شناسهٔ خبر: 29874451 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

ترامپ عاشق اخراج کردن است

کلی هم می‌رود

دنیای اقتصاد : از مدت‌ها پیش زمزمه برکناری جان کلی شنیده می‌شد. احتمال داده شده بود که جان کلی به عکس سلف خود در این پست تا آخر دوره ترامپ دوام بیاورد اما ترامپ عاشق اخراج کردن است. او اصطلاح «شما اخراجید» را از سریال خودش یعنی کارآموز به کاخ سفید آورده است و پیاپی نیروهای خود را تغییر می‌دهد. حالا گردونه چرخیده و نوبت ژنرال کهنه‌کار دولت ترامپ یعنی جان کلی شده است. این برای سومین بار است که ظرف دو سال گذشته، ترامپ رئیس دفتر خود را برکنار می‌کند.

صاحب‌خبر -

درحالی‌که با آمدن کلی به کاخ سفید نظم و ترتیب به دولت ترامپ بازگشته بود اما دشمنی‌های کوشنر و دختر ترامپ با جان کلی که آنها را در کاخ سفید به‌شدت محدود کرده بود، کار دستش داد. به گزارش سی‌بی‌اس‌نیوز ترامپ احتمالا خبر برکناری کلی را امروز دوشنبه خواهد داد. در میان گزینه‌هایی که در صدر حدس و گمان‌ها قرارداد نام نیک آیرز دیده می‌شود که رئیس کارکنان مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده است.

رئیس‌جمهوری آمریکا روز یکشنبه گفت که طی یکی دو روز آینده خبر برکناری جان کلی را خواهد داد. جابه‌جایی در کاخ سفید و کادر دولت ترامپ پدیده جدیدی نیست. آنچه تازگی دارد، تغییرات پیاپی مسوولان دولت ترامپ است. اکنون ترامپ از تغییر مجدد رئیس دفتر خود سخن گفته است. ترامپ اعلام کرده است که جان کلی تنها تا پایان سال‌جاری در مقام ریاست دفتر او فعالیت می‌کند. ترامپ افزوده بود که تا روز دوشنبه ۱۰ دسامبر، جانشین جان کلی معرفی خواهد شد. در صورتی که ترامپ نیک آیرز را به‌عنوان رئیس دفتر خود انتخاب کند، او جوان‌ترین فردی خواهد بود که از سال ۱۹۸۰ تا کنون، سرپرستی دفتر ریاست‌جمهوری آمریکا را برعهده می‌گیرد. نیک آیرز، ۳۶ سال سن دارد و هم‌اکنون رئیس دفتر مایک پنس، معاون دونالد ترامپ است. محافل دیپلماتیک نزدیک به کاخ سفید به رسانه‌ها گفته‌اند که گفت‌وگو با نیک آیرز بر سر ریاست دفتر ترامپ ماه‌ها در جریان بوده است. اختلاف‌نظر بین ترامپ و جان کلی به شایعه برکناری او از مقام سرپرستی دفتر ریاست‌جمهوری دامن زده بود. اکنون روزنامه نیویورک‌تایمز از اعلام آمادگی نیک آیرز برای پذیرش این مقام سخن گفته است. گفته شده است که نیک آیرز پذیرفته برای یک دوره گذار این وظیفه را برعهده گیرد. حال آنکه ترامپ مایل است که نیک آیرز برای مدت طولانی‌تری در این مقام انجام وظیفه کند.

به گفته ناظران جان کلی در دورانی که در کاخ سفید حضور داشت توانست تیم ترامپ را از آشفتگی نجات دهد. تا پیش از جان کلی، کاخ سفید با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو بود و به‌راحتی اطلاعات کاخ سفید به بیرون درز پیدا می‌کرد.

نظر شما