها وارد می شود.»
بنابراین طبق اظهارات برخی نمایندگان قرار است مجلس طرح دوفوریتی و اصلاحی خود را در این باره جهت تامین نظر رهبری و همچنین رفع ایرادات موجود پس از بررسی در مرکز پژوهش‏ها، در مجلس مورد ارزیابی قرار دهد و اصلاحیه لازم درباره قانون منع به کارگیری بازنشستگان پس از تعطیلی مجلس، اعمال خواهد شد.

نظر شما