شناسهٔ خبر: 29872967 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

مسئولان امروز در دانشگاه‌ها چه گفتند؟

حجت الاسلام رئیسی، قالیباف، جلیلی و زاکانی عصر امروز به مناسبت روز دانشجو میهمانان ویژه دانشجویان در دانشگاه‌های مختلف تهران بودند و درباره مسائل مهم کشور با دانشجویان به گفت‌وگو نشستند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس: از آنجایی که 16 آذر روز جمعه بود و دانشگاه‌ها تعطیل بودند، بسیاری از دانشگاه‌های تهران امروز مراسم روز دانشجو را با برگزاری برنامه های مختلف سیاسی برگزار کردند.

بنابراین گزارش حجت الاسلام رئیسی امروز در مراسم بزرگداشت روز دانشجو در جمع دانشجویان دانشگاه شهیدبهشتی حضور یافت و قالیباف و جلیلی هم برای دانشجویان دانشگاه تهران سخنرانی کردند، زاکانی هم میهمان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران بود. بر همین اساس در ادامه گزارش کاملی از سخنرانی این افراد آمده است.

رئیسی: مشکل ما با جریان سازشکار، دعوای عمامه سیاه و سفید نیست/ مردم از ناکارآمدی و خودتحریمی ناراضی‌اند

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در جمع دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی۱۶ آذر را روز مبارزه با استبداد داخلی و استعمار خارجی برشمرد و گفت: ماهیت جنبش دانشجویی عدالتخواهی است.

وی با اشاره به اینکه اصلاح گری همواره در نگاه جنبش دانشجویی است و اگر نقصی ببیند همواره از در نقادی در می آید، اظهار داشت: این خصلت دانشجویان است که اگر نقصی ببینند، برنتابند و عکس العمل داشته باشند.

رئیسی حضور دانشجویان را همواره امیدآفرین خواند و تصریح کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی همواره دانشگاه را به عنوان جایی که دغدغه انقلاب را دارد، می شناسیم.

تولیت آستان قدس رضوی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان که پرسیده بود «فکر می کنید اگر رییس جمهور می شدید، وضع کشور بهتر از این بود؟» خاطرنشان کرد: خدا رحم کرد که من رییس جمهور نشدم که دلار 5هزار تومان شود.

وی با بیان اینکه ما دانشجوی سیاسی را کسی می دانیم که جامعه را بشناسد و وظیفه خود را در قبال آن ایفا کند، گفت: ما شهدا را به عنوان روشنفکر واقعی می شناسیم نه کسانی که کشور را به سمت وابستگی می برد. 

 

رئیسی ادامه داد: دشمن هم جنگ سخت را بررسی کرده و هم جنگ نرم را، اما دیده جنگ سخت هم هزینه بر است و هم نفرت دنیا را برمی انگیزد و جنگ نرم هم دیر نتیجه می دهد؛ لذا جنگ سومی را آغاز کرده و آن تلفیقی از نرم و سخت است و این جنگ اقتصادی و رسانه‌ای برای آن است که ملت ایران را به تسلیم وادار کنند. 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: دشمن کنوانسیون‌ها و قراردادهایی را پیش روی ملت می گذارد که به ظاهر مشکلات را برمی دارد، اما در واقع خود تحریمی می آورد. ما یقین داریم که صبوری، استقامت و بیداری مردم ما را در برابر توطئه جدید آنها پیروز می‌کند. 

وی افزود: امروز وظیفه مسئولان است که به داشته‌های خود اعتماد کنیم و بدانیم که راه‌کار برون رفت از مشکلات فقط اتکا به خداست‌. بیگانگان نه گره‌ای از کار ملت گشوده‌اند و نه خواهند گشود، تجربه ملت‌ها پیش روی ماست. راه ما ایستادگی و کار و تلاش و تولید است. 

رئیسی گفت: مسئولان بدانند اگر ما یک جا کوتاه بیاییم، دشمن دست بر نمی‌دارد و عقب نشینی نمی‌کند، ما باید یک کنشگر فعال باشیم.

تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: فقر زیبنده مردم ما نیست و حق مردم این است که بپرسند آیا موضوع، نخواستن مسئولان است یا نتوانستن آنها؟ ما همه مشکلات را محصول دشمنی دشمن نمی دانیم، بلکه ناشی ناکارآمدی مسئولان می دانیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه حاشیه را متن کردن و اصل را به حاشیه بردن درست نیست‌، عنوان کرد: مسایل اصلی امروز رونق تولید و معیشت است. مشکلات را می‌شود در داخل حل کرد اما مشکل آن است که برخی به دنبال راهکار سیاسی برای حل مشکلات اقتصادی هستند؛ در حالی که اختیارات ارزشمندی را رهبری به قوای سه گانه داده‌اند. 

وی در پاسخ به سوالات، گفت: آستان قدس دو سال است که مالیات می دهد، مالیات را از یقه سفیدها بگیرید؛ اگر ما بودیم تولید مسکن را متوقف نمی کردیم و سامانه هوشمند بنزین نیز تعطیل نمی‌شد.

رئیسی در پاسخ به سوال دیگری، اظهار داشت: آقای قالیباف نمی‌خواست کاندید شود و گفت که آمادگی دارم به شما کمک کنم، اما من گفتم مانع حضور هیچکس نخواهم شد. آقای جلیلی هم گفت اگر شما بیایید، من دیگر نمی آیم.

تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: آقای قالیباف اظهار داشت پس من کاندیدا می شوم و بعد نگاه می کنیم به سنجش آرا و بعد نظرسنجی مناظره سوم طبق وعده‌شان کنار رفتند. البته من به هیچکس از کاندیداها نگفتم که شما نیایید و آقای میرسلیم گفت فکر می‌کنم کسانی که به من رای می دهند به کس دیگری رای نخواهند داد، گفتم پس بمانید. 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوال دیگری درباره اطلاعش از مشکلات مردم، عنوان داشت: من در سمت‌های قضایی با مردم ارتباط داشتم و همین الان هم در کسوت خادمی حضرت رضا(ع) در میان مردم هستم و از مشکلات مطلعم. این مشکلات راه حل دارد، هرجا مدیر لایقی بوده مشکلات کاهش یافته است و با وجود آنکه برای پول و بودجه نقش قائلم، اما نقش مدیریت را ۷۰ درصد می دانم.

وی گفت: رقبای ما پس از پیروزی، دو سه روز بعد انتخابات همان حرف‌های ما را اجرایی کردند، در حالی که زمان انتخابات مرکز پژوهشهای مجلس چند جزوه علیه برنامه من پخش می‌کرد.

تولیت آستان قدس رضوی تاکید کرد: ما در آستان قدس پاساژسازی را متوقف کردیم و اساس را بر توجه به زوار قرار دادیم و زائرسرا ایجاد کردیم. تا به امروز قریب به ۹۰۰ هزار زائر اولی به زیارت آوردیم؛ کسانی که فقط مشکل‌شان نداشتن پول بود.

رئیسی با تاکید براینکه در عرض دو سال رقبات وقفی ما ۱۰ برابر شده است، افزود: باغات، شش‌های شهر هستند؛ برج سازی کاری ندارد، ما باغ ها را به جای برج سازی به مجموعه هایی قابل استفاده برای بانوان تبدیل کردیم. باغی در غرب تهران داریم که مجوز ۵۰ طبقه هم به آن می دادند اما من جلوی قطع درختان ۶۰۰ ساله را گرفتم و آن را تبدیل به مجموعه تفریحی می‌کنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره تخلفات انتخابات سال ۹۶ گفت:  انتخابات ۹۶ از انتخابات‌های پرتخلف کشور بود  و ما هم بیش از ۶۰۰  گزارش داشتیم، اما من معتقد بودم که نباید کشور با بحران مواجه شود، لذا با اینکه بسیاری از ادارات دولتی را ستاد انتخاباتی خود کرده بودند، اما گفتم صرفا به تخلفات رسیدگی شود تا سنگ بنایی برای آینده نشود و دولت مستقر به خود اجازه ندهد دست به هر کاری بزند‌ و ما رسیدگی به تخلفات انتخاباتی را به جد از مسئولان می خواهیم. 

وی با انتقاد از تسویه حساب‌ها با حامیان کاندیداهای رقیب دولت مستقر در پاسخ به سوالی در مورد اعدام‌های سال ۶۷ بیان داشت: در همین تهران روزی ۱۰۰ تا ۱۲۰ ترور صورت می گرفت، از نیروهای انقلابی و هرکس که عکس امام را در مغازه زده بود تا رئیس جمهور، نخست وزیر، رییس دیوان عالی کشور و ... را کشتند.

 تولیت آستان قدس رضوی گفت: قهرمان مبارزه با نفاق در کشور امام خمینی است، همه کسانی با نفاق مبارزه کردند باید مورد تشویق قرار گیرند که کشور را از شر منافقان نجات دادید.

رئیسی تصریح کرد: آیا این درست است که همه خطوط امنیتی نظام شکسته شود که رای عده ای را جذب کنند ؟ چرا با این کار خواستند رای ضد انقلاب را بگیرند؟ تفاوت من با رقیبم این است که ما به استقلال کشور معتقدیم اما او آب خوردن را هم به بیگانه متصل می کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری اینکه در مناظرات به کسی توهین نکرد، چون معتقد است هدف وسیله را توجیه نمی کند، خاطرنشان کرد: بیش از هر کس دیگر، دانشگاه است که می تواند درباره قراردادها و ۲۰۳۰ نظر دهد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ما معتقدیم باید با همه دنیا باید ارتباط داشت ، اما چرا باید پای کنوانسیونی را امضا کنیم که خود بانیان ، آن را امضا نکرده اند ؟

وی در پاسخ به سوال دیگری اظهار داشت: منبع اساسی منابع مالی آستان قدس، نذر و وقف است  و یک ریال خارج از آن نداریم، اما اگر زمین‌ها هم تبدیل به کارخانه شود ، باز هم وقف باقی خواهد ماند و از صورت آن خارج نمی شود.

رییسی گفت: از وقتی به آستان قدس آمدم پای حسابرسی خارج از استان را به این مجموعه باز کردیم و اکثر شرکتهای آستان در حسابرسی مقبولیت گرفتند.

وی افزود: اکسفورد و هاروارد و واتیکان بزرگترین موقوفه های دنیا را دارند، اما از وقتی که من به آستان قدس آمدم، برخی شروع کردند که آستان قدس باید مالیات دهد ، اما من چون خودم به شفافیت اعتقاد دارم، گزارشهای مالی آستان را ارایه می‌کنم.

رییس آستان قدس رضوی در پاسخ به سوالی درباره اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان گفت: اینکه آیا آستان قدس مشمول این قانون هست یا نه ؟ یک بحث قانونی و حقوقی است ولی من حتما به قانون کشور احترام می‌گذارم، در این راستا ۲۶۰ نفر را با احترام بازنشسته کردیم و قانون را در همه سطوح اجرایی خواهیم کردیم .

وی در پاسخ به سوال دیگری اظهار داشت: چه در مورد قوه ، چه مجریه ، چه مقننه ، مردم کارامدی نظام را می‌خواهند و بی عدالتی در هرکدام از نظر نظام پذیرفته نیست .

رییسی در پاسخ به سوالی درباره جمنا گفت: جمنا یک تشکلی از علاقه مندان انقلاب بود با هدف انسجام این گروه‌ها، البته کارشان اشکالاتی داشت ، اولا دایره شمولیت آن کوچک بود و جوان گرایی آنها هم کم بود.

وی با تاکید براینکه جمنا باید یک بازنگری به کارهایش بکند، ادامه داد: آمدن من به میدان نتیجه جمنا نبود و تا اسفند ۹۵ هم تصمیم نداشتم کاندیدا شوم، اما دعوت جریانات مرا به تکلیف وا داشت، الان هم اگر برگردم به آن روز همان تصمیم می گیرم اما امروز هیچ فعالیت انتخاباتی ندارم. چرا که مسئله ما امروز ما انتخابات نیست ، بلکه گفتمان امام و رهبری و کارامدی نظام است‌.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام مجددا در پاسخ به سوالی درباره اعدامهای سال ۶۷ گفت: در سال ۶۷  افرادی از منافقین پرونده آنها مورد رسیدگی قرار گرفته بود و دادگاه حکم داده بود و دیوان عالی کشور نیز تایید کرده بود، ولی فورا نیاز نبود که حکم‌شان اجرا شود، مثل همین الان که بعضی پرونده های قاچاق حکم صادر و تایید شده اما نسبت به بعضی دیگر شدت کمتری دارد اجرا نمی شود.

وی افزود: امام خمینی گفتند آنها که حکمشان تایید شده ولی به اجرای آن به دلایلی به تاخیر افتاده ، هیاتهایی بنشینند و بررسی کنند که آیا شرایط اجرای حکم وجود دارد یا نه ؟ فقط برای کسانی که جرم و حکمشان قطعی شده بود.

رییسی گفت : من به دفتر نشر آثار امام (ره) گفتم مبانی فقهی حکم امام را توضیح دهند. برخورد امام در جریان نفاق، برای همیشه کشور را از لوث منافقین پاک کرد اما برخی برای آنکه هدف برایشان، وسیله را توجیه می کند، نسبت به من و امام و انقلاب تسویه کردند، در حالی که من هیچکدام از آن سه سمت تصریح شده را در حکم امام نداشتم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ اظهار داشت: افتخار من آنست که با جریان نفاق، فساد و چپاول مبارزه کرده ام، اما تعجب نسبت به کسانی است که مدعی حقوقدانی هستند، اما بین دادستانی و قاضی فرقی نمی گذارند‌.

* جلیلی: حفظ برجام با جیب ملت ایران خوابی است که برای اروپا تعبیر نخواهد شد

سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم عصر امروز در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، با طرح این سوال که چرا ۱۶ آذر مهم است و باید آن را گرامی داشت، پاسخ داد: ۱۶ آذر سال ۳۲، دانشگاه و دانشجو، فهم خودش را نسبت به محیط داخلی و بین‌المللی به خوبی نشان داد.

وی ادامه داد: در ۱۶ آذر ۳۲، پیشگامی دانشجو در تحلیل صحیح وقایع نشان داده شد و آن تحلیل صحیح این بود که سقوط اخلاقی و سیاسی آمریکا را فهمید و درک کرد؛ آن هم نه در سال ۹۷ بلکه در سال ۳۲.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه برخی‌ها با پرداختن هزینه‌های گزاف، به سقوط اخلاقی و سیاسی آمریکا پی برده‌اند، تصریح کرد: نباید یک ملتی هزینه‌های گزافی بدهد تا بعد در سال ۹۷ عده‌ای بگویند بله؛ آمریکا سقوط اخلاقی و سیاسی کرده است.

جلیلی ادامه داد: عقب‌مانده‌تر از این دسته، کسانی هستند که می‌خواهند همان نسخه‌های پوسیده قبلی را تجویز کنند.

 

وی با بیان اینکه برخی‌ها توصیه به واقع‌بینی می‌کنند، اظهار داشت: دیدن واقعیت‌ها ضروری است، اما نه به بهانه کنار زدن آرمان‌ها.

به اعتقاد جلیلی، برخی‌ها به بهانه دیدن واقعیت‌ها، شعارهای موهوم و رمانتیک سر می‌زنند.

وی در توضیح سخن خود گفت: برخی‌ها می‌گویند اگر شما امروز گفت‌وگوها را ادامه بدهید هیچ کس مثل ترامپ به شما امتیاز نخواهد داد.

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه کدام  "رئالیست" می‌گوید شما باید منابع خود را تخلیه کنید، خاطرنشان کرد: رئالیست‌ها به دنبال حفط منابع قدرت هستند؛ شما با چه نظریه‌ای ‌به این حرف رسیده‌اید؟

وی در ادامه گفت: برخی می‌گویند انتخابات تمام شده و امروز زمان انسجام و همدلی است؛ بله همین‌طور است؛ اما شرطش این است که اشتباهات تکرار نشود و اطلاعات غلط مبنای محاسبات قرار نگیرد. متاسفانه برخی آمارها و محاسباتی که وجود دارد، غلط است و نباید مطرح شود.

دبیر سابق شورای‌عالی امنیت ملّی با بیان اینکه خود طرف‌های غربی که در مذاکرات نیز حضور داشتند گفتند اگر تحریم‌ها برگردد، برجام  پوچ می‌شود، گفت: با این وجود، باز عده‌ای می‌گویند حتی اگر می‌دانستیم آمریکا از برجام خارج می‌شود و تحریم‌ها برمی‌گردد باز باید برجام را امضاء می‌کردیم.

جلیلی تصریح کرد: باید بدانیم برجام بنای مستحکمی نیست که برخی ادعا می‌کردند؛ همچنین رویکردی نیست که بشود سایر منافع ملت را با آن تامین کرد.

«اینکه آمریکا از برجام خارج شده؛ اروپا هم به تعهدات خود عمل نمی‌‌کند و با این حال، ایران باید به تعهدات خود ادامه دهد، کجای این رویکرد، حکمت است و کجای آن با عزّت و مصلحت همخوانی دارد؟»

وی ادامه داد: امروز دانشجوی ما باید حرکات اروپا را دقیق رصد و انتظارات را تعریف کند تا عده‌ای نگویند اروپا بیش از حد انتظار خود ظاهر  شده است. اروپا باید بداند دانشجوی ما دارد قدم به قدم حرکات او را رصد می‌کند. این همان اروپایی است که خودش در مذاکرات حضور داشته و وقتی آمریکا از برجام خارج می‌شود، حاضر نمی‌شود آن را محکوم کند یا در مقابل آن موضع بگیرد؛ بلکه نهایت کاری که انجام می‌دهد این است که اظهار تاسف می‌کند.

مسئول سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با بیان اینکه دولت انگلیس باید پاسخگوی رفتار خود در قبال برجام باشد، تصریح کرد: چرا آن‌ها نهصد تن کیک زردی که قرار بود ایران بخرد را به ما ندادند؟ خود رئیس‌جمهور در همین دانشگاه و به مناسبت ۱۶ آذر گفت می‌خواهیم کیک زرد بخریم؛ خب چرا نشد؟

جلیلی ادامه داد: چرا وقتی وزیر خارجه انگلیس به ایران می‌آید، این موضوع را به رخ او نمی‌کشیم؟

وی، صدور قطع‌نامه ضدایرانی مربوط به حقوق بشر، توسط ۲۸ کشور اروپایی را مسخره‌ خواند و گفت: این در حالی است که هم‌پیمانان آن‌ها در منطقه با ارّه از منتقدان خود استقبال می‌کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به بهانه اروپایی‌ها برای عدم همکاری با ایران گفت:  می‌گویند شرکت‌های ما خصوصی هستند و ما نمی‌توانیم آن‌ها را ملزم به سرمایه‌گذاری در ایران کنیم. این در حالی است که حداقل ۱۰۰ شرکت بزرگ در اروپا وجود دارد که سهام‌شان دولتی است.

«بله؛ این منطق نطام سلطه‌ است که ما شهروند درجه یک هستیم و شما چون درجه دو هستید، باید هزینه‌های برجام را کامل بپردازید و ما هم به تعهدات‌مان عمل نکنیم.»

جلیلی با بیان اینکه امروز سال ۱۹۱۷ نیست که استکبار، ایران را بین خودشان تقسیم کنند، تصریح کرد: ملت ایران با اقتدار از تحریم‌ها عبور خواهد کرد، اما این یک آزمون است.

وی با بیان اینکه اروپایی ها باید بدانند اعتمادسازی، جادّه‌ای یک طرفه‌ نیست، تصریح کرد: حفط برجام با جیب ملّت ایران، خوابی است که تعبیر نخواهد شد.

جلیلی در ادامه به پرسش دانشجویان پاسخ داد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا درون‌گرا هستید، گفت: اگر منظور شما، تعامل نداشتن است، باید گفت که من در حد بضاعت خودم با نقاط مختلف کشور ارتباط دارم و از نزدیک با مردم روبه‌رو می‌شوم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سوال که آینده را چطور می‌بینید و چه زمانی لیبرالیسم در کشور ما به پایان می‌رسد، گفت: این حرف شعار نیست؛ بلکه بر اساس باور و بررسی‌های دقیق می‌گویم که آینده جمهوری  اسلامی، آینده درخشانی خواهد بود؛ ظرفیت‌هایی وجود وارد که اگر آزاد شوند به مثابه واگن نیست بلکه هر کدام لوکوموتیوهایی هستند که قطار را به حرکت در می‌آورد.

جلیلی در پاسخ به سوالی درباره تاریخ انقضای تحریم علیه ایران گفت: تحریم‌ها تا زمانی ادامه دارد که جامعه را نسبت به تحلیل صحیح مسائل اقناع کرد.

وی در ادامه درباره اعتقاد خود درباره آزادی‌های اجتماعی گفت: آزادی از شعارهای اصلی انقلاب است که نباید بگذاریم کسانی این مفهوم را مصادره کنند و اینطور القاء بشود که دوستداران انقلاب، طرفدار آزادی نیستند.

جلیلی معتقد است آزادی و سایر مفاهیمی که انقلاب بر روی آن‌ها تاکید می‌کند، برای نزدیک شدن به حقیقت است. آزادی‌های اجتماعی هم در همین مبنا است.

وی ادامه داد: در قانون اساسی برخی اصول وجود دارد که اگر تبدیل به قوانین دقیق شوند، می‌تواند در زمینه آزادی‌های اجتماعی راه‌گشا باشد؛ ازجمله اصل هشت که مربوط به امر به معروف و نهی از منکر است. 

جلیلی تصریح کرد: اگر آحاد جامعه این امکان و فرصت را پیدا کنند که به موضوعات اساسی بپردازند، این به نفع خود دولت و آن کسی خواهد بود که مورد خطاب است.

* مردم نباید هزینه خطای مدیریتی را بدهند/ شهردار تهران اصلا نمی‌دانست خط هفت مترو کجاست

محمد باقر قالیباف عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم عصر امروز در مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: دانشگاه و دانشجو بزرگترین فرصت برای حل مشکلات کشور و پشرفت توام با عدالت است. دانشجو، یک قشر جوان، عالم و آشنا به اینکه علم و عمل را با هم تلفیق کنند، است، دانشجو با تخصص و روحیه عملگرایی، شادابی ، نشاط و خلاقیت می‌تواند در رابطه با حل مشکلات کشور ایفای نقش کند و این مسولان هستند که باید تلاش کنند تا از این فرصت و نعمت خدادادی و امانتی که در اختیار دارند، استفاده کنند.

وی با بیان اینکه مهمترین چالش ملت و کشور امروز چالش اقتصادی است، گفت: امروز دانشگاه و دانشجو است که باید برای حل این چالش به کمک مردم عزیز بیاید، مردمی که همیشه در همه صحنه ها حامی مسئولان بودند، عزیزان خود را در دوران دفاع مقدس به جبه فرستادند و همواره ضعف مدیریتی را تحمل کردند و امروز این دانشگاه است که باید با روحیه حق طلبی باید صدای ملت را به گوش کم‌شنوای برخی از مسئولان برسانند.

وی با طرح این سوال که ریشه اصلی مشکلات مردم کجاست، گفت: آیا ریشه مشکلات نداشتن سرمایه است؟ آیا تحریم است؟ آیا رویکرد مبارزه با دشمنانی که استقلال ملت را نمی توانند تحمل کنند و یا ادامه مسیر سیاسی امام باعث ایجاد مشکلات اقتصادی شده است؟ آیا تنبلی و سستی مردم باعث این کار شده یا جوانان ما روحیه کار ندارند، بنده معتقدم هرگز، اینها نه تنها مشکلات را ایجاد نکرده اند بللکه فرصت هستند.

قالیباف تاکید کرد: مشکل از آنجایی شروع می شود که ذهن و نگاه برخی مسئولان ما به جای اینکه به درون کشور دوخته شده باشد به بیرون است. ضعف مدریت و اشباع ناکارآمدی در عرصه مدیریتی و اینکه فرصت را در اختیار فرصت طلبان می گذاریم چنین مشکلاتی را ایجاد مرده است.

شهردار سابق تهران یادآور شد: آیا نمی شود با قاچاق مبارزه کرد؟ آیا نمی شود مشکلات را مدیریت کرد؟ قبلا هم گفته ام کسانی که 4 درصد جمعیت را تشکیل می دهند بر پیکره اقتصادی ما دست انداخته اند. این مسائل در مشکلات اقتصادی ما نقش دارد، و البته قدرت دوستی و ماندن در قدرت به هر قیمتی و اوج ضعف مدیریت و ناکارآمدی، اینها مشکلات ماست.

 

وی در ادامه ضمن انتقاد از عدم شایسته‌گزینی در حوزه مدیریتی تصریح کرد: تا زمانی که شاسته گزینی مورد توجه قرار نگیرد و دغدغه مردم دغدغه مسئولان نشود و مردم مسئولان را در کنار خودشان نبینند، مسئولان در وسط مردم نباشند و مردم را درک نکنند، تا زمانی که مسئولان با مردم مستقیم سخن نگویند و به بیگانگان چشم بدوزند، مشکلات حل نمی‌شود. ای کاش این را باور داشته باشید که شما نیازمند افزایش قدرت ملی هستید تا بتوانید مذاکره کنید نه ضعف اقتصادی! و زمانی که ما ضعف اقتصادی داشته باشیم در مذاکره هم نمی‌توانیم موفق شویم.

وی ادامه داد: بزرگ شدن دولت، پر هزینه بودن دولت و نقدینگی و استفاده نکردن از ابزار روز ریشه اصلی مشکلات اقتصادی ماست. همین اخیراً رئیس جمهور محترم در دانشگاه سمنان گفت که دولت ۳۰ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی برای پرداخت به مالباختگان مؤسسات اعتباری دریافت کرده است، که این 25 هزار میلیارد تومان در رشد نقدینگی کشور اثر گذاشته است! حال چرا برای حل یک مشکل  که حق هم هست و باید حل شود، مشکل بزرگ‌تری ایجاد می‌کنید؟ چرا باید هزینه ضعف مدیریت کسانی که در عرصه مالی و اقتصادی هستند و سودجویانی که از این موضوع سود می برند، از جیب ملت پرداخت شود؟

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در گذشته هم اتفاق مشابهی در اصفهان رخ داده است، اظهارداشت: در گذشته موضوع ورشکستگی ۳ مؤسسه مالی در اصفهان اتفاق افتاد که بیش از 200 میلیارد تومان کسری به بار آورد که موجب اعتراض مالبختگان شد، در آن زمان بنده فرمانده نیروی انتظامی بودم و به من گفتند بروید مردم را از خیابان جمع کنید. 

وی تأکید کرد: آن زمان برای حل و فصل موضوع در کمیسیون اقتصادی مجلس جلسه گذاشتند، آن زمان تصمیم گرفتند که دولت 100 میلیارد تومان از طریق یک بانک دولتی برای حل مشکل بدهد و بنده با این پیشنهاد مخالفت کردم و گفتم مشکل مردم باید حل شود ولی راه حل مشکل مردم این نیست و با این کار مشکلات دیگری هم ایجاد خواهد شد و از طرفی مردم نباید هزینه خطای مدیریت را بدهند در نهایت بنده طرحی دادم، کارشناسانی که حضور داشتند همه گفتند این پیشنها خوب است اما هیچ کس انجام آن را به عهده نگرفت و خودم مسئولیت را بر عهده گرفتم و بعد از چند ماه هم بدون اینکه ریالی از بیت‌المال داده شود مشکل حل شد.

قالیباف در ادامه با اشاره به نامه ای که به مسئولان نظام نوشت، تاکید کرد: در این نامه که نتیجه تلاش شبانه روزی ده ساله بنده و حاصل نظرات علمی و تخصصی دانشجویان و اساتید بود و درباره مشکل نقدینگی و تبعات آن گفتیم و همچنین راهکارهایی هم ارائه شد که متاسفانه به آن توجهی نشد و اگر به آن توجه می‌شد امروز بیش از ۲۵۰ هزار میلیارد به نقدینگی کشور اضافه نمی‌شد و مشکل همچنان باقی نمی‌ماند.

قالیباف در بخش دیگری از سخنانش اضافه کرد: متأسفانه این تفکر ناکارآمد از دولت به شهرداری هم سرایت کرد و برخی از مسئولان شهرداری به جای اینکه به فکر مردم باشند به دنبال این بودند که ثابت کنند قالیباف کار نکرده است مثلا گفتند که خط ۷ مترو مشکل فنی دارد و ناامن است در حالیکه وقتی خبرنگار از آنها می‌پرسد خط ۷ مترو از کجا به کجا می‌رود اصلاً نمی‌دانند که این خط چه مسیری دارد.

شهردار سابق تهران ادامه داد: اخیراً گفتند که شهرداری ۵۲ هزار میلیارد بدهی برای شهرداری باقی گذاشته است ولی بعد آمدند در شورای فرهنگی گفتند که از این عدد ۲۲ هزار میلیارد تومانش هزینه‌ای است که برای تکمیل پروژه‌های آغاز شده لازم بوده است. حال کجای دنیا بودجه‌ای را که برای پروژه‌های آینده در نظر گرفته می‌شود را به عنوان بدهی ثبت می‌کنند؟!.

وی در قسمت دیگری از سخنانش تصریح کرد: یک محاسبه سر انگشتی در میزان بدهی و داشته‌های شهرداری نشان می‌دهد که میزان بدهی‌ها بسیار اندک است و همه افراد باتجربه در مدیریت شهری می‌دانند که حداقل طلبکاری و بدهکاری در مجموعه یک نهاد عمومی غیر دولتی امری طبیعی است. 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: یا اینکه می گفتند شهردار تهران تخصص کافی ندارد ولی شما که تخصص دارید چرا می گویید باید متخصص از خارج دعوت کنیم؟! چرا به جای این همه حرف واقعا برای مردم کار نمی کنید؟

قالیباف در ادامه با اشاره به توسعه باغ پرندگان گفت: توسعه باغ پرندگان که از افتخارات دوره مدیریت بنده است رو به اتمام بود و فقط لازم بود پرندگان در منطقه آزادسازی شوند ولی الان چندین ماه است هم مردم از این فضا محروم هستند و هم پرندگان در قفس قرار دارند! کاش حداقل پرندگان را آزاد می کردند.

وی تصریح کرد: من تا به حال با اینها رفتار سیاسی هم نکردم، حتی از من انتقاد شد چرا رقبای سیاسی را به کار گرفتید و من گفتم کسانی که اهل کار، سالم و مدیر باشند را به کار می گیریم ولو اینکه مخالف من باشند.

قالیباف یادآور شد: گفتم شما با من مشکل دارید ولی چرا می روید تصاویر عروسی یک نفر دیگر و یک فضای دیگر را می آورید و به جای عروسی دختر من جا می زنید؟  مسلماً وقتی کسی کار نمی‌کند و دغدغه حل مشکل مردم را ندارد چاره‌ای ندارد جز آنکه به حواشی دامن بزند. شما ببنید فرهنگ لیبرالیست و وابسته به بیگانه چگونه اصول را رها می کند و به مسائل حاشیه ای دامن می زند.

وی با اشاره به مشکلات هدفمندی یارانه ها و ضعف ناکارآمدی در دولت هم افزود: قرار بود افراد برخورداری که به یارانه نیاز ندارند از لیست حذف شوند ولی می گویند چون نمی‌خواهیم به حساب مردم سَرَک بکشیم، اینها برای اینکه آن 4 درصدی که گفته شد خون مردم را بمکند حاضر نیستند چنین بحثی را اجرا کنند. می گویند به نمی توانیم به زندگی مردم سرک بکشیم ولی به همه شئونات زندگی مردم فضولی می کنند غیر از آنجایی که نباید بکنند.

وی گفت: اینها حرف از آزادی اجتماعی می زنند، ما در گذشته تا جایی که هوا اجازه می داد هرشب حدود ۳۰۰ برنامه برای شادی مردم برگزار می‌کردیم ولی چرا آن را تعطیلش کردند؟ آیا ما مخالف شادی مردم هستیم یا شما؟ اینها هم شادی مردم را گرفتند و هم با تصمیات غلط اقتصادی سرمایه‌ مردم را هم یک شبه به نصف تقلیل دادند، هم شادی را گرفتند و هم نان را.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: در رابطه با پرداخت مالیات هم افرادی که بیشترین درآمد را دارند کمترین مالیات را پرداخت می‌کنند و این در حالی است که از یک دانشجویی که به دلیل بیکاری در کنار خیابان دستفروشی می‌کند مالیات می‌گیرند و جالب است بدانید ۵۰ درصد مأموران مالیات متمرکز بر این قشر محروم و کم درآمد هستند که البته نهایت آن هم می‌شود ۵ درصد درآمد مالیاتی.

وی گفت: اگر معضل دلالان و قاچاقچی‌ها و فرار مالیاتی قشر ۴ درصدی که درآمد هنگفتی دارند حل شود، به اندازه چند صد هزار نفر گرفتن مالیات از طبقه محروم درآمد مالیاتی ایجاد می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به بخشنامه‌ها و برنامه‌های متضاد در حوزه مسائل اقتصادی و اداری گفت: چنین بخشنامه‌هایی آرامش را از تولیدکننده و بازار می‌گیرد چون نمی‌توانند مشکلات را حل کنند به کارهای فرعی دست می‌زنند و بعد می‌گویند نمی‌خواهیم به حوزه شخصی مردم و به حساب مردم سَرَک بکشیم.

قالیباف گفت: در گذشته در خصوص وضعیت ارز مطالبی را گفتم اما به آن توجهی نشد. امروز هم می‌گویم که بحث تورم، گرانی و تعطیلی کارگاه‌ها و بیکاری یک چالش جدی پیش روی ماست.

وی با بیان اینکه مشکلات کشور قابل حل است، گفت: البته به شرط اینکه به توان خود تکیه کنیم نه اینکه به بیگانه امید ببندیم، باید با تولیدکنندگان و صادرکنندگان مذاکره کنیم نه با بیگانگان، نباید فرصت‌ها را از دست بدهیم باید به جوانان فرصت و میدان داد و نه به دوستان و هم‌حزبی‌ها و افراد خسته. 

قالیباف افزود: به شرط آنکه دغدغه ما خوب کار کردن باشد و در کنار آن کار خوب کردن و با خرد جمعی حرکت کنیم و مشورت‌ها و نقدها را بشنویم مشکلات کشور حل خواهد شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در خاتمه گفت: تنها راه عزت این کشور و ملت و اصلی‌ترین راه مبارزه با دشمنان ما و خدمت به مردم با هر سلیقه، گرایش و مذهبی در این ۳ کلمه است؛ کار، کار، کار.

* وقت آن است که جریانی جوان روی کار بیاید که پرچمدار تغییر در کشور باشد

علیرضا زاکانی نماینده سابق مردم تهران در مجلس عصر امروز(یکشنبه) در نشست گرامیداشت روز دانشجو که در دانشکده پرستاری دانشگاه تهران برگزار شد با بیان اینکه میراث گرانبهایی را به نام دانشجویان ایران اسلامی داریم که حاصل مجاهدت دانشجویانی است که به نام و یاد آنها می پردازیم گفت: تفاوت حدی بین جنبش دانشجویی قبل و بعد انقلاب است. جنبش دانشجویی قبل از انقلاب مبارزه با آمریکا است ولی دانشجوی انقلاب با حاکمیت در مقابل آمریکا می ایستد.

وی با بیان اینکه در انقلاب اسلامی سه ویژگی گوهر دین و مردم و رهبری جامعه بود گفت: این انقلاب به جریانی تبدیل شده که توانسته بنیان جدیدی را در جهان کنونی جاری کند.

زاکانی ضمن بیان اینکه باید مسیری دنبال می کردیم که عمل به دین و ساخت جامعه ارزش های دینی انجام می شود گفت: شان ما بالاتر از جایگاه کنونی مان در جهان است.

نماینده سابق مجلس با با تاکید بر اینکه بزرگترین امتحان ما کارآمدی است و باید بیش از این از ظرفیت های کشور استفاده کنیم و امروز بعد از 40 سال آزمون و خطا قابل قبول نیست تصریح کرد: امروز در آستانه تغییری بزرگ قرار داریم که دشمنان می خواهند آن را به ضد خود تبدیل کنند.

 


وی افزود: مردم سالاری دینی یعنی مردم حرف آخر را می زنند پس همه چیز کشور باید به سمع و نظر مردم برسد چون مردم حق اند و باید بدانند. حکومت وظیفه دارد مردم را توانمند کند و حکومت اسلامی وظیفه دارد قدرتمند کند که بتوانند از حق انتخاب خود استفاده کنند.

نماینده سابق مجلس با بیان اینکه کار باید به مردم واگذار شود گفت: دولت وظیفه سیاست گزاری دارد نه گارگزاری که جای مردم کار کند.

زاکانی ضمن تاکید بر اینکه مردم حق نظارت کنند و جامعه اسلامی شفاف و شیشه ای است گفت: مردم حق بازخواست دارند و ما باید این 5 ویژگی را محقق کنیم و جنبش دانشجویی در این راستا وظیفه جدی دارد.

وی با اشاره به پیشرفت های کشور در حوزه علمی و ضریب جینی تاکید کرد: با این وجود این وضعیت با ایده آل هایمان فاصله جدی دارد و این فاصله باید توسط جنبش دانشجویی در دل مسئولان زنده نگه داشته شود.

زاکانی با بیان اینکه به گذشته خود افتخار می کنیم گفت: ولی به ایده‌آل‌های خود نگاه می کنیم. چون خیلی جاها که باید بودیم نیستیم و نخبگان سیاسی و فرهنگی و هنری و اندیشه ورز کشور بهتر می توانستند کار کنند.

زاکانی مانع عدم تحقق آرمان ها را سومین دلیل در خارج از کشور دانست و خاطرنشان کرد: حداکثر موانع در داخل کشور است و خودباوری که امام به ما داد به مسئولان منتقل نشده است.

وی با تاکید بر اینکه تعلیم کشور را باید از طریق رشد و تربیت آغاز کنیم، تصریح کرد: آینده با تعلیم و تربیت شکل می گیرد و انسان های مسئول و خود باور را به جامعه تحویل می دهد.

این نماینده سابق مجلس با بیان اینکه باید محور حرکات کشور را برمدار شایستگان قرار دهیم و تعهد, تخصص و عرضه کار داشته باشند گفت: وقت آن است که جریانی جوان روی کار بیاید که پرچمدار تغییر در کشور باشد. شان رهبری و مردم، وضعیت کنونی نیست و باید چشم به افق های آینده داشته باشیم.

برچسب‌ها:

نظر شما