شناسهٔ خبر: 29873660 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نایب رئیس فدراسیون بین‌المللی جمعیت ‌های ملی صلیب سرخ و هلال احمر:

امداد و نجات ایران بهترین الگو برای دیگر کشورهاست

تهران - ایرنا - نایب رئیس فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر گفت: امداد و نجات ایران بهترین الگو برای صلیب سرخ دیگر کشورهاست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، دکتر «چن زو» شامگاه یکشنبه در جریان بازدید از سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران بر امکانات و عملکرد این سازمان به ‌عنوان الگویی مناسب امداد رسانی به آسیب دیدگان انواع حوادث و سوانح طبیعی، غیر طبیعی و انسان ساخت برای سایر صلیب سرخ و هلال ‌احمر کشورهای جهان تاکید کرد.
وی با ذکر ضرب‌المثلی چینی «یکبار دیدن بهتر از شنیدن صد بار است» اظهار کرد: بسیار خرسندم که از نزدیک از سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر ایران بازدید می‌کنم؛ به جرات می‌توانم بگویم که این سازمان به عنوان نمونه و الگویی مناسب برای صلیب سرخ بسیاری از کشورها است.
در حاشیه انجام این بازدید مرتضی سلیمی رئیس سازمان امداد و نجات هلال ‌احمر جمهوری اسلامی ایران نیز توضیح داد: این سازمان مجهز به سیستم‌های ارتباطی و امداد و نجات هوایی حرفه‌ای است که با همکاری نیروهای داوطلب و فعالیت تیم‌های واکنش سریع توانسته بهترین عملکرد را در امداد رسانی به مردم در سوانح داشته باشد.
وی با اشاره به نحوه پشتیبانی و لجستیک درعملیات‌های امدادی گفت: برنامه (EOP) یا برنامه عملیاتی پاسخگویی جمعیت هلال‌احمر در سوانح یکی از قابلیت‌های سازمان امداد و نجات است که سرعت و مدیریت امداد رسانی در حوادث را تسهیل کرده است.
رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر اضافه کرد: در این برنامه راهبردی پاسخگویی به سوانح (EOP) تعاریف جدیدی از مفاهیم و واژه های کلیدی مخاطره، خطر پذیری، حادثه، سانحه، شرایط اضطراری، بحران، مدیریت بحران، تاب آوری، پیشگیری، کاهش اثرات، آمادگی، پاسخ، بازیابی، برنامه عملیات اضطراری، برنامه عملیاتی پاسخ، سامانه فرماندهی، مرکز کنترل و هماهنگی عملیات، پست فرماندهی سانحه، ارزیابی، جستجو، نجات، امداد، اسکان اضطراری، تغذیه اضطراری، حمایت روانی و اجتماعی، باز پیوند خانواده، داوطلب، امدادگر، نجاتگر و تیم های عملیاتی ارایه شده است.
سلیمی ادامه داد: یکی از مهم ترین الزامات ارتقای کمی و کیفی خدمات در حوادث و سوانح هماهنگی درون و برون سازمان واحدهای ارایه دهنده خدمات به آسیب دیدگان است که نظر به مسئولیت تخصصی سازمان ها و مراکز مختلف جمعیت هلال احمر در ارائه خدمات متنوع به آسیب دیدگان سوانح، نیاز به شفاف سازی وظایف و نقش این حوزه ها به عنوان گام نخست در ایجاد هماهنگی و کنترل فعالیت های ضروری به نظر می رسید و تحقق این امر با توجه به پیچیدگی و وسعت سوانح امروزی و افزایش مطالبات جامعه بیش از پیش احساس می شد.
این مقام مسئول در جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی در ادامه خطاب به نایب رئیس فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ وهلال احمر و رئیس صلیب سرخ چین اظهار کرد: برنامه پاسخگویی به سوانح یا به تعریف بین المللی عملیات اضطراری (Emergency operation plan) در حقیقت، یک سند راهبردی مکتوب است که با عنایت به وظایف جمعیت هلال احمر در پاسخ به سوانح، به تبیین کارکرد و وظیفه بخش‌های مختلف این جمعیت در فاز پاسخگویی می ‌پردازد؛ به تعبیر ساده می ‌توان برنامه پاسخ اضطراری سازمان را تصویری در نظر گرفت که نقش سازمان در پاسخ به سوانح را نشان می‌ دهد و این تصویر از پازل‌های مختلفی تشکیل شده است که هر پازل کارکردی از وظایف این سازمان است.
در حاشیه این دیدار، رئیس صلیب سرخ چین، نایب رئیس فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر و همچنین هیات همراه از بخش‌های مختلف سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از جمله انبارها، مرکز کنترل و هماهنگی عملیات و امداد هوایی این سازمان بازدید کرد.
اجتمام**7029**شبس*1613

نظر شما