شناسهٔ خبر: 29874108 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

وقت‌کشی اروپا ادامه دارد

توافق آلمان و فرانسه درباره کانال مالی با ایران /اروپا خرید نفت را پوشش نمی‌دهد!

یک روزنامه آلمانی گزارش داد که برلین و پاریس درباره سازوکار مالی ویژه برای ایران به توافق رسیدند و به زودی با راه‌اندازی این نهاد، 9 کشور اروپایی به آن می‌پیوندند. این در حالی است که با گذشت بیش از 7 ماه اتلاف وقت و پشت هم اندازی اروپا، سازوکار مالی که حتی زمان آغاز به‌کار آن نیز مشخص نشده است، قرار نیست سازوکار فروش نفت ایران را پوشش دهد و تنها به تجارت کالاهای غیرضرور و محصولات غذایی که از حساسیت بالایی برخوردار نیستند، محدود می‌شود.

صاحب‌خبر -




روزنامه آلمانی «ویرتشافتزووخه» در گزارشی نوشت: اتحادیه اروپا برای حفظ کانال‌های مالی با ایران یک سازوکار مالی ویژه طراحی کرده و آلمان و فرانسه در این باره به توافق رسیده‌اند.
به نوشته این روزنامه به نقل از دیپلمات‌های اروپایی، براساس توافق برلین و پاریس، سازوکار مالی ویژه برای حفظ روابط تجاری اتحادیه اروپا با ایران به صورت نهادی در فرانسه مستقر شده و یک آلمانی ریاست آن را برعهده خواهد داشت.
براساس این گزارش، 9 کشور اروپایی از جمله ایتالیا، اسپانیا، اتریش و اتحاد سیاسی- اقتصادی بنلوکس شامل بلژیک، لوکزامبورگ و هلند تمایل به پیوستن به این نهاد را دارند.
به گزارش ایرنا، پیشتر روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داده بود که این نهاد اروپایی از یک نظام اعتباری برای تسهیل پرداخت‌های مربوط به تبادلات کالا میان ایران و اروپا استفاده می‌کند؛ به شکلی که نیاز به تراکنش مالی با بانک‌های اروپایی نباشد.
به نوشته وال استریت ژورنال به نقل از دیپلمات‌ها، این نهاد از سوی آلمان و فرانسه تامین مالی می‌شود و به صورت مستقیم تحت مالکیت دولت‌های اروپایی مشارکت‌کننده است تا از تحریم‌های احتمالی واشنگتن مصون بماند.
در روزهای گذشته رویترز در گزارشی نوشته بود: در شرایطی که فرانسه و آلمان ممکن است به صورت مشترک مسئولیت سازوکاری که قرار است مبادلات مالی با ایران را تسهیل کند به عهده بگیرند، اما شمار اندکی معتقدند که این ساز و کار فروش نفت ایران را پوشش خواهد داد.
رویترز در ادامه نوشته بود: میزبانی مشترک آلمان - فرانسه از این کانال مالی یک اقدام تاکتیکی از سوی این دو کشور برای گردهم آوردن قدرتشان است تا به این ترتیب از عدم تمایل نهادهای اروپایی برای میزبانی این سازوکار به دلیل ترس از تحریم‌های ضدایرانی آمریکا، کاسته شود.
در ادامه گزارش رویترز به نقل از این دیپلمات‌ها آمده بود علیرغم این تلاش‌ها، تهدیدهای آمریکا مبنی بر اینکه مجازات‌های این کشور علیه کسانی که تحریم‌های ایران را نقض کنند بسیار سخت خواهد بود، به نظر می‌رسد ابعاد این سازوکار جدید تنها به تجارت کالاهای غیرضرور و محصولات غذایی که از حساسیت بالایی برخوردار نیستند، محدود شود.
اروپا در حالی مدعی تلاش برای حفظ برجام با ابزار ویژه مالی جدید بود که دیپلمات‌های این اتحادیه فاش کردند هیچ یک از کشورهای اروپایی حاضر نیستند میزبان مقر این سازوکار جدید مالی باشند.
در مجموع اکنون و با گذشت بیش از 7 ماه اتلاف وقت و پشت هم اندازی اروپا، سازوکار مالی که حتی زمان آغاز به‌کار آن نیز مشخص نشده است، قرار نیست سازوکار فروش نفت ایران را پوشش دهد و تنها به تجارت کالاهای غیرضرور و محصولات غذایی که از حساسیت بالایی برخوردار نیستند، محدود می‌شود.

برچسب‌ها:

نظر شما