شناسهٔ خبر: 29874251 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سیاست‌روز | لینک خبر

خودنمایی یک شکست خورده

سی و نهمین نشست شورای همکاری خلیج فارس در ریاض در سطح سران دیروز برگزار شد. این نشست ...

صاحب‌خبر -

سی و نهمین نشست شورای همکاری خلیج فارس در ریاض در سطح سران دیروز برگزار شد. این نشست به ریاست ملک سلمان پادشاه سعودی درحالی برگزار شد که براساس اساسنامه شورا پرداختن به مشکلات درونی شورا و اقدام برای تقویت همکاری‌ها و در نهایت بررسی تحولات منطقه و جهان باید محور این نشست ‌ها باشد.
اما نشست مذکور نکاتی داشت که تناسبی با اساسنامه نداشته است. آنچه در این نشست از سوی محافل رسانه ای و سیاسی برجسته شده سخنان پادشاه سعودی در قبال جمهوری اسلامی ایران بوده است. وی مدعی دخالت ایران در امور کشورهای منطقه شده و از سوی دیگر ادعا دارد که ایران نباید در روند صلح یمن ایفای نقش داشته باشد.
حاضران در نشست مذکور در حالی بر آن بوده اند تا ژست ضدایرانی بگیرند که بررسی ابعاد ریشه‌های نشست و تحولات منطقه دلایل چنین موضع گیری‌های مغرضانه ای را آشکار می‌سازد.
نخست آنکه به طور معمولا در نشست‌های مانند شورای همکاری خلیج فارس تمام اعضاء باید حضور داشته باشد در حالی که در نشست کنونی امیر قطر و سلطان عمان حضور نداشته اند. این امر یعنی اینکه پدرخواندگی سعودی در تزلزل شدید قرار گرفته است. نکته مهم عدم حضور امیر قطر است که نشانگر صف بندی در شورا علیه سعودی است که به نوعی تحقیر شدن سران این کشور است. براین اساس صحبت‌های ضدایرانی پادشاه سعودی تنها پنهان سازی این رسوایی و شکست شورا است.
دوم آنکه تحولات منطقه نکات خاصی را درخود دارد. از یک سو ملت فلسطین در حالی ابعاد جدید مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی را آغاز کرده اند که این رژیم در کنار کشتار مردم فلسطین علیه لبنان نیز اقدام تجاوز کارانه صورت داده است. اعضاء شورا نه تنها علیه این رژیم اقدامی صورت نداده اند بلکه با محکوم سازی مقاومت لبنان و فلسطین عملا در زمین صهیونیستها بازی کرده اند. رفتاری که رسوایی بزرگ برای آنان در برابر جهان اسلام است.
از سوی دیگر سعودی پس از نزدیک به ۴ سال کشتار و جنایت علیه مردم لیبی در نهایت به پذیرش مذاکرات یمنی ـ یمنی تن داده است هر چند که سعودی برای کاهش هزینه‌های این رسوایی به بمباران یمن ادامه می‌دهد که شواهد نشانگر شکست طرح‌های سعودی در تحمیل زیاده خواهی‌هایش در نشست سوئد است. این در حالی است که جهانیان اذعان دارند که سعودی باید به جرم کشتار مردم یمن محاکمه و مجازات شود.
سوم آنکه سعودی و به ویژه شخص بن سلمان ولیعهد سعودی با رسوایی قتل خاشقجی روزنامه نگار عربستانی در ترکیه مواجه است پرونده ای که عملا ماهیت ضدبشری سعودی را آشکار ساخت و نشان داد جنایاتی که دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا و انگلیس و نیز گروه‌های تروریستی انجام می‌دهند عینا توسط سعودی تکرار می‌شود.
چهارم آنکه این روزها بزرگان غرب که سران سعودی خود را وابسته به آنها می‌دانند از وضعیت بحرانی قرار دارند از یک سو ترامپ رئیس جمهور آمریکا در معرض اعتراض‌های گسترده مردمی مواجه است از سوی دیگر در اروپا پرونده برگزیت می‌رود تا نخست وزیر تراز می‌را برچیند.
در فرانسه نیز طی هفته‌های اخیر تظاهرات مردمی علیه نظام سرمایه داری با سرکوب گری گسترده دولتمردان این کشور همراه شده به گونه‌ای که جهانیان نسبت به نقض گسترده حقوق شهروندان در این کشور هشدار داده اند. در این شرایط برخی از سران عرب که همواره به دنبال خوش خدمتی برای غرب بوده اند بر آن شده اند تا با ایجاد جوهای حاشیه ای به زعم خود، افکار عمومی را از این رسوایی‌ها دور سازد.
با توجه به این شرایط می‌توان گفت سران شورای همکاری خلیج فارس با ادعاهای ضدایرانی بر آن بوده اند تا ضمن سرپوش نهادن بر رسوایی‌های ضدبشری خود در یمن، فلسطین، سوریه و لبنان، به زعم خود با خودشیرینی برای کشورهای غربی به نان و آبی دست یابند.
این کشورها که دارای مشروعیت مردمی نمی‌باشند با این رفتارها و خوش خدمتی‌ها برآنند تا رضایت غرب را برای ادامه بقاء خود جلب کنند البته آنها بر آنند تا در رقابت خوش خدمتی به غرب، رضایت آنها برای فروش تسلیحات به این کشورها را جلب کنند. در اصل جو ضدایرانی آنها نه برگرفته از حقایق و مستندات و یا نشات گرفته از قدرت کشورهای مذکور بلکه برگرفته از تزلزل شدید آنها در عرصه داخلی و التماس‌های آنان به غرب برای خریدهای تسلیحاتی است. 
رفتارهایی که نشان می‌دهد شورای همکاری خلیج فارس پس از ۴۰ سال نه تنها گامی در جهت استقلال و تحقق اهدافش برنداشته بلکه همچنان نهادی وابسته به غرب و البته ضعیف و پوشالی است که صرفا با تبلیغات خود را حفظ کرده و در عمل ساختاری فروپاشیده است.
در این میان بسیاری از ناظران سیاسی بر این عقیده اند، اینکه کشورهای عربی مذکور در توهم بهره گیری از نابسامانی‌های اقتصادی ایران و بحران‌های منطقه برای باج گیری از ایران و خوش خدمتی برای غرب هستند رویایی است که هرگز محقق نخواهد شد اکنون جهان نه ایران بلکه سعودی که تکه تکه کردن افراد را صورت می‌‌دهد و یا سران کشوری مانند فرانسه که به سرکوب مردم می‌پردازند را مخل امنیت و ثبات جهانی می‌دانند و خواستار اقدام جهانی برای محاکمه و بازخواست آنان هستند. لذا نشست شورای همکاری خلیج فارس و ادعاهای برخی از حاضران در این نشست را می‌توان خودنمایی یک شکست خورده دانست که با جوسازی ضد ایرانی می ‌خواهند این شکست را پنهان به زعم خود ژست یک فاتح بگیرند.

نویسنده: قاسم غفوری

برچسب‌ها:

نظر شما